tanten

Trådstartare
Någon som kan berätta lite om hur det är att stå på kortison?

Träffade min medicinläkare idag. Det finns preliminära provsvar från benmärgsprovet och än syns inget speciellt. Hittar de inget mer, så finns det inte så mycket att göra mer än att ge kortison.

Min läkare är inne på att ställa mig på en låg dos kortison för att se om de symptom jag har kan vara en inflammation i kroppen som kortison kan råda bot på.
Nu är det så att jag ätit kortison en gång tidigare i livet och det var under cancerbehandlingen. Jag speedade. Så pass att den tid jag var absolut tvungen att äta kortison så fick jag kombinera det med stesolid. Kortison får dessutom blodsockret att gå bananas.

Jag blir rädd. Visserligen kan jag inte må såhär som jag gör nu. Men om alternativet är att jag ska gå runt och vara jättespeedad och inte kunna sitta, stå eller ligga stilla vet jag inte vad jag gör.

Hur är det att äta lite kortison? Vilka biverkningar ger kortison?

Säg något positivt. Jag är rätt uppgiven nu.
(fast om blodmottagningen ger klartecken till EPO vore det förstås enklare....)

biteme_bigarmhug.gif

Här kan du läsa om biverkningar o annat
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20150303000161
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19631127000024

En av mina bästa vänner måste ofta gå på en låg dos kortison. Hon har någon gång samlat på sig vätska något.
Men i övrigt har hon inte fått några biverkningar. Däremot har det hjälp henne att mildra och häva skov av kronisk sjukdom.

Hoppas du får rätt hjälp snart och får bli frisk!

@tanten: Första vändan kortison gick bra (Prednisolon). Speedad, ja, men det var hanterbart.

Andra vändan... inte så bra. Jag blev psykiskt påverkad och det var som att gå in i en svår depression (jag som hatar psykofarmaka åt mig själv var nära att ta Cipramil för att rädda mitt förhållande, så illa var det). Tur nog kollade jag biverkningarna på kortisonet innan, slutade ta dem och de psykiska besvären försvann på två dagar :meh:

Tredje vändan fick jag Betapred och jag gick upp fruktansvärt i vikt. Ingen psykisk påverkan dock.

Kontentan av det hela för min del är att de sätter mig aldrig på kortison igen. MEN jag har ju mediciner som fungerar idag utan liknande biverkningar så det är ju ett helt annat läge än för dig. Du kanske kan prova och ha nära kontakt med doktorn för utvärdering? Det jag skulle vara lite fundersam över är om de inte är oroliga för dina njurar med kortisonet? Men det kanske är så låg dos att risken anses försumbar.

@tanten: Första vändan kortison gick bra (Prednisolon). Speedad, ja, men det var hanterbart.

Andra vändan... inte så bra. Jag blev psykiskt påverkad och det var som att gå in i en svår depression (jag som hatar psykofarmaka åt mig själv var nära att ta Cipramil för att rädda mitt förhållande, så illa var det). Tur nog kollade jag biverkningarna på kortisonet innan, slutade ta dem och de psykiska besvären försvann på två dagar :meh:

Tredje vändan fick jag Betapred och jag gick upp fruktansvärt i vikt. Ingen psykisk påverkan dock.

Kontentan av det hela för min del är att de sätter mig aldrig på kortison igen. MEN jag har ju mediciner som fungerar idag utan liknande biverkningar så det är ju ett helt annat läge än för dig. Du kanske kan prova och ha nära kontakt med doktorn för utvärdering? Det jag skulle vara lite fundersam över är om de inte är oroliga för dina njurar med kortisonet? Men det kanske är så låg dos att risken anses försumbar.
Läkaren talar om låg dos. Fast jag vet ju inte vad som anses som låg dos.

En av de saker jag fick med kortisonet den där gången för tio år sedan var ett HELT okontrollerbart blodsocker. Jag fick öka min insulindos tre-fyra gånger och hade noll koll på någonting. Ena sekunden hade jag så högt att det inte gick att mäta!
Nästa sjönk det. Men hur mycket insulin jag skulle ta och när fanns ingen logik i.

En av de saker jag fick med kortisonet den där gången för tio år sedan var ett HELT okontrollerbart blodsocker. Jag fick öka min insulindos tre-fyra gånger och hade noll koll på någonting. Ena sekunden hade jag så högt att det inte gick att mäta!
Nästa sjönk det. Men hur mycket insulin jag skulle ta och när fanns ingen logik i.

Nä, det är ju också något att ta hänsyn till. Pappa gick ju på låg dos kortison men jag vet inte hur det påverkade hans blodsocker. Men han hade ju inte så svår diabetes heller.

Vad säger läkaren om blodsockerkaoset? Jag är inte insatt alls men har förstått att det där med blodsocker och diabetes inte är något man ska ta allt för lätt på. Finns det något alternativ till kortisonet?

Krya på dig och hoppas att ni får bukt med symptomen!

Vad säger läkaren om blodsockerkaoset? Jag är inte insatt alls men har förstått att det där med blodsocker och diabetes inte är något man ska ta allt för lätt på. Finns det något alternativ till kortisonet?

Krya på dig och hoppas att ni får bukt med symptomen!
Läkaren säger att kortison inte är det roligaste att ge en diabetiker. Men att om de inte hittar något annat att gå på så är det värt att testa.

En av teorierna är nämligen att jag har en pågående inflammation nånstans i kroppen. Och om kortisonet kan råda bot på den så blir jag bättre. Även om mitt blodvärde tar tid på sig för att repa sig.

Som sagt - jag hoppas fortfarande på EPO.

Det enda riktigt trösterika är att läkaren tror mig. Det finns inte de minsta antydan till att jag skulle vara pjåsklig eller att det skulle vara något psykiskt.
Hon tittade mig i ögonen och sa att såhär kan jag verkligen inte fortsätta må. Där är vi överens....

Läkaren säger att kortison inte är det roligaste att ge en diabetiker. Men att om de inte hittar något annat att gå på så är det värt att testa.

En av teorierna är nämligen att jag har en pågående inflammation nånstans i kroppen. Och om kortisonet kan råda bot på den så blir jag bättre. Även om mitt blodvärde tar tid på sig för att repa sig.

Som sagt - jag hoppas fortfarande på EPO.

Det enda riktigt trösterika är att läkaren tror mig. Det finns inte de minsta antydan till att jag skulle vara pjåsklig eller att det skulle vara något psykiskt.
Hon tittade mig i ögonen och sa att såhär kan jag verkligen inte fortsätta må. Där är vi överens....

Ugh... Låter som en pest eller kolera situation. Men oj vad bra att du har en läkare som tror på sina patienter! Håll hårt i henne.

Jag har stått på en låg dos cortison (5-15mg/dag) i flera år, det jag upplevde som jobbigast var att jag hade lite svårare att somna än vanligt. Och det där cortisonfluffet är kanske inte det roligaste, men hellre gå upp några kilon än att ha ont! Jag fick det för kraftiga inflammationer i lederna.
För första gången på sex år har jag sen två månader tillbaka kunnat vara helt utan för min andra medicinering funkar suveränt bra - min reumaläkare jublar :D. I längden är det ju inte speciellt bra..

Pappa fick lite problem med att få rätt på insulinet när han gick på cortison en kort period, men det gick rätt bra ändå!

Jag har stått på en låg dos cortison (5-15mg/dag) i flera år, det jag upplevde som jobbigast var att jag hade lite svårare att somna än vanligt. Och det där cortisonfluffet är kanske inte det roligaste, men hellre gå upp några kilon än att ha ont! Jag fick det för kraftiga inflammationer i lederna.
För första gången på sex år har jag sen två månader tillbaka kunnat vara helt utan för min andra medicinering funkar suveränt bra - min reumaläkare jublar :D. I längden är det ju inte speciellt bra..

Pappa fick lite problem med att få rätt på insulinet när han gick på cortison en kort period, men det gick rätt bra ändå!
så 5-15 är en låg dos?
Jag har en gammal burk betapred långt in i skåpet. Tittade och tabletterna är på 0.5 mg. Det innebär 10-30 tabletter per dag :eek:
Känns som jättemycket.

så 5-15 är en låg dos?
Jag har en gammal burk betapred långt in i skåpet. Tittade och tabletterna är på 0.5 mg. Det innebär 10-30 tabletter per dag :eek:
Känns som jättemycket.
Kolla doseringsanvisningarna i länkarna jag postade har för mig att o,5 betapred motsvarar 5 eller var det 10 mg prednisolon.

Jag vet inte om det är till någon större hjälp (eftersom jag mest har erfarenhet av hur det fungerar på hund), men om inte prednisolon fungerar så kanske det kan vara värt att fråga om ex medrol?

Jag vet som sagt inte om det är möjligt att byta så för människor men det kan vara värt att ta upp med läkaren. (Och jag menar absolut inte att förringa dina problem eller biverkningar genom att svamla om min hund - utan det är bara en tanke - så jag hoppas det inte uppfattas så)

Någon som kan berätta lite om hur det är att stå på kortison?

Träffade min medicinläkare idag. Det finns preliminära provsvar från benmärgsprovet och än syns inget speciellt. Hittar de inget mer, så finns det inte så mycket att göra mer än att ge kortison.

Min läkare är inne på att ställa mig på en låg dos kortison för att se om de symptom jag har kan vara en inflammation i kroppen som kortison kan råda bot på.
Nu är det så att jag ätit kortison en gång tidigare i livet och det var under cancerbehandlingen. Jag speedade. Så pass att den tid jag var absolut tvungen att äta kortison så fick jag kombinera det med stesolid. Kortison får dessutom blodsockret att gå bananas.

Jag blir rädd. Visserligen kan jag inte må såhär som jag gör nu. Men om alternativet är att jag ska gå runt och vara jättespeedad och inte kunna sitta, stå eller ligga stilla vet jag inte vad jag gör.

Hur är det att äta lite kortison? Vilka biverkningar ger kortison?

Säg något positivt. Jag är rätt uppgiven nu.
(fast om blodmottagningen ger klartecken till EPO vore det förstås enklare....)

Jag har ätit kortison en kortare period, och fick ingen effekter alls utöver att bli frisk, en otrolig lättnad, för det var olidligt innan. Inga biverkningar alls, med andra ord. Visste inte ens att man kunde vänta sig att få några?

Eller jo, jag fick nsaid utskrivet samtidigt, och det var inte kul för magen, men det löste sig med hjälp av losec.

Jag har ätit kortison en kortare period, och fick ingen effekter alls utöver att bli frisk, en otrolig lättnad, för det var olidligt innan. Inga biverkningar alls, med andra ord. Visste inte ens att man kunde vänta sig att få några?

Eller jo, jag fick nsaid utskrivet samtidigt, och det var inte kul för magen, men det löste sig med hjälp av losec.
Tack. Det är precis sånt jag behöver. :heart
...som motvikt till alla kommentarer om kortison som en helvetesmedicin etc etc.

Nu är jag ju lite tidigt ute eftersom jag ju inte ens vet om jag kommer att ställas på kortison.Men detta är ju buke - här får man noja. Visst?

Har du sagt det? :confused: Minns inte.

Men det är vad jag fått höra runt mig i alla tider.
Positiva kommentarer om kortison har jag knappt hört.

Tja, min beskrivning/erfarenhet var väl inte direkt positiv menade jag :D

Sedan ska jag väl inte gnälla egentligen, kortison har förmodligen räddat mitt liv eller iaf besparat mig många problem. Men med de biverkningar jag fick så ska det vara riktigt illa innan jag tar det igen (och förhoppningsvis behöver jag det inte heller).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått ett märkligt och besvärande fenomen. Vaknade tidigt imorse för att det sved så förfärligt på överarmen, precis vid axeln...
Svar
9
· Visningar
1 389
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 387
Senast: Soffan74
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama