Sv: Korta och länga steg
Jag har lärt mina nv ridna unghästar att länga när jag sitter till lite fint (lättridning alltid) och lättar lite i handen. Jag är noga med att försöka behålla takten i min kropp så de inte trillar framåt. Behöver jag bromsa upp (hästen trillar fram) så lägger jag om skänkeln och tänker mer på att få in bakdelen. Lägger de sig i handen ställer jag lite åt ena hållet mha sits o skänkel så jag kan bromsa lite på yttertygeln. Så gör jag oxå när jag kortar upp om det inte räcker att bara "sitta lugnt" igen.
Försöker i det allra längsta att hålla/ta ngt alls i tygeln, då jag själv har lätt för att spänna mig i handen och på så vis locka till spänd häst. Så fortf jag får för mkt i handen lättar jag av o ställer lite mha sits o skänkel för att inte hamna i "dragkampsläge". Med ställa menar jag typ ngt steg där jag eg bara känner en reaktion i sidan av min sits/överskänkel, inte mer än så.
A och O för mig är att hästen är mjuk och lugn, först då kan den börja länga utan att hamna i framstupa sidoläge eftersom man då kan påverka bakdelen. Ligger hästen i handen får man aldrig upp framdelen och kan få en riktigt längning.