Körsvenskrav

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Takpanna
  • Startdatum Startdatum
T

Takpanna

Det är ju nya regler from i år angående vilka lopp olika kuskar får köra i. Har letat på STC, men hittar inte informationen angående de olika körsvenskrav (kategori 3,4 etc). Hade ett banprogram där det stod, men det har jag naturligtvis slängt... Kan någon hjälpa mig angående vad som gäller?

Sv: Körsvenskrav

Det är ju nya regler from i år angående vilka lopp olika kuskar får köra i. Har letat på STC, men hittar inte informationen angående de olika körsvenskrav (kategori 3,4 etc). Hade ett banprogram där det stod, men det har jag naturligtvis slängt... Kan någon hjälpa mig angående vad som gäller?

berätta vad du vill veta merom så ska jag försöka hjälpa dig.

Är det detta?
Loppkategori 1. V75.
Minst 100 totalisatorlopp senaste fem åren varav minst 20 senaste två åren.
Kategori 1 krävs för att få köra i V75-lopp (aktuella lopp markeras i propositionen).
Lärlingslopp får ingå enligt propositionen.

Loppkategori 2. Köra på Storbana.
Minst 50 totalisatorlopp senaste fem åren varav minst 10 senaste två åren. Minst kategori 2 krävs för att få köra professionella lopp på Solvalla, Åby eller Jägersro.

Loppkategori 3. Köra på mellan- och småbana i V65.
Minst 25 totalisatorlopp senaste fem åren varav minst 5 senaste två åren.
Minst kategori 3 krävs för att få köra i V65 och V64 på andra banor än Solvalla, Åby eller Jägersro (aktuella lopp markeras i propositionen).
Lärlingslopp /amatörlopp enligt propositionen.

Loppkategori 4. Övriga lopp på mellan- och småbanor.
Grundkrav godkänd utbildningsomgång eller aktuella aktiviteter.
Ger rätt att få köra egen eller delägd häst i professionella lopp på samtliga banor där ej kategori 1, 2 eller 3 krävs, lärlingslopp (E), amatörlopp (B,D), F-licens (ungdomslicens) eller speciella A,B,D,E-lopp.

För att behålla din körlicens krävs att du varje år genomför två aktiviteter, alternativt fyra aktiviteter de senaste två åren. Innevarande år får du också räkna med.

Godkänd utbildningsomgång ger körbehörighet de två följande kalenderåren efter utbildningsomgången. För körbehörighet tredje året krävs minst två genomfördaaktiviteter.

Med aktiviteter menas:
Totalisatorlopp, B-lopp, kvallopp, premielopp eller registrerat utbildningslopp.

För att upprätthålla kategori 4-kravet kontinuerligt krävs minst två aktiviteter varje år. Vid missad aktivitet ett år, ökas kravet följande år, med antalet missade lopp.

Ny utbildningsomgång krävs om kravet på aktiviteter inte är uppfyllt två år i rad.

Den utbildningsansvariga på din hemmabana avgör hur många lopp du behöver köra. Minst fem godkända utbildningslopp skall dock alltid genomföras (=förkortad utbildningsomgång).

Du skall också godkännas i skriftligt teoriprov.

Med körbehörighet:
A-1 Egna och andras tränade hästar.
A-3 Endast egentränade hästar (ej V75).
E-1 Arbetsgivaren och andras tränade hästar.
E-2 Arbetsgivaren och andras tränade hästar.
B-1 Hästar som företräds av dig eller nära anhörig i loppkategori 1, 2 och 3. Delägda hästar i kategori 4.
Om körsven uppfyller kravet enligt kategori 3, får andras hästar köras i övriga lopp enligt kategori 4.

B-2 Bolagets tränade hästar i loppkategori 1, 2 och 3.
Om körsven uppfyller kravet enligt kategori 3, får andras hästar köras i övriga lopp enligt kategori 4.

D-1 Hästar som företräds av dig eller nära anhörig i loppkategori 1, 2 och 3. Delägda hästar i kategori 4.

F-1 Ungdomslicens 16-17 år. Alla hästar oavsett ägarskap eller tränare.

Monté
Alla licenskategorier kan kompletteras med M.
Montéryttare får rida alla hästar oavsett ägarskap eller tränare.

Viktiga förändringar!

- Minimiålder för kör- och montélicens sänkt till 16 år.
- F-licens. Ny licens för dig som fyller 16 eller 17 år under kalenderåret.
- Nytt läkarintyg med förändrade giltighetstider.
- Körsven med E-licens kan välja böter före avstängning
- C-licens har upphört
- Förändrade körsvenskrav. Se sidorna 10-11.
- Överklaganderegler har införts.

Underbart Nilema! Tack! :bow:

Undrar bara var du hittat informationen, jag har sökt o sökt o sökt....

Tack till er båda, Nilema o Ghost.
Hur kunde jag missat...? Jag hade kollat på travsport under info o regelr...:angel:
Och där blev jag ju inte mycket klokare...

Det är ju jäkligt komplicerat att hitta på sidan för att det finns så mycket info, men just du borde väl ha fått licensbestämmelserna hemskickade för ett litet tag sen? :idea:

Där stod ju alltihop på baksidan.

Det är ju jäkligt komplicerat att hitta på sidan för att det finns så mycket info, men just du borde väl ha fått licensbestämmelserna hemskickade för ett litet tag sen? :idea:

Där stod ju alltihop på baksidan.

Just jag? Hm... nä, jag får inget annat hemskickat än en massa räkningar tycks det som...:crazy:

Nu har jag rotat fram en riktigt gammal tråd (sorry). Jag undrar om Licensbestämmelserna här ovan fortfarande gäller eller om det blivit någon ändring? Jag har en så seg dator att jag inte får fram licensbestämmelserna på stc.

Anmälde ut min märr idag i ett kategori 4 lopp och eftersom jag brukar använda en amatör (f.d proffs, men har kört tillärckligt för kategori 1 de senaste fem åren) då hon är speciell blev jag fundersam när jag inte fick använda honom (det spelar väl ingen riktig roll men han kan hästen och tycker om den). Han har B1 licens. Jag klipper in från ovan:

"B-1 Hästar som företräds av dig eller nära anhörig i loppkategori 1, 2 och 3.
Delägda hästar i kategori 4.
Om körsven uppfyller kravet enligt kategori 3, får andras hästar köras
i övriga lopp enligt kategori 4."

Kan någon hjälpa mig, varför får jag inte använda kusken i ett sketet p21 lopp (kategori 4)?:confused:

Om din kusk har kört 25 lopp de senaste 5 åren varav 5 de senast 2 åren får han köra din häst i alla lopp på mellan/småbana men ej på V75,

Missade att din kusk hade kört tillräckligt, men är det så att din kusk har tagit ut tränarpension då får han inte köra andras hästar än sina egna.

Hoppas också in i en gammal tråd.
Blivande lärling här, med solvalla som hemmabana, men jag får alltså inte köra där förrän jag kört 50 totolopp..? Eller läser jag fel nu? Tänkte på att det ju borde gå under "köra på storbana"

Lärlingslopp och så får du köra. Annars är det väl enligt löpkategorierna som gäller.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 543
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar