Körtäcke

Nebraska

Trådstartare
Vilket MÄRKE av körtäcke ska jag köpa för att få ett som är varmt,snyggt och bra passform?

/Lines -respekterar :angel:

Sv: Körtäcke

Jag köpte ett körtäcke från FinnTack förra året.
Det har en glansig yta (vattentätt) samt med lite foder som värmer.
Det passar min häst utmärkt, köpte en storlek 125 åt honom.
Det sitter även på plats då man travar, inte bara vid skritt.

Det är svart men brun-aktiga detaljer.:laugh:

jag har ett urgammalt Eclipse som jag gillar.

Traditionellt svart med röda kanter och ryggsöm.

Har både ett körtäcke och ett ridtäcke från CG Hästsport. De är riktigt duktiga på att sy täcken. Tycker de sitter mycket bättre än Finn Tacks. Sitter just nu och funderar på ett vintertäcke att ha till tävling. Kul att kunna beställa med egna färger och brodyr också.

jag ahr ett lila (såklart) från bidermans. tog yllefodring, skulle nog tagit teddy elelr liknande för yllen har tendens att "fastna" men jättesnyggt och sitter bra (berr ju på hur fort det går, men ahr aldrig i lopp, bara värmning och hemma.

Vilket MÄRKE av körtäcke ska jag köpa för att få ett som är varmt,snyggt och bra passform?

/Lines -respekterar :angel:

Varför använda körtäcke?
Har inte era hästar päls?
Rör dom sig inte när ni kör så att dom blir varma?
Eller är dom så magra att ni måste "gömma" dom när ni är ute?
För det är väl inte för att NI tycker att det är snyggt? - för det är ju ingen bra anledning?

*suck typ*

För en korsförlamningshäst som inte får bli kall om korset är körtäckena ett måste nästan så här års.

Och helklippta hästar (som vi också "måste" ha då de svettas på hela kroppen) är det lämpligt att skydda under uppvärmning och i långsamma jobb.

Trist attityd på dig tycker jag. :mad:

Javisst,hon är så mager och eländig att hon måste ha körtäcke så ingen märker det.
Se här;

090118karmazet.jpg

Vad är det som är så fel med att använda körtäcke på en klippt häst eller korsförlamningshäst? Man har det för att man är rädd om hästen och skyddar den. Varför använder då ridfolk ländtäcke och skritt täcke? Hjälp deras hästar är kanske magra och har ingen päls o så är det ju snyggt.:cool:

:mad: :mad: :mad:
Men gud vilken attityd!

Varför använda körtäcke?
1. Många hästar är klippta och behöver körtäcke när det är -25 grader ute.
2. Många hästar är klippta och behöver körtäcke när de joggar/skrittas.
3. Många hästar som INTE är klippta kan ha problem med korsförlamning och behöver körtäcke för att hålla musklerna varma.
4. Många hästar som INTE är klippta kan ha andra ryggproblem som gör att man måste ha körtäcke för att musklerna ska hålla sig varma.

Jo, men många klipper sina hästar på vintern för att de ska torka snabbare eftersom de blir rätt svettiga när de tränas. Har man inte körtäcke då, så blir de ömma i ryggen.

Jovisst. Men de ska även skrittas igång och skrittas av och det kanske inte är så himla bra att göra det i 25 minusgrader utan att ha körtäcke. Klippta hästar blir inte tillräckligt varma. Jag har en klippt häst som inte ens blir svett efter ett lopp. Där behövs täcke.

Korkat inlägg. Självklart inte. Ett körtäcke täcker för övrigt ryggen, så även om hästen är mager så hade det synts. :grin:

För det är väl inte för att NI tycker att det är snyggt? - för det är ju ingen bra anledning?
Som sagt - om du läser ovanstående anledningar så fattar du att det finns en FUNKTION bakom ett körtäcke. De som har det är rädda om sina hästar och deras muskler.

Och bara för att man har ett körtäcke, så behöver inte det betyda att man ALLTID har det på. Man kanske bara har det när man SKRITTAR hästen eller JOGGAR den.

Varför använda körtäcke?

Ja du har redan fått många konkreta svar. Men du får några till.

Jag har en fet travare med mycket päls. Inte alls i något banskick för dagen alltså. MEN - om det är nederbörd på vintern och jag ska köra vill jag ändå ha körtäcke. Främst för att jag skrittar väääldigt mycket, speciellt på vägen hem så att hästen ska varva ned både kropp och huvud. Har jag inte körtäcke då så hinner hästen bli kall och blöt. Det är inte hälsosamt för hans muskler då han haft lite korsförlamningssymptom ibland.

På ena annan häst jag hade hade jag också körtäcke för att han inte skulle hinna bli kall och blöt på vägen hem. Han hade problem med bakknäna men eftersom allt hänger samman och vi travamatörer är mycket måna om våra kära guldklimpar så ville jag skydda även korset.

Jag hoppas att din häst, om du har någon, är fet, har hår som en mammut och att du springer med den ända in i stallet. Eftersom du inte förstått betydelsen av kör-/länd-täcke.

Tillägg: Om du nu gjort alla dessa praktiker som du säger att du gjort(på din infosida) så finner jag det mycket tragiskt att du kastar in ett inlägg som detta. Usch. Hippolog dessutom.

Senast ändrad:

Varför använda körtäcke?

Du kommer att få se många körtäcken på Grosbois på måndag!

:rofl: Jag skulle nog mer gömma mina för dom är för feta

Nä, men ärligt så använder jag körtäcke om det regnar iskallt, om man kör när det är över typ -10 och kanske skrittar en del när hästen svettats, för jag antar att ridfolk också skrittar av sina svettiga arbetade hästar.

knapplån

moderatorn har varit framme och raderat en massa
vv håll er till trådens ämne! :idea:

Varför använda körtäcke?

Okey lilla moderatorn gillad einte mitt inlägg *omformulerar*

Är du seriös med detta inlägg eller är det bara tomt prat?
Läste att du var lärare på någon skola i en tråd låter rätt så otroligt om det nu är sant.

Man har körtäcken på av flera olika anledningar som nämnts tidigare i tråden.
Dessutom är det ett mycket bra sätt att hålla känsliga delar på ryggen varma när man är ute på vintern eller om det regnar mycket. Jag tror nog inte att någon över huvud taget har ett körtäcke på för att "dölja" något.
Varför har man länd täcke när man skrittar hästar när man rider? Jag tror av samma anledning som vi har dom ibland. helt enkelt för att skydda hästen mo vissa problem den kan få av kyla(av en eller annan anledning väta eller minus grader).

EFTERLYSNING – FAKTA

Till alla hästvänner!
Jag ville skapa en debatt – och har lyckats över förväntan! :D Tydliga är det flera som hat tagit åt sig (onödigt?) mycket. Jag betackar mig för skitsnack, osakligt tyckande och påhopp i frågan. Alltför många "köper" andras åsikter utan att ifrågasätta! Ni har kanske är medvetna om "alla-andra-syndromet"?

Jag är hästlärare och försöker att lära mina elever att behandla hästar som hästar (inte som något gose-djur)! Samt att vara kritiska i sin granskning när det gäller hästhantering och travsport. Bara för att någon TYCKER något behöver det inte vara sant!
Jag är hippolog och stödjer mig därför på fakta som framkommer vid forskning, undersökningar och rapporter från sakkunniga. Jag grundar inte mina åsikter på vad andra TYCKER eller TROR.
Under de åren som jag har arbetat och praktiserat åt framgångsrika travtränare användes aldrig ländtäcken på hästarna!

Utrustning - Många gånger florerar olika utrstningsdetaljer under tidsbegränsade modevågor. Bara för att några (många) har en viss – ofta estetiskt tilltalande – utrustningsdetalj, så ska helt plötsligt alla ha det! Hästfolk ser vad andra har och köper likadant och plockar på sin häst olika prylar vare sig det behövs eller inte – ofta utan att veta varför man har det.
Bara för att ”alla andra” har det TROR man att det SKA vara så!

Varför ridfolk använder länd/skritttäcke och om ländtäcke är senaste modetrenden på Grosbois får ni fråga dom som använder täcket - för jag vet inte …. Det är fråga om dom verkligen vet varför??????

Vara rädd om sin häst? – överbeskyddande åsikt? – missriktad välvilja? Hur gränsen ska dras eller vad som är sant eller inte må var och en rannsaka sig själv om. Gör du vad du gör för att du verkligen vet att det SKA vara så eller för att du har hört och sett utan att ha en ordentlig grund för din åsikt?

Ländtäcke – Hästar MÅSTE inte (finns ingen lag) ha ländtäcke och BEHÖVER oftast inte ländtäcke!
… även om många TROR det eller TYCKER så.
Vilka fakta grundar ni sådana påståenden på? Vill gärna veta?
Travtävlingar har körts i Sverige över 140år. Om det hade varit ett MÅSTE med ländtäcke så hade den utrustningsdetaljen utvecklats för över 100 år sedan.
Företelsen ländtäcke har inte funnits särskilt särskilt länge, men har blommat upp mer och mer de senaste åren.
Som min vän banveterinären sa:
- Den enda anledning som en del använder ländtäcke är väl för att dölja en hälta – den är svårare att se om hästen har täcke.” Han kollar därför hästar med ländtäcken extra noga.

Korsförlamning är en genetiskt betingad och foderrelaterad musklesjukdom där muskelcellerna har lagrat ett överskott på glykogen som omvandlas till lactat. Studier visar även en markant ökning av korsförlamningsfall mellan stressade (nära start) hästar och kön (fler ston -kan även bero på hormon?) Att "värma" muskeln med ett ländtäcke kan varken förhindra, avstanna eller försämra sjukdomsförloppe.
På en ATG-klinik i Norrland har det kostaterats att antalet korsförlamningsfall var som flest under vår och höst – inte under vintern. Alltså är inte kylan en avgörande faktor.

Varma muskler – hästens muskler värms upp tack vare ökad blodgenomströmning i kapillärerna så fort hästen börjar röra sig. Det behövs inget täcke för att ”hålla musklerna varma” under skrittpasset före eller efter ett hårdare pass – definitivt inte om hästen travar. Om när det är kallt under ett träningspass eller travlopp så betyder det inte att musklerna är ”kalla”. Hästens sköter sin värmereglering och avger så lite värme från huden som möjligt, men musklerna är varma – annars hade den inte kunnat springa! Eftersom musklerna ändå blir varma när hästen rör sig så behövs inget ländtäcke för att varma musklerna. Det är värre för musklerna att ställa hästen på box direkt efter en ansträngning.
Ni som vill ”skydda hästenens muskler” – varför har ni inte bogtäcke eller halstäcke? Hästarna har ju muskler även där!
En häst som däremot står still (t.ex. mini-padockar där hästen inte kan röra sig naturligt) kan behöva täcke för att inte frysa, om den inte har tillräcklig tjock päls (och underhudsfett).

Kyla – undersökningar har gjorts med hästar som har tränats på rullband i kylrum för att kontrollera i första hand om hästarnas andning påverkas. Om man hade märkt någon som helst negativ påverkan av hästens muskulatur hade detta framkommit.
Maxtemp för travlopp har satts med tanke på kuskens hälsa – inte på hästen, för den klarar sig utmärkt.
Nederbörd (vatten och snö) som gör hästen blöt skadar inte heller hästens muskler under träning trots att kusken/ryttaren tycker att det är obehagligt.

Klirr i kassan. Vad jag vet 100% säkert är att alla som tillverkar och säljer ländtäcken tvår sina händer över alla som köper denna för många hästar onödiga utrustningsdetalj.

Nej – jag fattar fortfarande inte FUNKTIONEN av ett länddtäcke.
Men många tycker att det ser snyggt ut! - det förstår jag!
Ha det så bra och ta hand om er hästar på bästa möjliga sätt som ni kan!

Senast ändrad av en moderator:

EFTERLYSNING – FAKTA

Under de åren som jag har arbetat och praktiserat åt framgångsrika travtränare användes aldrig ländtäcken på hästarna!

Jag såg Roger Walmann ha körtäcke på en av sina klippta hästar på Eskilstuna för inte alltför många veckor sedan.

Skapa debatt??
Genom att i dina första inlägg(utan att veta ett dugg om mig eller min häst sjukdomshistoria) anklagande fråga mig om min häst är mager eller om jag är fjollig och använder täcke bara för syns skull?
Det kallar inte jag att skapa debatt, det är att se till att man har noll förtroende och respekt från början.
Men det är klart, jag har inte läst någon pedagogi,som du.
Men jag har två bra teorier om varför du aldrig sett någon körtäcke under din tid som hästskötare ;
A. Det var inte ens uppfunnet då.
B. behovet är inte fullt så stor i Italien som i nordisk klimat.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
690
Senast: Åsa A
·
Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga...
2
Svar
26
· Visningar
1 363
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar