Kortaste sadeln?

Sv: Kortaste sadeln?

... men anläggningsyta mot hästen då? Det där är sitsmått och under blir det ju stor skillnad om det är rund- eller kilbossor t ex.

min wintec dressyr är 43 cm lång och jag har stort arsle och ryms i den (karln i huset också), man kan byta bomvidd, och till salu är den.

pma vid intresse, har vart utan pmfunktion ett tag då den krånglade, nu funkar det igen... bild finns att se om du söker på wintecs hemsida på wintec 500 dressyr

Ja, det låter ju bra, men jag provade en griffin haflinger xxw, som hade bra bomvinkel, men med kilbossorna som är så raka, så tryckte den längst bak.
Wintecen kanske är lite mer svängd? PM:a hur mkt du ska ha för den och vilken bomvinkel det är...

Tror att det är bäst med rundbossor till min fina häst.

Provade just en County 17", och den hade en anläggningsyta på 43 cm, perfekt till hästen om den inte hade varit så förbenat svängd (superskön att sitta i också).

Annars funderar jag på en Royal Island att varva med min Goertz Liberthé, eller vänta och se vad flok tycker om Soft Supreme.

Har sett att det finns många tämligen nya Kari Flex på begagnatmarknaden, och det är väl inget gott tecken...

Tittade också på Taktur, men lite för lång och alldeles för dyr för en fattig konstnär...

Wintec är långa sadlar och måtten som står på hemsisidan är ju sätets längd, inte sadeln.

En globus clic jag mätte för nåt år sedan i 16.5" var endast runt 35 cm lång.

Har du ngn aning om hur lång anläggningsyta en 17,5" kan ha?

Senast ändrad:

Griffin cob är ju 45 och Globus är kortare om jag inte missminner mig helt.
Det är den kortaste bomsadel jag har mätt hittils iaf. Jag mäter då hela längden, anläggningsytan är för mig ointressant för även om en sadel bara har 30 cm anläggningsyta så funkar det ju inte om den är 50cm full längd på en kortryggad häst.
Funderar själv på att prova en 16.5 om den är tillräckligt vid i bom 38.

Tittade också på Taktur, men lite för lång och alldeles för dyr för en fattig konstnär...
... Loftur, från samma ställe, är dock kortare. Men det är en bra prislapp på den också, om man inte hittar en begagnad. Koppjärn som kan bytas i stället för "skruven" på Takturn.

Hade Supreme D hemma i helgen.. Det är en kort sadel ca 45cm. Den var tung för att vara en bomlös, och den har ganska smala fasta paneler, framvalvet var styvt så har man en megabred häst så blir det för tight framtill, det klämde regält. Den följde min häst rygg mycket bra, trillade direkt på plats, men han gillade den inte ändå. Jag gillar den inte pga sadelns tyngdpunkt är alldeles för långt bak. Man satt som i en djup westernsadel längst bak i en grop (syns på bild var man hamnar)och kunde inte röra sig nånstans, utan man satt där sadeln satte en. Andra trivs jättebra med den utformningen.
Ska bli spännande att se hur uppdateringen gjorts, jag hoppas tyngpunkten plockas fram till mitt i sadeln.

http://www.pixbox.se/alb_show_id401212_page0.html

Senast ändrad:

Supreme D är gjord speciellt till Islandshästar, dessa hästar är som oftast överbyggda. Din häst är av en fin ridhästmodell, dessa hästar är avlade att vara "högre fram än bak" och detta ökar deras ridbarhet.

Jag tror inte man kan förvänta att en designad Islandshästsadel skall passa "vanliga" ridhästar ;)

Väntade mig att höra det korkade.. Nu är ju min häst mer åt det överbyggda hållet än den raka lilla isisen som sadeln tillhör.

Å vore den byggd för överbyggda hästar så borde bommen vara väldigt svängd vilken den inte är, överbyggdhet och tyngdpunkt långt bak har ju inget med varandra att göra.

Å denna hemska myt att islandshästar skall ha sin tyngdpunkt så långt bak, att den aldrig kan försvinna.

Inte ens för tio år sedan då jag i många år höll på med islandshästar ville jag ha en sadel med tyngdpunkten så långt bak eftersom ingen häst i längden mår bra av det vare sig det är islänning eller vanlig. Det förstör mer än det gör nytta ridmässigt.

Har haft andra isissadlar med normal tyngdpunk som passat kalas på "vanliga" hästar samt haft vanliga dressyrsadlar som passat kalas på isisar. Så spara energin på att försöka särskilja för jag köper inte det resonemanget.

Sissu - är Globusen något svängd eller rak?
Ja, det vore intressant att få se vad de förändrat på SS. Problemet med min Goertz är att jag lätt hamnar för långt bak, så det vill jag inte med en ny sadel.
ang; kan ju alltid kolla efter beg sådan. Har du en sådan? Är det en som man pumpar med olika mycket luft för att anpassa till hästen?

Senast ändrad:

Det är min SSD som varit på "visning" på Myckelby för bla Sissu!

Håller med Sissu om att jag inte tror att det beror på att den skulle vara gjord för överbyggda islandshästar. Men å andra sidan så verkar den ju inte vara så himla flexibel som många andra bomlösa. Därmed fungerar den inte på hur breda hästar som helst, och ligger då mer i bakvikt än vad den gör på ex min islänning som inte är extremt bred direkt. Men även där är ju tyngdpunkten långt bak, men det är inget jag störs utav utan sitter bra i den och inte fastlåst. Men alla är vi ju olika och gillar olika saker :)

Har ingen bra bild på Barki med sin sadel, men här är några
472403987_89a62f3b08.jpg

Här är den ny och första ggn jag lade på den. Ligger för långt bak och är ej fastspänd
472403995_76d9cb37de.jpg

Tack! Är det bara som jag inbillar mig, eller sitter stigläderinfästena ovanligt långt bak på den?

Det tycker jag ej att de gör! Sadeln placerar en i en väldigt lodrät sits, och stigläderna sitter mitt på tycker jag. Så det är nog bara som det ser ut :)

Globusen är mer åt det raka hållet, men eftersom den är så kort och iaf. min häst är svagt böjd men blir rak under rörelse så tror jag den kan passa väldigt bra ändå. Jag tycker den liknar griffin cobbommen.

I helgen skall jag klämma och testa en Knight lady hawk syntet som enl. hörsägen skall vara väldigt bred. Den ligger tydligen i svängdhet mellan Griffincob och wintec så den kan va intressant också om den är kort.

Då får du rapportera!

Förresten så var bommen av på den County som jag provade - kanske en hel sådan skulle passa, den var i alla fall väldigt kort!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka