Körsporten - en osäker sport

Sv: Körsporten - en osäker sport

Det skrev jag inte, jag skrev att det kan hända hemska olyckor oavsett, lägg inte ord i munnen på mig tack. Självklart hjälper en hjälm om man ramlar av och slår i huvudet. Min poäng var bara att det finns många som ligger på rehab för nack, rygg, knäskador osv också, så bara för att man har hjälm så är man inte helt skyddad om det händer en olycka.

Ja nu blir det väl mer barnuppfostran än körning här men... ;)

Jag tror att det är mkt lättare att få barn att göra som man vill om man kan förklara varför det ska vara si eller så. Barn är nyfikna, de vill veta VARFÖR. Att förklara varför de ska ha hjälm är ju enkelt: för att skydda huvudet. Men varför i hela fridens namn behöver då inte mammas huvud skyddas?

Jag ogillar skarpt att bara säga "nej". "så får du inte göra" osv. Det blir bara order. Får barnen istället veta varför, så att de känner att det finns en anledning istället för att det bara är på ett visst sätt "för att mamma o pappa bestämmer", så tror jag att det blir enklare och tryggare.

Är barnet inpränatat att hjälm behövs för att skydda huvudet redan som liten, och att deras förebilder alltid gjort så, så känns chansen betydligt större att de fortsätter använda hjälm även när de blivit myndiga och mamma o pappa inte längre kan hota med indragna förmåner...

:bow::bow::bow:

Visst är det precis så - har en 3,5 åring som redan är MKT observant om det skulle vara så att mamma står i gången och ryktar UTAN hjälm men säger åt henne att hon inte får borsta sin ponny utan att först sätta hjälmen på huvudet så är hon är blixtsnabb, pekar på mitt huvud och ifrågasätter, så det är bara att gå o klämma på hjälmen:o

Jag har hjälm vid ridning, körning, lastning men det är numera utökat till hjälmen på i stort sett så fort jag hanterar mina hästar.
En del tycker det är konstigt, tror att man måste vara väldigt rädd eller något men jag tycker inte att det är så märkligt egentligen - det blir också ännu mer viktigt när man vill uppfostra sina barn till ett bra säkerhetstänkande.

Jag kan lova dig att benämningen muppar det gäller ALLA hästmänniskor som rider/kör hästar utan att använda hjälm så du behöver inte känna dig särskilt träffad.

Kan nämna ett ex inom ridsport; i somras på Falsterbo stod jag och kikade på dressyrryttarnas framridning men gick därifrån efter en kort stund. Där var gräddan av Sveriges dressyrryttare varav alla utom en satt och red utan hjälm, en satt och pratade i mobiltelefon på hästen (ingen hjälm heller såklart ), en satt och rökte på hästryggen och utan hjälm såklart. Vid sidan av framridningsbanan stod det MASSOR med småtjejer med ögon stora som tefat och tittade på eländet. De här ryttarna må vara hur skickliga som helst, vinna hur många klasser som helst - det spelar ingen roll - i min bok så framstår de som usla förebilder för sporten. Muppar, kort sagt.

Så - det är fler än bara inom körsporten...

Kom på ett annat exempel, fast från skidvärlden; häromkvällen såg vi ett TV-program, ett resereportage. Där såg man den kvinnliga programledaren iförd; ingen hjälm och sådär lagom bra kunskaper i skidåkning om man ska döma av hennes åkning. Hennes guide var iförd; hjälm och han var en betydligt skickligare skidåkare än programledaren... Yrkesutövaren/proffset bar hjälm - amatören åkte bara i sitt snygga, blonda hår...

:bow::bow::bow::bow:

Håller med dig! Det är tråkigt att de som våra barn och ungdomar ser upp till inte är bättre förebilder när det gäller säkerhet. Tyvärr är det samma visa inom hoppningen... och än värre.

De inte bara vill veta varför, de förtjänar att få veta varför.

Jag håller med goat-lover om att förälderns ord är lag, men man kan väl försöka vara lite psykologisk ändå.

Mina barn får givetvis en förklaring till vad hjälmen används för. Frågar du min femåring varför man har hjälm så svarar hon klockrent för att skydda huvudet.
Men att ständigt hålla på och motivera varför hon måste men inte jag... Eller varför hon måste ha bälte men inte tjejen i bilen vid sidan av osv. osv. Så inbjuder man ganska snart till rent tjaffs (vilket min dotter är rejält duktig på :( ) Därför är det helt enkelt så att jag berättar att hjälmen skyddar hennes huvud och att den ska vara på annars får man inte åka med. Bältet skyddar henne vid ev. olycka och ska hon åka med i bilen ska det vara på. Om tjejen i bilen inte har bälte ska hon inte bry sig om utan själv se till att göra som hon blivit tillsagd. Svårt att förklara skrivet vad man menar. Hoppas ni hänger med...

OJ då har du inte sett hur precisionen går till i svår klass! Jag välte på SM i år och slog mig ordentligt i huvudet. Tävlingen fick avbrytas i en timme i väntan på ambulans. Nu var det som tur bara hjärnskakning men det kunde gått värre!
Jag funderade verkligen på om vi ska behöva köra så fort i dressyrvagnar och utan säkerhets grejer som hjälm och väst.
Det händer mycket olyckor i precisionen även internationellt så det är verkligen något som bör ses över.
Kan tillstå att jag är en av dom som kör utan hjälm ofta. Men har fått mig en tanke ställare och har blit hårdare med hjälm på mina elever + att jag tar på den åtminstone när jag kör orutinerade hästar.
/M

Sen var det ju många kuskar som lämnade in protester på just den precisionsbanan men det struntade ju ledningen i, dom fick till svar "Det är väl bara att tuta och köra, ni kan väl svänga hästarna eller?" så man kan ju hoppas att även dom fick sig en tankeställare... Sen är ju förutsättningarna lika för alla och man behöver ju inte köra fortare än vad banan tillåter.

när blev det regel på att ha hjälm i maraton? visste inte det även om jag självklart har hjälm i maraton.

OJ då har du inte sett hur precisionen går till i svår klass! Jag välte på SM i år och slog mig ordentligt i huvudet. Tävlingen fick avbrytas i en timme i väntan på ambulans. Nu var det som tur bara hjärnskakning men det kunde gått värre!
Jag funderade verkligen på om vi ska behöva köra så fort i dressyrvagnar och utan säkerhets grejer som hjälm och väst.
Det händer mycket olyckor i precisionen även internationellt så det är verkligen något som bör ses över.
Kan tillstå att jag är en av dom som kör utan hjälm ofta. Men har fått mig en tanke ställare och har blit hårdare med hjälm på mina elever + att jag tar på den åtminstone när jag kör orutinerade hästar.
/M

Som jag sa tidigare.. Olyckor händer. men de kan hända även när du ligger och sover. Det går inte att garantera sig för att inga olyckor ska hända.

Nej, men man kan ju minska skaderisken genom att använda de skydd som finns tillbuds vid vissa aktiviteter. Det är tots allt farligare att ex åka bil eller köra häst/rida, än att ligga i sin säng och sova. Därför har man bälte/hjälm, men ingen buker att sova i. :idea:

Nej, men man kan ju minska skaderisken genom att använda de skydd som finns tillbuds vid vissa aktiviteter. Det är tots allt farligare att ex åka bil eller köra häst/rida, än att ligga i sin säng och sova. Därför har man bälte/hjälm, men ingen buker att sova i. :idea:

Det är nog fler som dör per år i världen sovandes i sin säng pga att hus kollapsar än det är folk som dör när de kör stabil häst och vagn.

Å andra sidan är det betydligt större procent av befolkningen som ligger och sover än det är som kör omkring med häst och vagn.

Å andra sidan är det betydligt större procent av befolkningen som ligger och sover än det är som kör omkring med häst och vagn.

Oavsett så är det fortfarande större risk att bli skadad och dö av något du inte har tänkt på att skydda dig mot än att bli skadad och dö vid dressyr eller precisionsmomentet vid körtävlingar.

knapplån: Varför använder man inte hjälm vid hästkörning...
Har ni inget att skydda? tror ni att ni är odödliga? Har ni inga som kommer sakna er sen när ni antingen är grönsaker eller döda? OM ni svimmar av kan ni verkligen inte ta hand om hästen i diket..(jag har kört i diket pga gevärsskott, och hade hjälm på. svimmade ändå av en kort stund, med vagnen över mig..Vågar inte tänka på hur det hade gått utan hjälm)

Min hjälm är PÅ, och det långt efter att jag selat av, ibland till och med i bilen hem..hjälmarna idag är sköna att ha på, speciellt nu på hösten!

Min hjälm är inte alltid på i dressyrtävling, där tar jag seden dit jag kommer. Anser att dressyren inte innebär några störningar utifrån samt är i ett väldigt lugnt o kontrollerat tempo.

OJ då har du inte sett hur precisionen går till i svår klass! Jag välte på SM i år och slog mig ordentligt i huvudet. Tävlingen fick avbrytas i en timme i väntan på ambulans.

/M
Men det var med en rutinerad häst som du välte?

Jag kör alltid med hjälm och kommer även att göra det sen då jag kommer börja tävla så smått.

Liknande trådar

Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat