Kort bomlös bot för gropar vid manken?

D

deer

Hej!

Min islandshäst får gropar brevid manken av sin sadel. När jag känner "under sadeln" vid manken så känner jag att den verkar ha för mycket stoppning där som gör att musklerna inte utvecklas. Är sjukt trött på att lägga ut pengar på sadel 1 gång om året och funderar på en bomlös istället. Problemet är att min hästs rygg är KORT. Provade den bomlösa Top Reitern men den var för lång. Tror anläggningsytan på sadeln behöver vara kring 42-43 cm. Någon som har tips?

Här är en bild på Top Reiters bomlösa.
http://1.bp.blogspot.com/_zLpFWl6ElOE/StdXoyEIckI/AAAAAAAAAGs/h4ISYtmkxzE/s1600-h/P1000276.jpg

Här är en bild på nuvarande korta sadeln. Det är ungefär vid "knappen" ovanför knästödet där han har gropar...
http://3.bp.blogspot.com/_zLpFWl6ElOE/StdXpZdkxPI/AAAAAAAAAG0/2BJwDo2X-9g/s1600-h/P1000277.jpg

Sv: Kort bomlös bot för gropar vid manken?

Du har ju en för trång sadel, därav effekten av intryckt manke och uteblivna muskler. Utrustningen är A och O om man ska få några muskler på pållen, det inklusive rätt foderstat.

Har man svårigheter att hitta en kort sadel, så kan en sadel med rundbossor vara ett alternativ. En kort sådan då, rundbossor klämmer inte på den bakre delen även om sadeln ser ut att vara lite lång.

Båda sadlarna tippar ner fram. Då blir det ändå punktbelastning där.

Det spelar ingen roll om en bomlös sadel är lång (den såg inte lång ut f.ö.) eftersom den inte belastar längre bak än din rumpa är.

Men du behöver förmodligen en pad som lyfter fram så inte sadeln trillar ner i groparna.

Vi fick i somras hem en äldre vallack som var så "urgröpt" att det var svårt att passa ut en ny sadel, eftersom man inte ver riktigt hur han kommer se ut efter att han musklat sig. Vi har ridit mest med en vid sadel med tjocka paddar under, och lite i en bomlös. Samtidigt har vi varit noga med att han får mkt protein samt verkligen lär sig jobba med rygge i ridningen. Nu har det gått 4 månader och han har fyllt ut ryggen fint! Dock är han nu så bred över ryggen så det blir svårt att hitta en sadel som passar....

Tack för era svar!

Den nuv. sadeln går att vidga med en speciell maskin. Jag funderar på att göra detta och som ni säger - använda paddar under tills han musklat till sig och förhoppningsvis kan använda samma sadel. Han har hela sitt 8-åriga liv jobbat fel, dvs med underhals och inte med ryggen så det känns riskabelt att köpa ny sadel nu. Jag håller på att försöka lära honom att gå korrekt men har bara hållt på med det i ca 1 månad. Jag har inte så mkt kunskap om det heller utan förlitar mig på tränare som jag träffar lite då å då... Han rygg är iofs fin och bred, det är bog- och mankpartiet som är klent. :(

Någon som vet något ställe i Sverige som har maskinen som kan vidga ut Dupont-bommar? Vet bara ställen i England och dit är det inte gratis att skicka sadeln... plus att den säkert blir borta lääänge... :( Så egentligen är jag sugen på att köpa en bomfri (.tex Sensation sadel som jag hört gott om) men det är ju inte billigare direkt...

Känner igen den där sadeln du har och vartifrån den kommer säger bara det att jag har inte bra erfarenheter därifrån vill någon veta mer får de PMa.

Den är ju inte precis billig den sadel och om det nu inte går att fixa bommen i sverige så kunde du ju nästan likväl köpt vilken kort bomsadel som helst med "denna ska ju vara så himla bra enligt hm...återförsäljaren".
Allt låter himla bra men sen är det kanske inte så när det väl kommer till kritan men men....
Sen tycker jag faktiskt att den ser för lång ut baktill ser den okej ut men framtill ska du ha en handflata/3fingrar bakom bogbladet fritt innan framvalvet kommer och denna sadel ligger låångt över bogbladet.

Jag har samma problem som dig med en extremt kortryggad islandshäst, hur hög är din häst?
Min passar väldigt bra i såna shettis sadlar och det är ju inte direkt positvit.

här ska du få se något "roligt"
5829185.jpg
och denna är den minsta ponny sadeln och då ser den ju nästan för lång ut t.o.m.

då kan man se lite hur kort rygg min häst har.

Jag har testat ett stort antal sadlar både med bom och utan.
har testat top reiters med men du behöver bara titta på hur smalt det är emellan bossorna på den sadeln för att inte ens vilja prova den.
sen är den gigantisk med för den delen och vem vill sitta i en helt flat sadel då kan man ju likagärna rida i en ridgjord i princip haha, den täcker hela din hästs rygg med och visst man kan säga att trycket kommer inte där du inte sitter men i den sadeln blir man satt långt bak och i stilsits så du kommer sitta på länden och alla känsliga inre organ på din häst.
så nej.

Jag testade verkligen allt jag kunde hitta vill du ha en utförlig recension av alla sadlarna så kan jag ta det då.

Men till slut kom jag fram till att Chayenne London Dressyr i str 0 allra minsta str de annonserar om str 1 och 2 men det är 0an som funkar om du inte har en stor bakdel vill säga för då kan det nog bli riktigt svårt att ha en kortryggad häst.

Men str 0 skulle vara för 34-36 byxor iaf och jag har ibland 38 men den funkar perfekt och jag sitter så himla bra.
Men bäst funkar den för hästen han älskar den, när han inte funkar med sadlarna så slutar han trava och gå i form/höja ryggen, han visar tydligt när sadeln inte passar honom även om vissa sadlar ibland sett ut att passa.
Men med denna funkar han perfekt.

28952968.jpg
Här ser man vart jag blir placerad över hästen, Här ser man att jag sitter inte för långt bak på hästen och stör heller inte hans bogblads rörelser.
Men det är inte mycket att spela på.

26674706.jpg

bild027_41959869.jpg
här ser man sadeln utan ryttare.
detta är den kortaste bästa bomlösa sadel jag hittat och den bästa sadel till min häst hittils har testat många olika bomsadlar med såklart.
bild386_41960033.jpg
jag tycker att den ser kort ut på honom och liten om man gämför med alla de andra sadlar vi testat. det är samma sadel på dessa tre bilder även om denna röda padd gör så att den ser ännu mindre ut, så man ska inte luras av padden.
bild167_41959915.jpg
jag har två olika paddar den blå köper man till sadeln och den röda behöll jag från när jag hade en torsion island, så det är en equlitzer padd med riktiga tempur liknande ilägg specialgjorda för min vikt. det är mkt fin kvalite och en riktigt bra padd som skyddar ryggen ordentligt den skall man ha om hästen har dåliga ryggmuskler annars funkar den blå med lite tunnare ilägg.
Min häst har jättebra ryggmuskler tack vare denna sadel så jag varvar med de båda paddarna. rider jag långritter har jag ibland de tjockare.

Senast ändrad:

såhär ser en "vanlig" bomlös ut på min häst
1719864.jpg
täcker hela ryggen och är alldeles för stor i stisen för mig.

såhär ser en kari flex ut på min häst.
4834033.jpg

och såhär ser den ut på en häst med längre rygg så här passar den ju.
4834093.jpg

och såhär ser en childeric ut på min korta häst som ni ser ligger den långt över bogbladen och ligger redan för långt bak. hela hästen täcks av en sadel.
4832802.jpg

Tack för dina kommentarer! Dock är det svårt att på mina bilder se hur sadlarna ligger, har ju inte särskilt mkt med av hästens kropp. Den ligger inte ovanpå bogarna, det är jag noga med. Dock så köpte jag inte Top Reiter sadeln då jag tyckte att den var för lång - låg som ett täcke på hästen + att den är för platt för mig som vill ha lite stöd.

Jag har storlek 38 (ibland 36) på byxor, men jag är lång - 173 cm, så frågan är om inte 0'an blir på tok för liten för mig - både längdmässigt för mina ben samt för rumpan?

Det är rätt tröttsamt detta med sadlar... Som det är nu så vill jag inte rida honom mer än en gång i veckan (och då är det inte jag, utan medryttaren som rider!). Jag markarbetar honom bara just pga sadeln. Det är sk*t rent utsagt. Visserligen är det bra att markarbeta, men jag vill också rida honom och inte bara barbacka i skritt.

Vågar inte gå och köpa en ny Chayenne, vill helst få en bomlös sadel utprovad på honom. Någon som vet om det finns någon som provar ut bomlösa sadlar? Jag bor kring Göteborg.

Har hittat Masterback också. Verkar vara korta och man kan få stora knästöd till och bygga upp sadeln "framtill". De verkar dock inte svara på mail särskilt snabbt... De ligger rätt bra i pris också.

Såg att stället som säljer bl.a Barefoot ligger ganska nära mig.... HOPPAS HOPPAS HOPPAS de kan komma till mitt stall med sadlar och prova ut någon!!!!!

jag köpte ochså en häst som var tunn över ryggen med tydliga gropar.
sadeln en nordica låg som en smäck, rörde sig inte en tum.
Är nu inne på min 4:e sadel, fick bli bomlöst, kari flex då han är svankig och överbyggd.
Nu är han bred och välmusklad över ryggen.
Har provat masterback den var stenhård attt sitta i samt hade tunna smala paneler under, inget vidare för var sig häst eller ryttare.

Jag har också en häst med gropar framför bogbladen och avsaknad av muskler i ryggen.
Hennes sadel satt också för trångt, och tillät henne inte att bygga muskler. Nu har jag markarbetat henne bara i två veckor, och hennes rygg ser redan bättre ut.
Jag har för tillfället ingen aning om hur jag ska göra med sadel och så, men har man en häst som man ska bygga muskler i ryggen på, så får man i princip räkna med att få byta sadel många gånger innan man kan ha en sadel en längre tid. En möjlighet kan ju vara att låna sadel?

eller en möjlighet är att använda bomlöst tills hästen fått muskler eftersom den tillåter det och sedan köpa en bomsadel eller helt enkelt fortsätta i en bomlös så slipper man sadelproblemet:)
faktiskt.

Hoppas TS kan testa ut någon bomlös från stallvrå jag antar att du menade dem???därifrån köpte jag min sadel.
Ska du ha en kort så är London eller den nya modellen av London i str 0 båda då, de kortaste bästa du kan hitta, tro mig jag har letat överallt så jag vet.

Hej!!

Visste inte att du hade såna problem med sadeln, kan inte Pernilla hjälpa dig? Hon är ju sadelutprovare och ger bra tips på även andras märken och modeller, vet att Skugga köpte en Stübben Tristan och hon har oxå väldigt kort rygg.

Lycka till i letandet, har saknat dig i stallet men nu fattar jag varför du inte rider:)

Nja om det är bomvidden? vissa islandshästar har sådan ländrygg..lixom tippar alla sadlar även med rätt bomvidd.tror mer på extriören på din
häst.

Prova lägg en Wither pad som ser ut som en fjäril.eller rid med bomvidd större och en fårskinns pad. var noga med var du sadlar. Om den kanar fram sadla om.

Senast ändrad av en moderator:

Han är rund och fin om ryggen, inte spetsig eller så. Det är bara runt manken som groparna finns och därför misstänker jag sadelproblem. Men visst, han jobbar inte rätt i tölten och har aldrig gjort, så ryggmusklerna har han nog fått när han gått i de andra gångarterna.

Japp, det är Stall Vrå och jag hoppas att jag snart får bokat tiden med dem. Ser framemot detta MYCKET! et inte om de har någon 0'a på lager... har mailat och frågat men inte fått svar. Lexington är läcker men verkar inte finnas mindre än 1? Om jag nu öht kan ha 0...

Fick provat en Equipe... den "billiga" för 28'. ;) Den låg still men jag tycker att den är för lång. Men fin var den... :) Jag har nog mest snöat in mig på bomlöst och Pernilla har ju inga sådana.

Nja om det är bomvidden? vissa islandshästar har sådan ländrygg..lixom tippar alla sadlar även med rätt bomvidd.tror mer på extriören på din
häst.

Prova lägg en Wither pad som ser ut som en fjäril.eller rid med bomvidd större och en fårskinns pad. var noga med var du sadlar. Om den kanar fram sadla om.

Tycker att den ligger så tätt mot hans kropp - speciellt när någon sitter i och jag kan tänka mig hur det kan kännas när man "trycker in knäna"... :O.

Förhoppningsvis blir det en bomlös nu i dagarna(?) och när han musklat upp sig runt manken så kan jag lägga på bomsadeln och se hur den känns - då lär jag märka om den är för liten. Då får jag antingen sälja den eller vidga ut den, för jag vill nog ha både bomlös och bomsadel att växla mellan. Är så nöjd med bomsadeln annars så jag vill inte sälja den. Har nämligen inte hittat någon bomsadel som är så kort som den.

Jag tror inte witherpaden eller någon av de andra framhöjningspaddarna hjälper då trycket där redan är stort. Om jag lägger något ytterligare i mellan så borde trycket bli ändå högre?

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 135
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har märkt att min sadel känns lite "framtung". Jag har ridit med fårskinnspadd hela vintern och då har sadeln legat bra. Nu började...
Svar
9
· Visningar
3 286
Utrustning Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln...
2
Svar
23
· Visningar
10 105
Senast: Andrii
·
Islandshäst Jag har börjat spåna lite på en framtida sadel till min lilla skrutta som fyller 3 år till sommaren. Det är med andra ord ingen panik...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
33 465
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve