Sv: Körtäcke
EFTERLYSNING – FAKTA
Till alla hästvänner!
Jag ville skapa en debatt – och har lyckats över förväntan!
Tydliga är det flera som hat tagit åt sig (onödigt?) mycket. Jag betackar mig för skitsnack, osakligt tyckande och påhopp i frågan. Alltför många "köper" andras åsikter utan att ifrågasätta! Ni har kanske är medvetna om "alla-andra-syndromet"?
Jag är
hästlärare och försöker att lära mina elever att behandla hästar som hästar (inte som något gose-djur)! Samt att vara kritiska i sin granskning när det gäller hästhantering och travsport. Bara för att någon TYCKER något behöver det inte vara sant!
Jag är
hippolog och stödjer mig därför på fakta som framkommer vid forskning, undersökningar och rapporter från sakkunniga. Jag grundar inte mina åsikter på vad andra
TYCKER eller
TROR.
Under de åren som jag har arbetat och praktiserat åt
framgångsrika travtränare användes
aldrig ländtäcken på hästarna!
Utrustning - Många gånger florerar olika utrstningsdetaljer under tidsbegränsade modevågor. Bara för att några (många) har en viss – ofta estetiskt tilltalande – utrustningsdetalj, så ska helt plötsligt alla ha det! Hästfolk ser vad andra har och köper likadant och plockar på sin häst olika prylar vare sig det behövs eller inte – ofta utan att veta
varför man har det.
Bara för att ”alla andra” har det
TROR man att det SKA vara så!
Varför ridfolk använder länd/skritttäcke och om ländtäcke är senaste modetrenden på Grosbois får ni fråga dom som använder täcket - för jag vet inte …. Det är fråga om dom
verkligen vet varför??????
Vara rädd om sin häst? – överbeskyddande åsikt? – missriktad välvilja? Hur gränsen ska dras eller vad som är sant eller inte må var och en rannsaka sig själv om. Gör du vad du gör för att du verkligen
vet att det
SKA vara så eller för att du har
hört och
sett utan att ha en ordentlig grund för din åsikt?
Ländtäcke – Hästar
MÅSTE inte (finns ingen lag) ha ländtäcke och
BEHÖVER oftast inte ländtäcke!
… även om många TROR det eller TYCKER så.
Vilka fakta grundar ni sådana påståenden på? Vill gärna veta?
Travtävlingar har körts i Sverige över 140år. Om det hade varit ett MÅSTE med ländtäcke så hade den utrustningsdetaljen utvecklats för över 100 år sedan.
Företelsen ländtäcke har inte funnits särskilt särskilt länge, men har blommat upp mer och mer de senaste åren.
Som min vän banveterinären sa:
- Den enda anledning som en del använder ländtäcke är väl för att dölja en hälta – den är svårare att se om hästen har täcke.” Han kollar därför hästar med ländtäcken extra noga.
Korsförlamning är en genetiskt betingad och foderrelaterad musklesjukdom där muskelcellerna har lagrat ett överskott på glykogen som omvandlas till lactat. Studier visar även en markant ökning av korsförlamningsfall mellan stressade (nära start) hästar och kön (fler ston -kan även bero på hormon?) Att "värma" muskeln med ett ländtäcke kan varken förhindra, avstanna eller försämra sjukdomsförloppe.
På en
ATG-klinik i Norrland har det kostaterats att antalet korsförlamningsfall var som flest under vår och höst – inte under vintern. Alltså är inte kylan en avgörande faktor.
Varma muskler – hästens muskler värms upp tack vare ökad blodgenomströmning i kapillärerna så fort hästen börjar röra sig. Det behövs inget täcke för att ”hålla musklerna varma” under skrittpasset före eller efter ett hårdare pass – definitivt inte om hästen travar. Om när det är kallt under ett träningspass eller travlopp så betyder det inte att musklerna är ”kalla”. Hästens sköter sin värmereglering och avger så lite värme från huden som möjligt, men
musklerna är varma – annars hade den inte kunnat springa! Eftersom musklerna ändå blir varma när hästen rör sig så behövs inget ländtäcke för att varma musklerna. Det är
värre för musklerna att ställa hästen på box direkt efter en ansträngning.
Ni som vill ”
skydda hästenens muskler” – varför har ni inte
bogtäcke eller
halstäcke? Hästarna har ju muskler även där!
En häst som däremot
står still (t.ex. mini-padockar där hästen inte kan röra sig naturligt) kan behöva täcke för att inte frysa, om den inte har tillräcklig tjock päls (och underhudsfett).
Kyla – undersökningar har gjorts med hästar som har tränats på rullband i kylrum för att kontrollera i första hand om hästarnas andning påverkas. Om man hade märkt någon som helst negativ påverkan av hästens muskulatur hade detta framkommit.
Maxtemp för travlopp har satts med tanke på
kuskens hälsa – inte på hästen, för den klarar sig utmärkt.
Nederbörd (vatten och snö) som gör hästen blöt skadar inte heller hästens muskler under träning trots att kusken/ryttaren tycker att det är obehagligt.
Klirr i kassan. Vad jag vet 100% säkert är att alla som tillverkar och säljer ländtäcken tvår sina händer över alla som köper denna för många hästar onödiga utrustningsdetalj.
Nej – jag fattar fortfarande inte
FUNKTIONEN av ett länddtäcke.
Men många tycker att det ser snyggt ut! - det förstår jag!
Ha det så bra och ta hand om er hästar på bästa möjliga sätt som ni kan!