Körtäcke

Sv: Körtäcke

Hästar MÅSTE inte (finns ingen lag) ha ländtäcke och BEHÖVER oftast inte ländtäcke!

Jag har inte sett någon påstå att hästar måste ha ländtäcke heller? Har du? Det är skillnader på att vara tvungen och att vilja. Det måste du kunna skilja på.

Travtävlingar har körts i Sverige över 140år. Om det hade varit ett MÅSTE med ländtäcke så hade den utrustningsdetaljen utvecklats för över 100 år sedan.
Företelsen ländtäcke har inte funnits särskilt särskilt länge, men har blommat upp mer och mer de senaste åren.

Vad spelar det för roll?
Bilar, elektricitet, snabbmat, spisar, inomhustoalett ect etc har inte heller funnit förr. Vi MÅSTE inte heller ha det, men det blir fan så mycket bekvämare. Vi VÄLJER att ha det. Låt då de som VÄLJER att ha ländtäcken på sina hästar ha det.

Varför snackar du som att folk här anser att man MÅSTE ha ländtäcke. Det har ingeting med ditt förra inlägg att göra.

Du försöker lära dina elever att behandla hästar som hästar. Bra!
Jag behandlar mina hästar som hästar, de går tex ute dygnet runt. de får röra på sig så mycket de vill.
Men du - om jag vill och väljer att sätta på min häst ett ländtäcke om jag ska köra i spöregn. Då GÖR jag det! Mitt val. :grin:

Löjligt att påstå att du vill skapa debatt.

Jag är inte hippolog, men pluggar till Kvalificerad Travhästskötare.

Jag köper inte det du talar om. Jag ser till hästen som individ & vad just den behöver för att fungera optimalt.
Och jag anser att ett ländtäcke är ett behov för vissa hästar( stela, korsis hästar mfl) och har även haft hästar hos proffstränare som det bevisligen hjälpt på.

Vad säger att det är som DU säger?

Jag är varken för eller emot körtäcken! Använder själv i oftast bara på klippta hästar som får skav på baken av tömmarna, annars nästan aldrig!

Men om vi ska prata Grosbois igen, så där tror jag att de anser att hästarna fryser eftersom en del har i princip heltäckta hästar när de är ute och kör, inkl huvudet, halsen och bogen.

Se bilden! Hittade bilden på nätet och tror att den kan vara relativt gammal, men jag kan i alla fall säga att i Frankrike har man inte körtäcken för att det är snyggt, för fulare täcken tror jag inte går att hitta! Alla har det ju förstås inte! Men tippar att användarprocenten är högre i Frankrike än i Sverige!
images

Tyvärr kan jag inte franska så jag har inte kunnat fråga varför de har så mycket kläder på hästarna!

Senast ändrad:

Jag håller inte med om att du skapat debatt, du har kommit med ett påstående och ingen har hållit med dig. Att du sedan rabblar en massa argument, so what. Det finns alltid hästar som avviker från det normala och som behöver utrustning av en eller annan anledning.

Att kalla det debatt är väl ungefär som att jag skulle påstå att hästar springer bättre i gröna vagnar och får hela Buke Trav mot mig och sen kommer med lite snygga formuleringar, fullständigt missbrukande fetstil.

Jag vidhåller att du har förskräckligt trist attityd mot TS och även mot oss andra.

Jag är hästlärare och försöker att lära mina elever att behandla hästar som hästar (inte som något gose-djur)! Samt att vara kritiska i sin granskning när det gäller hästhantering och travsport.

Om du är hästlärare/hippolog(vad är detta till och börja med?) vill jag i alla fall inte plugga inom häst. Och jag skall läsa till häst massör...

Varför ridfolk använder länd/skritttäcke och om ländtäcke är senaste modetrenden på Grosbois får ni fråga dom som använder täcket - för jag vet inte …. Det är fråga om dom verkligen vet varför??????

Mode grej?
Alla år jag sett bilder/filmer från Grosbois har alla hästar haft ländtäcke vid långsam körning eller skritt turer. Då vädret varit dåligt.

Vara rädd om sin häst? – överbeskyddande åsikt? – missriktad välvilja?

Hmm ja detta kan vara sant men varför attackera just länd täcken?
Varför inte ta i debatten om ala typer av täcken och alla som har täcken på sina hästar?
Eller de som ger för mycket mineraler?
Jag börjar kraftigt betvivla hästlärarnas utbildning efter detta eller är det bara du som har en förvriden syn på sånt här?:confused:

Varför använda körtäcke?
Har inte era hästar päls?
Rör dom sig inte när ni kör så att dom blir varma?
Eller är dom så magra att ni måste "gömma" dom när ni är ute?
För det är väl inte för att NI tycker att det är snyggt? - för det är ju ingen bra anledning?

Näe min är helklippt och när det är -15 och man ska träna så behövs det täcke.

Jag är varken för eller emot körtäcken! Använder själv i oftast bara på klippta hästar som får skav på baken av tömmarna, annars nästan aldrig!

Men om vi ska prata Grosbois igen, så där tror jag att de anser att hästarna fryser eftersom en del har i princip heltäckta hästar när de är ute och kör, inkl huvudet, halsen och bogen.

Jag har jobbat på Groisbois, inte en enda häst hade körtäcke och det var inte enbart hos tränaren jag var hos. Såg inte en enda häst som hade det. Det var visserligen på våren men det blåste och var svinkallt vissa dagar och vi hade några helklippta hästar.

hoppas du hann se alla inlägg moderatorn tog bort. du skapar inte debatt du gör snarare irritation då du du tycker att bara du har rätt.om du är lärare borde du väl veta att man ser efter individens behov! tex en klippt häst i 25 minus grader, en korsförlamningshäst, osv osv. de gör mig rädd att det finns sånna som lär ut tillframtidens hästskötare. det är inte vanligt att man använder körtcke men det förekommer om behov finns. så att dom som tillverkar körtäcken tjänar såååå mycket som du påstår tror jag inte en sekund på.

Jag har jobbat på Groisbois, inte en enda häst hade körtäcke och det var inte enbart hos tränaren jag var hos. Såg inte en enda häst som hade det. Det var visserligen på våren men det blåste och var svinkallt vissa dagar och vi hade några helklippta hästar.

Jag har sett att det inte används lika mycket körtäcke på Grosbois längre, är dit någon gång om året, men för ca 15-20 år sedan var det mycket vanligt där. Jag tror att de tagit efter oss nordbor i mångt och mycket sedan dess och klär bla inte in hästarna på samma sätt som förut.
Men jag bara hoppades att det skulle finnas några "gamla" fransmän kvar som Ewa kunde få se på måndag!

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
690
Senast: Åsa A
·
Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga...
2
Svar
26
· Visningar
1 363
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar