Jag har två långa föräldrar så det var givet att jag skulle bli lång. Jag var dock inte längst i klassen förän vi kom in i högstadiet och jag drog iväg på längden tillsammans med grabbarna. När jag började 7an var jag "bara" 167 cm och när jag gick ut 9an var jag 185 och har inte växt mer sen dess, men ca 20 cm på 3 år drog det iväg. Jag var lång som bebis och hos barnmorskan fick mamma erbjudandet att de kunde hormonbehehandla mig så jag kom in i puberteten tidigare för att jag skulle stanna i växten och inte bli så lång men hon tackade nej till det.

Rent krasst kan man inte göra något åt sin längd, man är den längden man är och det finns inga piller man kan ta som gör att man blir kortare. Det finns ingen läkare som kommer ge dig hormonbehandling så att du stannar i växten på 160 cm, det är tom under längdgenomsnittet för en kvinna. Om det nu stämmer att du är född 07 och därmed är 14 nu så kan jag trösta dig med att du inte lär bli speciellt mycket längre. Även om du växer lite till så är det ytterst osannolikt att du kommer bli jättelång.
 
Jag var 157 när jag var 12-13 år, stannade på 161,5 cm. Jag är kort, hade gärna varit någon cm längre (men det är inget jag stör mig på heller)! Man kan ju lätt rida en större ponny även om man är 170 cm, det har vi ju flera exempel på här på Buke.
 
Jag var 157 när jag var 12-13 år, stannade på 161,5 cm. Jag är kort, hade gärna varit någon cm längre (men det är inget jag stör mig på heller)! Man kan ju lätt rida en större ponny även om man är 170 cm, det har vi ju flera exempel på här på Buke.
Jag är 160 ish nu lite under men isf 159 eller så men jag är också 13. Jag fyllde de i december
 
Jag är 160 ish nu lite under men isf 159 eller så men jag är också 13. Jag fyllde de i december

Okej. Jag förstår dig, men du ska nog inte vara orolig, jag tror du kommer kunna rida ponnyer hela livet längdmässigt :)

Vet som sagt flera som är 170 eller strax över och rider D-ponnyer utan problem, till exempel en tjej som är över 170 cm (bara 12 år) och hon rider och tävlar sin D-ponny på SM-nivå.
 
Jag är 160 ish nu lite under men isf 159 eller så men jag är också 13. Jag fyllde de i december
Båda mina döttrar är en bit över 170 och har växt om mig med närmare 10 cm. Den ena dottern red D-ponny utan problem även som färdigvuxen. Det ser inte det minsta konstigt ut. Ponnyn det gäller var av den lite kraftigare typen. jag själv var ganska färdigvuxen på längden när jag var 14 år. Stannade på 163 cm. Döttrarna var färdigvuxna på längden vid ungefär samma ålder.
 
Man blir så lång som man blir. Det handlar någonstans om att acceptera sin längd och göra det bästa med den man är. Till syvende och sidst är det få saker som egentligen är begränsande med längden. Jo, man kan inte bli stridspilot om man är längre än 190 cm tex. :) Se till att vara ditt bästa jag i den form som du nu är.
 
Jag är 160 ish nu lite under men isf 159 eller så men jag är också 13. Jag fyllde de i december

Jag var 162 cm lång som tolvåring, det är 20 år sedan och jag är fortfarande 162 cm. Detta trots att de flesta andra i min släkt är långa (mina syskon är 185-194 cm).

Det är inte alls säkert att du blir så mycket längre än du är idag om du är tjej. Blir du ändå längre så finns det ponnyer som bär upp längd bra också. Sin längd är något man får lära sig att leva med, det kommer du säkerligen också att göra :)

(personligen hade jag gärna varit lite längre, irriterande att typ alla byxor är för långa, att jag inte når översta hyllan i köksskåpen och svårt att se scenen på spelningar ;) )
 
Jag red en Connemara när jag var yngre och 170 cm och jag kan lova att jag inte var för stor för honom, varesej på längden eller viktmässigt. 160 cm är absolut inte i närheten av för lång, om det inte är en liten shettis du vill fortsätta att rida?
 
Hur gammal är du?
Jag växte klart när jag var 13-14 och då var jag inte särskilt kort nu som vuxen räknas jag som ganska kort/medel är 165 cm.
 
Man blir så lång som man blir. Det handlar någonstans om att acceptera sin längd och göra det bästa med den man är. Till syvende och sidst är det få saker som egentligen är begränsande med längden. Jo, man kan inte bli stridspilot om man är längre än 190 cm tex. :) Se till att vara ditt bästa jag i den form som du nu är.
Fast det är en sanning med modifikation. Kortväxta barn idag utreds och kan få tillväxthormon.
 
Var lite sen i växten så sjuksyster på skolan följde min växt lite extra. Tog igen andra i klassen och var 1,63 i trettonårsåldern och har inte växt mer sedan dess. Men jag fick aldrig någon behandling eller hormoner, dom bara vänta ut mig typ, hade iof gärna haft lite längre ben 😝 men jag är nöjd ändå.^^ Jag tror inte du behöver oroa dig för att inte kunna rida ponny, många gör det utan problem som vuxna, mig inkluderat 😊
 
Jag är 1,57 som vuxen (bara tre cm kortare än du) och rider C-ponny utan problem. Du kommer kunna rida ponny utan problem. 1,60 är verkligen inte långt, ens för kvinnor. Jag har väldigt sällan träffat någon i vuxen ålder som är kortare än mig.

Flera i min klass var färdigväxta när vi var i din ålder, förutsatt att du är född det år som står i ditt nick. Särskilt de som varit "långa" hela vår uppväxt, de blev inte mycket längre än så. Jag har heller inte växt sen nian, jag är född sent på året så jag var nästan ett år yngre än de flesta i min klass som råkade vara födda tidigt på våren.
 
Kanske en dum fråga, men kan man bli kortare/stanna i växten? Tycker jag är så himla lång. 160.. vill gärna bli kortare eller stanna. Någon som har tips?

Nope, tror knappast det. Men jag har hört äldre människor berätta att de har blivit kortare med åren i äldre dagar. Farmor brukade säga att när man blir gammal "väx man neråt som korumpan".

Varför vill du bli kortare eller stanna i växten? 160 cm är inte särskilt långt.
 
Nope, tror knappast det. Men jag har hört äldre människor berätta att de har blivit kortare med åren i äldre dagar. Farmor brukade säga att när man blir gammal "väx man neråt som korumpan".

Varför vill du bli kortare eller stanna i växten? 160 cm är inte särskilt långt.
Rida ponny längre
 
Jag red c-ponny som vuxen 174 lång. Min fjord Luff 135 i mankhöjd. Inga problem. Min stalltjej tävlade honom i terräng. Hon var väl 15 år och 165 lång. Det enda problemet där var att han var så taggad o stark så han hivade av henne någon gång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
522
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 573
Senast: Takire
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 635
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här! Jag är naturvetare/tekniker och hon är...
Svar
17
· Visningar
578
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp