Körsporten - en osäker sport

Sv: Körsporten - en osäker sport

Taket kan trilla in när du ligger och sover också. Sover du i en bunker för det???
Nej men tack för tipset. Nu när vi flyttar ska jag se till att fy byggt en bunker.

Inte sandlåda och du behöver inte vara otrevlig för att någon råkar tycka på ett annat sätt än du. Man får faktiskt använda liknelser.
Jag undrar vem det är som är otrevlig...

För min del får folk göra som de vill, men jag anser att hjälm är vettigt. Inte minst sedan jag fick barn: hon ser vad jag gör och då föregår jag gärna med gott exempel redan nu. Jag har hjälm när jag cyklar också. Barn gör som vuxna gör, inte som de säger, sägs det... Jag ser det svårt att motivera för sina barn att de måste ha hjälm när man kör, om man inte måste det.

Det var inget otrevligt inlägg, jag bara sa vad jag tyckte i frågan. Jag tycker också det är klokt att använda hjälm, men bara för att man visar upp skräckexempel så kommer ju inte det få mig att ta på mig hjälmen så fort jag sätter mig i vagnen, det beslutet har jag ju tagit även fast jag vet vad som kan hända. Som sagt, det var inte otrevligt menat alls.

Nej men tack för tipset. Nu när vi flyttar ska jag se till att fy byggt en bunker.

Jag undrar vem det är som är otrevlig...

För min del får folk göra som de vill, men jag anser att hjälm är vettigt. Inte minst sedan jag fick barn: hon ser vad jag gör och då föregår jag gärna med gott exempel redan nu. Jag har hjälm när jag cyklar också. Barn gör som vuxna gör, inte som de säger, sägs det... Jag ser det svårt att motivera för sina barn att de måste ha hjälm när man kör, om man inte måste det.

Så fort man säger något som går emot vad någon annan säger så anses man hacka på folk eller vara otrevlig. Som sagt liknelser FÅR faktiskt användas. jag har fortfarande inte sagt något otrevligt och ni behöver inte disskutera saken med mig för det har ni inget för.
Jag har oftast inte hjälm när jag kör men min dotter på fem har fått en tillsägelse om att ha det och sedan var den saken slutdisskuterad med henne. Ska hon vara med och köra så ska hon ha hjälm. Behövs ingen annan motivering.

Nu har ju inte jag heller hjälm när jag kör, så vi är väl lika dåliga förebilder båda två. Men jag är dock nyfiken på hur du motiverar för din dotter att hon måste ha hjälm men inte du. Sådant väcker mycket funderingar hos barn.

Ingen fara! :)

Kan ju förklara min tankegång med klippet...
Vissa här inne på körning har lång och god erfarenhet och de gör nog som de vill och känner är rätt för dem oavsett filmklipp. Som de också bör göra!

Men - så finns de också många som är nya och oerfarna här, alla skriver inte men många läser och funderar på att testa att köra sin ridhäst/sällskapsponny och gör det med dålig utrustning och inget säkerhetstänkande alls. Ser man eller hör talas om vad som kan hända kanske man inte slänger upp "Lisa 4 år" i vagnen bakom ponnyn och låter dem köra runt på egen hand eller försöker med något annat mindre genomtänkt.
Så enkelt var det.

Visst kan man visa hemska olyckor oavsett vad det gäller i livet (och nog kan man tycka att vissa barn/ungdomar skulle behöva se hur lätt en olycka händer i trafiken om man leker vid vägen, men det ett annat ämne ) men här på körforumet handlar det om körning.

Mitt inlägg är i och för sig kanske lite off-topic eftersom nybörjarna inte har på tävlingsplanen att göra -ännu- vilket tråden handlar om, men klippet verkar stämma bättre...
Nu är det slutvimsat från mig. ;)

Så fort man säger något som går emot vad någon annan säger så anses man hacka på folk eller vara otrevlig. Som sagt liknelser FÅR faktiskt användas. jag har fortfarande inte sagt något otrevligt och ni behöver inte disskutera saken med mig för det har ni inget för.
Jag har oftast inte hjälm när jag kör men min dotter på fem har fått en tillsägelse om att ha det och sedan var den saken slutdisskuterad med henne. Ska hon vara med och köra så ska hon ha hjälm. Behövs ingen annan motivering.

Det lät mer eller mindre otrevligt med bukertjafset och en massa frågetecken på rad, men låt gå att det inte var så menat.

Jag är också nyfiken på hur du motiverar för din dotter att hon måste ha hjälm men inte du.

Min dotter, 1,5år, får ännu inte åka med i vagnen ens om jag har medhjälpare, men hon ser mig var och varannan dag, då med hjälm. Förhoppningsvis kommer hjälmen bli en självklarhet för henne i framtiden.

Ähum, vi har ju sett de senaste veckorna att även den bästa kan åka av så det visslar om det - i ridvärldens dressyr och på tävlingsbanan!! En värld där de f ö också anser att hög hatt är nödvändigt för sporten... Idiotiskt.

Alla gör dom själva vill. Varför ska man ens bry sig om dom som inte använder hjälm ??? Sköt dig själv och skit i andra sa precis en lärare till en elev säger desamma som henne.

För att man vill minimera antalet muppar som är dåliga förebilder för rid/körintresserade ungar! - därför ska man lägga sig i och försöka påverka. Att de som inte bär hjälm inte har så mycket att skydda innanför pannbenet och tycker att det hela är helt obegripligt, det kommer i o f sig inte som en överraskning.

Skulle vi inte hålla diskusionerna på en trevlig nivå? Då kanske man ska försöka undvika att kalla en stor del av sveriges kuskar för muppar...

hög hatt är inte nödvändigt nej, och det är heller inte obligatoriskt!

Det lät mer eller mindre otrevligt med bukertjafset och en massa frågetecken på rad, men låt gå att det inte var så menat.

Jag är också nyfiken på hur du motiverar för din dotter att hon måste ha hjälm men inte du.

Min dotter, 1,5år, får ännu inte åka med i vagnen ens om jag har medhjälpare, men hon ser mig var och varannan dag, då med hjälm. Förhoppningsvis kommer hjälmen bli en självklarhet för henne i framtiden.

Ok, inlägget var absolut inte otrevligt menat. är lite väl frikostig med frågetecken och liknande ;)

Man måste inte alltid motivare för sina barn varför..
Jag säger helt sonika till henne att hon ska ha en hjälm på huvudet om hon ska åka med. Jag ger henne inget utrymme för tjaffs, så kort och konsist: åka med = hjälm på huvudet annars kan hon stanna hemma och det vill hon inte kan jag lova för hon älskar körningen..

Visst ska barnen kunna lyda utan motivation som i det här fallet, men det resulterar ju ofta i att barnen gör som de ska när man är med, annars blir det lite si och så... Jag tänker som så att jag vill göra det här med hjälm till en god vana, en självklarhet för min dotter, i hästsammanhang. Om hon vet hur viktigt det är, och ser att jag alltid har hjälm, så fortsätter förhoppningsvis hon att ha det också, även när inte mammas vakande öga ser på. Chansen är iaf större.

Jag kan lova dig att benämningen muppar det gäller ALLA hästmänniskor som rider/kör hästar utan att använda hjälm så du behöver inte känna dig särskilt träffad.

Kan nämna ett ex inom ridsport; i somras på Falsterbo stod jag och kikade på dressyrryttarnas framridning men gick därifrån efter en kort stund. Där var gräddan av Sveriges dressyrryttare varav alla utom en satt och red utan hjälm, en satt och pratade i mobiltelefon på hästen (ingen hjälm heller såklart ), en satt och rökte på hästryggen och utan hjälm såklart. Vid sidan av framridningsbanan stod det MASSOR med småtjejer med ögon stora som tefat och tittade på eländet. De här ryttarna må vara hur skickliga som helst, vinna hur många klasser som helst - det spelar ingen roll - i min bok så framstår de som usla förebilder för sporten. Muppar, kort sagt.

Så - det är fler än bara inom körsporten...

Kom på ett annat exempel, fast från skidvärlden; häromkvällen såg vi ett TV-program, ett resereportage. Där såg man den kvinnliga programledaren iförd; ingen hjälm och sådär lagom bra kunskaper i skidåkning om man ska döma av hennes åkning. Hennes guide var iförd; hjälm och han var en betydligt skickligare skidåkare än programledaren... Yrkesutövaren/proffset bar hjälm - amatören åkte bara i sitt snygga, blonda hår...

Jag känner mig inte träffad eftersom jag personligen tycker att det finns betydlig värre muppar inom både kör- och ridsporten än dom som inte använder hjälm, man får tycka precis vad man vill men man kan ändå hålla diskusionen på en bra nivå utan att kalla folk för muppar bara för att dom gör något som man själv inte tycker är ok.

Jag håller helt med dig ang. att vara en bra förebild, men i högre klasser inom både riden och körd dressyr så ska man ju ha hatt, inte hjälm och har man som någon skrev kommit så långt så har man förhoppningsvis sådan koll på sin häst så man vet vad man gör och kan välja själv om man känner att man behöver hjälm eller inte. I maraton där det är betydligt större risk för skador är det ju obligatoriskt med hjälm även i de högsta klasserna och det säger ju något iaf.

Senast ändrad:

Det är rätt enfaldigt att tro att man någonsin har kommit så långt i sina kunskaper att inga olyckor kan hända eller att man inbillar sig ha 100% kontroll över ett djur.

Jag förbehåller mig rätten att kalla hjälmlösa för muppar, tycker det är ett rätt harmlöst ord, ganska snällt faktiskt.

Ang trevlig ton i inläggen så tycker jag att du ska rannsaka dig själv lite granna där.

Olyckor kan alltid hända och det kan gå riktigt illa oavsett om man har hjälm eller inte, det tror jag alla är medvetna om som håller på med körsport, även jag. Om man ändå väljer att köra utan hjälm så är det ju upp till var och en. Jag försöker ha en så trevlig ton som möjligt i mina inlägg, tycker du att jag varit otrevlig så visa mig gärna det/dom inlägget/inläggen så ska jag tänka på det till nästa gång.

Så du tror, på fullt allvar, att hjälmen varken gör till eller från vid en ev olycka:confused: Åh, vad jag önskar att de kunde visa lite reportage på de tjejer/killar som ligger på rehabkliniker, lider av sina sviter efter skallskador så att det blev mera tydligt hur stor skillnad en hjälm kan göra...

Visst ska barnen kunna lyda utan motivation som i det här fallet, men det resulterar ju ofta i att barnen gör som de ska när man är med, annars blir det lite si och så... Jag tänker som så att jag vill göra det här med hjälm till en god vana, en självklarhet för min dotter, i hästsammanhang. Om hon vet hur viktigt det är, och ser att jag alltid har hjälm, så fortsätter förhoppningsvis hon att ha det också, även när inte mammas vakande öga ser på. Chansen är iaf större.

Finns många olika sätt att uppfostra barn på. För oss fungerar det bäst om det helt enkelt är mamma/pappa som bestämmer och allt måste inte disskuteras eller motiveras. Vill hon inte ha hjälm så stannar hon hemma helt enkelt. och så fungerar det med det mesta här. Får vi reda på att hon gått emot vad vi sagt så får hon ju vissa förmåner indragna. Intressant ämne som kan disskuteras i evigheter.

Liknande trådar

Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat