Kort i halsen

majola

Trådstartare
Jag rider en fin fyraårig häst tre gånger i veckan. Det är en begåvad och okomplicerad häst, som då tyvärr inte begåvats med en superbegåvad ryttare... :crazy: Nu har även min ridlärare sedan tre år haft den dåliga smaken att flytta och jag har inte hittat någon ny än.

Det problem som vi har för närvarande är att han bli kort i halsen när jag ber om lite mer "samling". Framåt-nedåt-sökningen är befäst och jag försöker nu smyga in bitar av ökad bärighet. I dessa passager blir hästen alltså gärna lite för kort i halsen.

Jag inser ju att det beror på min hand och sits (det är en fin och känslig häst) och så snart jag märker att det händer så låter jag honom tugga tyglarna ur handen och sträcka sig igen. Ur lång och låg och avslappnad börjar jag sedan om med övningen. Jag rider inte länge i den lite högre formen utan växlar mellan att lägga ner honom ofta.

En favoritövning är övergång från mellanskritt till arbetstrav, volt i arbetstrav, ur volten avbrott till mellanskritt, tugga tyglarna ur handen till nästan fri skritt (men med tygelkontakt), tillbaka till mellanskritt, övergång till arbetstrav osv. I denna övning blir halsen oftast "kvar ute" så att säga. Ju mer böjning, desto bättre.

Vilka andra övningar kan vara lämpliga? Vad gör ni med unghästar som har detta problem? (förutom att ge dem en bättre ryttare...)

Sv: Kort i halsen

Var noggrann med balansen på en häst som kortar halsen. Halsen är ett kvitto på att den tappat balansen (och jag menar givetvis inte att den går omkull, men att den inte kan balansera sig till övningen). Kanske behöver "din" häst långsammare övergångar så att han/hon inte tappar balansen i alla nya övningar?

Var noggrann med balansen på en häst som kortar halsen. Halsen är ett kvitto på att den tappat balansen (och jag menar givetvis inte att den går omkull, men att den inte kan balansera sig till övningen). Kanske behöver "din" häst långsammare övergångar så att han/hon inte tappar balansen i alla nya övningar?

:bow:
Sen en sak angående balansen - kanske använder man handen för att "höja" och stör då hästen innan den själv via vinklingen hunnit balansera om?

Övergångar är alltid rätt, men jag har ett tips från unghäst-VM.
Såg att tyskarna red först sina hästar i en tämligen medioker form för att sedan kräva i typ 10 minuter sedan gick de hem. Famförallt tycker jag deras övergångar skiljer sig från våra när de "bromsar".

Vi är ofta nöjda med att hästen saktar av/stannar, men tyskarna drev till sina hästar i övergången, så att bakbenen fick lite mera sprätt, samtidigt som de flyttade hästen för att få maximalt tramp.

Om du gör några övergångar och kräver bakbensaktivitet i inbromsningen, för att sedan öka, så ska du se att halsen inte rullar ihop sig. Handen i detta läge, erbjuder i princip bara stöd, så du inte höjer handen.
Tänk på att inte göra för många, den är ju bara fyra.

Som alltid, är man bara duktig nog och kan hålla hästens balans, kan man nog göra vilka övningar man vill. (Iofs inte på en fyraåring). Men jag får vara lite extra noggrann och tänka efter hela tiden.

Att ställa in hästen i stallet efter några få kvalitativa upprepningar borde vara Legio. ;)

Tack för ditt svar!

Vad menar du med "långsammare övergångar"? Över flera steg eller inte så ofta?

Övningen jag beskriver ovan är alltså den som fungerar bäst (men den är ju ap-jobbig för en fyraåring så jag vill inte hålla på med den varenda gång). Självklart försöker jag förbereda övergångarna så noga jag kan och jag har inga krav på att de ska sitta på millisekunden. Hellre lite segare men med kvalitet är omedelbara med spänning liksom.

Först vill jag förtydliga att han inte "krullar ihop sig". Han kommer varken bakom hand eller bakom lod i de situationer som jag beskriver. Det är mer att han blir trång i ganaschen och kort i hela halsen. Dock fortfarande med nosen framme och stöd på bettet.

Jag brukar inte heller göra mer än 10-20 minuters "arbete" beroende på vad det är vi övar på. Jag låter framridningen ta den tid han behöver för att slappna av och sedan sätter jag lite press en kort stund (om han känns pigg för dagen, känns han lite matt så arbetar jag självklart inte med tunga övningar!). Sedan avslutar vi gärna med en promenad i naturen.

(För hög hand är ingen risk...snarare varning på för låg hand, men jag jobbar med det!)

Man måste ju även tänka på att hästhållningen här är annorlunda. Hans ägare åker extra förbi stallet på väg till och från jobbet för att hästen ska få gå i hage varje dag, men det rör sig ju ändå om halva dagar och inte hela som vi är vana vid i Sverige. Alltså vill jag gärna ha lite längd på passen också för att han ska få så mycket rörelse som möjligt. Samtidigt är det ju tungt för den unga hästens rygg att ridas mycket i skritt (jag är inte jättetung, men i alla fall). Jag brukar ofta leda honom på en lite lägre avskrittning för att få in mer rörelse men inte så mycket statisk belastning. Det är ett dilemma det där.

Tack för era svar. :bow: Nu ska han i alla fall ha en liten minivila med vaccinering och hovslagare denna veckan. Det gör honom säkert gott.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka