korta baksteget!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare tammis
  • Startdatum Startdatum
Sv: korta baksteget!!

Tycker inte det verkat ha någon betydelse för hållbarheten. De hästar jag haft har inte varit mer "trasiga" än andra. Det största problemet har varit accelerationsförmågan från start då det lätt har slagit ihop för dem. För prestationsförmågan kan det ju givetvis påverka om vi talar om djur på elitnivå. Någon sådan har jag inte haft men dock hästar som tjänat 200-400 000 kr med detta "problem".
Och som conversation peace skrev så är det väldigt vanligt bland kallblod.

En annan aspekt är ju att man istället för att korta baksteget kan göra det långsammare...

Senast ändrad:

Tycker inte det verkat ha någon betydelse för hållbarheten. De hästar jag haft har inte varit mer "trasiga" än andra. Det största problemet har varit accelerationsförmågan från start då det lätt har slagit ihop för dem. För prestationsförmågan kan det ju givetvis påverka om vi talar om djur på elitnivå. Någon sådan har jag inte haft men dock hästar som tjänat 200-400 000 kr med detta "problem".
Och som conversation peace skrev så är det väldigt vanligt bland kallblod.

En annan aspekt är ju att man istället för att korta baksteget kan göra det långsammare...

Intressant! :idea:

Jorå, jag är så fredlig så... :angel:

Jag kan inte heller påstå att jag sett att det skulle vara sämre hållbarhet bara för att man måste balansera hästen på det viset. Men jag tycker nog alltid att det är lite begränsad kapacitet vad gäller fartresurser i hästar som måste specialbalanseras på ena eller andra sättet. Sedan kan de såklart vara starka och modiga och komma långt på det.

Men det är ju oftast "enklare" att göra nåt åt framsteget, så det bli flackare, rundare, lägre, högre, snabbare, långsammare...whateverbara ett extra hål på käken kan ju göra ett annorlunda framsteg

Men det är ju oftast "enklare" att göra nåt åt framsteget, så det bli flackare, rundare, lägre, högre, snabbare, långsammare...whateverbara ett extra hål på käken kan ju göra ett annorlunda framsteg

Jo, dom få hästarna som jag har haft som har strulat har fått kortare käk o balanserats om i fram o ridtränats ordentligt så man får fart på framkärran...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka