Kort vandring i Sarek?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag skrev en tråd om ämnet förra året tror jag men hittade den inte..

Innan det blir höst vill jag ta med mig sambon (och gärna hundarna) på en kortare vandring kring Sarek. Vi har ingen superkondis och vill inte gå i en vecka.

Sambon är inte så glad i tält i vildmarken, han är rädd för björn och mörker och skog. :p Det bästa vore ju om det fanns ett vandrarhem/stuga/vad som helst att utgå ifrån och åka/gå tidigt på morgonen och vara borta över dagen och sedan traska tillbaka.

Eller bo på något i närheten och gå en bit tidigt på morgonen till en punkt där man kan övernatta (finns det något i vildmarken?) och sedan gå tillbaka dagen efter. Vet inte hur många mil vi kan avverka på en dag, men inte allt för många. Vi kan ta bilen så långt som möjligt för att komma lite närmre det vi vill se, men det är ju roligast att gå så man får se mycket och njuta av landskapet.

Jag skulle gärna se Rapadalen, men är öppen för förslag. Vill bara se storslagna vyer, fjäll, vatten. Något vackert :)

Vi bor inte så långt från Jokkmokk.

Tacksam för svar!
Har ingen erfarenhet av det här.
 
Sv: Kort vandring i Sarek?

Låter som att åka till Kvikkjokk och bo på fjällstationen där skulle kunna vara en lagom början för er. På fjällstationen borde de kunna rekommendera en lagom dagstur. Värt att ta reda på är dock de regler som gäller för hundar i nationalparken (lite googling borde göra jobbet). Ni har ju så nära att ni bara kan åka dit och se om det är något ni gillar :)
 
Sv: Kort vandring i Sarek?

Man får inte ha med sig hund i Sarek, utom längs kungsleden och då givetvis kopplad, det bör ni kanske ha med i planeringen...

Det finns stugor längs kungsleden som man kan sova i. Om ni är ovana så bör ni nog hålla er på markerade leder. Skaffa ändå kartor!

Nackdelen med att utgå från Kvikkjokk är att det tar ganska lång tid att komma upp mot kalfjället som jag minns. Det finns ganska mycket info på Laponia.se
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp