Korta och länga steg

E

ErikaT

Jag har kommit på att jag har glömt bort hur man får hästen att länga stegen (utan att öka farten)
:o

Tidigare har jag nog i allafall teoretiskt vetat det men om någon skulle fråga mig nu så skulle jag inte kunna svara.

Så, hur gör man egentligen?

Ska man bara gunga på med sätet?

:laugh:

Sv: Korta och länga steg

Nej, gunga inte med sätet, det stör bara hästen.

Skänkla lite fint i stället.

Jadu, har inget direkt svar på det. Är väl snarare i den sits själv:p. skulle behövs lära om mig igen^^

Behåll kontakten i tyglarna och driv. Viktigt att man inte släpper tyglarna för då blir det bara en fartökning. Hellre då att man håller i en aning. Det gäller att hitta balansen mellan förhållning och drivning.

/Ridskoleryttare.

Jag har lärt mina nv ridna unghästar att länga när jag sitter till lite fint (lättridning alltid) och lättar lite i handen. Jag är noga med att försöka behålla takten i min kropp så de inte trillar framåt. Behöver jag bromsa upp (hästen trillar fram) så lägger jag om skänkeln och tänker mer på att få in bakdelen. Lägger de sig i handen ställer jag lite åt ena hållet mha sits o skänkel så jag kan bromsa lite på yttertygeln. Så gör jag oxå när jag kortar upp om det inte räcker att bara "sitta lugnt" igen.

Försöker i det allra längsta att hålla/ta ngt alls i tygeln, då jag själv har lätt för att spänna mig i handen och på så vis locka till spänd häst. Så fortf jag får för mkt i handen lättar jag av o ställer lite mha sits o skänkel för att inte hamna i "dragkampsläge". Med ställa menar jag typ ngt steg där jag eg bara känner en reaktion i sidan av min sits/överskänkel, inte mer än så.

A och O för mig är att hästen är mjuk och lugn, först då kan den börja länga utan att hamna i framstupa sidoläge eftersom man då kan påverka bakdelen. Ligger hästen i handen får man aldrig upp framdelen och kan få en riktigt längning.

Alla: Tack för svar:)

Okej, inte släppa efter på tygeln för då går det bara fortare, ska nog inte vara så svårt att komma ihåg då det nog ofta är det jag gör :p (driver på en massa, släpper lite på tygeln och hoppas att hästen länger lite grann åtminstone)

Men om jag driver hästen framåt utan att ge efter något på tygeln så kanske denna bara samlar sig mer (vilket i och för sig säkert kan vara trevligt :D)istället för att öka steget? Hur ska man göra då?

Ursäkta för långa meningar! :o

I det läget skulle jag lätta lite på handen och ge hästen utrymme att jobba framåt liiite mera, istället för bara uppåt (samling).

När jag ska få hästen att länga gör jag det alltid genom sits och skänkel, jag ger "längings-kommando" med skänkeln och håller takten med sitsen.

Jag har samma problem. Min häst tar små "shettissteg". Så att hon måste galoppera as-fort på tävlingar för att hon ska få kraft att hoppa. Men det går liksom ändå för sakta...

Om hästen "samlar sig" så har du ju inte rätt sökning framåt till handen - eller så låter du inte hästen komma framåt.

I första låget så får du jobba mer lösgörande så att hästen följer din hand, dvs kommer igenom ryggen bakifårn och fram. så att du bara kan be om lite mer påskjut bak utan att tappa bärigheten - hästen länger.

I andra fallet så får du ju tydligare visa att du vill ha en längning och inte samling, du kan inte (enligt mig) hålla kvar tygeln och få en bra längning. Det är inte tygeln som ska hindra hästen att trilla framåt i längningen utan ridningen. Dvs har du skolat hästen att bara "ösa på" framåt när du driver så är det klart du måste hålla ihop genom att hålla kvar tygeln. Lösningen då är att skola om hästen så att du kan be om längning och inte bara skjutkraft.

Jag har samma problem. Min häst tar små "shettissteg". Så att hon måste galoppera as-fort på tävlingar för att hon ska få kraft att hoppa. Men det går liksom ändå för sakta...

Då är hästen antagligen inte lösgjord och arbetar inte över ryggen. Gör den inte det finns ingen chans i h*lvetet att få den att länga på steget eftersom det kommer av att hästen arbetar bra med hela kroppen.

Va säger din tränare om saken?

Tack igen för tips allihopa, synd att det inte finns någon korta/länga-knapp bara..! (Jag tycker om det som är enkelt) Menmen, tränar man mer kanske det blir enkelt till slut?

Hästarna jag rider är nog (förhoppningsvis) rätt skolade. Tror att det nog är jag som inte riktigt gör rätt.

Rider lektion (på ridskolehäst) om ett par timmar, får väl testa och se om jag lyckas få hästen att länga på rätt sätt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 560
Senast: Squie
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: EmelieW
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka