Körsporten - en osäker sport

kolblakkur

Trådstartare
Det är många här inne som pratar mycket om säkerhet och hur saker bör gå till - för hästens och kuskens säkerhet. Även jag gör det, så jag är inte oskyldig. Men jag har svårt att ta körsporten seriöst på en punkt. Detta är hjälmanvändandet. Jag fattar inte hur en inriktning som tjatar så mycket om säkerhet, kan tillåta att kuskar vid tävling kör utan hjälm i dressyr och precision :confused: Jag tycker det är vansinnigt att kusken får köra med valfri huvudbonad - få väljer hjälmen. De väljer istället att ta fram sina, med resten av ekipaget, tidsenliga hattar.

Upp för diskussion!

Sv: Körsporten - en osäker sport

Risken för att du trillar av i dressyren och precisionen anser jag vara i princip lika med noll.

Det är hästar vi håller på med, och risken för att ngt oväntat ska hända finns alltid. Jag kör ALLTID med hjälm, och skulle välja att göra det på tävling också...

Där kan jag hålla med :p! Varför inte välja hjälmen istället för haten ?
Det finns ju jätte många nuförtiden olika modeler,färger ovs.

Själv kör jag alltid med hjälm än om det är jätte varmt ute ! (då får nog hästen stå men ni förstår vad jag mennar). Jag har inte lust att ramla av vagnen, räcker nästan med hästen gör tvärstop och man nästan åker fram mellan bennen :angel: Okej inte alltid men sitter man drömmer kan det ju hända...

Mvh
Emma

Den här diskussionen har varit upp förut.
Jag ser skillnaden mellan dressyr/precision och maraton ungefär som som vanlig bilkörning och formel 1 körning.
Man har hjälm på när man tävlar och fyrpunktsbälte men inte när man åker till jobbet.

Jag har aldrig hjälm när jag kör:o
Jag har tävlat en enda gång, det var i ett häst-rally, och då hade jag hjälm. Jag satte på mig den enbart för att det var många barn och yngre tonåringar i publiken, och jag ville vara ett gott föredöme.

Själv tävlar jag inte, men använder alltid hjälm vid träning.

Kan däremot tycka att vuxna är stora nog att kunna bestämma själv om de har något att skydda eller ej. Men för barn och ungdomar tycker jag att det ska vara obligatoriskt.

Sen beror det väl på hur man ska resonera, oftast har man ju en häst som man känner ganska bra, och risken att det händer något är ganska liten. Man kan lika gärna bli överkörd när man går över gatan... Inte så att jag tycker att det är bra att vara utan hjälm, men så länge man har en vältränad häst och bra utrustning i övrigt, så är det väl upp till var och en.

Även ridningens dressyr (i de hägre klasserna) tillåter ju hatt, eller är det inte rentav ett krav? Tycker inte att körsporten slarvar mer på den punkten än någon annan inriktning. Själv använder jag hatt vid tävling i dressyr och precision med har givetvis hjälm när jag tränar hemma och tävlar maraton (då det dessutom är obligatoriskt).

Jag tävlar inte men har alltid hjälm när jag kör. Ser ingen anledning att inte ha det, jag har bara en skalle och hade tänkt använda den hela livet.

Jag håller helt med Aatos och Vindelkusken, i dressyr och precision i dom högre klasserna får man inte ha hjälm utan det ska vara hatt då hela ekipaget bedöms, inte bara hur hästen går. I maraton måste man köra med hjälm, vilket ju är en självklarhet. Jag har alltid hjälm när jag rider men sällan när jag kör hemma, om vi inte tränar maraton, detta för att risken att man välter eller ramlar av etc. är betydligt större då. Jag tycker det är jätte bra att folk kör med hjälm i alla lägen men jag gör det inte och det är mitt val. Den säkerheten jag alltid förespråkar är snarare hästens säkerhet mer än min egen, men visst kanske det är dumt att köra utan hjälm, men det är som sagt mitt val.

Det är hästar vi håller på med, och risken för att ngt oväntat ska hända finns alltid. Jag kör ALLTID med hjälm, och skulle välja att göra det på tävling också...

Taket kan trilla in när du ligger och sover också. Sover du i en bunker för det???
Visst är det djur och vad som helst kan hända. mina barn har alltid hjälm när vi kör och jag har det oftast också (kör unga orutinerade djur) .
Men en tävlingshäst på en precisions/dressyrbana tycker jag ska vara så stabil att risken ska vara minimal.

Där kan jag hålla med :p! Varför inte välja hjälmen istället för haten ?
Det finns ju jätte många nuförtiden olika modeler,färger ovs.

Själv kör jag alltid med hjälm än om det är jätte varmt ute ! (då får nog hästen stå men ni förstår vad jag mennar). Jag har inte lust att ramla av vagnen, räcker nästan med hästen gör tvärstop och man nästan åker fram mellan bennen :angel: Okej inte alltid men sitter man drömmer kan det ju hända...

Mvh
Emma

Och usch vad fula de flesta av dem är :crazy:
Har inte varit med om att nästan åka av för att de stannat. Ser till att ha ordentligt stöd för fötterna istället.

Jag tror att det är mycket tradition och slentrian...
Här hemmavid fins en tonåring som rider sina hästar på vägen utan hjälm... (nej, hon tillhör inte vår familj eller stall) och det ser så otroligt skönt och vackert ut...!
Min dotter väljer självmant att använda hjälmen även när hon hämtar hästar i hagen :bow: men jag kan själv *idot* fuska med hjälm när jag kör... :mad:
Har man sett en olycka eller två är man säkert mer benägen att använda hjälm... i alla sammanhang!
Jag håller med T.S. det behöver till en förändring innom körsporten, f.f.a nu när den växer, men även dressyren borde se över sina regler tycker jag!
Sedan så är ju t.ex. fälttävlan och marathon mer riskfyllt än dressyr... men man borde få rida/köra med hjälm när man själv vill, åtminstonde! Western är ju inte bättre de förresten!
Och tänk bara på hur hoppryttarna red för ett par decenier sedan!

Taket kan trilla in när du ligger och sover också. Sover du i en bunker för det???

Det låter som om du redan har slagit i huvudet riktigt ordentligt.

Tänk så mycket trevligare det vore om alla kunde acceptera att det finns olika åsikter, istället för att hamna på sandlåde-nivå.

Det låter som om du redan har slagit i huvudet riktigt ordentligt.

Tänk så mycket trevligare det vore om alla kunde acceptera att det finns olika åsikter, istället för att hamna på sandlåde-nivå.

Inte sandlåda och du behöver inte vara otrevlig för att någon råkar tycka på ett annat sätt än du. Man får faktiskt använda liknelser.

Den här diskussionen har varit upp förut.
Jag ser skillnaden mellan dressyr/precision och maraton ungefär som som vanlig bilkörning och formel 1 körning.
Man har hjälm på när man tävlar och fyrpunktsbälte men inte när man åker till jobbet.

Jag TROR att det var jag som tog upp den här diskussionen då!

Jag kör med säkerhetsväst och hjälm..

De finns dock ALLTID detaljer som man kan tänka på med säkerheten.. SÅ lätt att bli hemma blind..

Anna-Carin

Som sagt, man kan visa videoklipp där folk blir påkörda när dom går över gatan eller drunknar i en sonami oxå, går du alltid med skyddsväst, hjälm och flytfäst bara för det? Låt folk vara dom vuxna människor de faktiskt är och bestämma själva på vilket sätt dom vill skydda sig. Jag skulle ju hellre se en människa utan hjälm på en vältränad häst än en människa med hjälm på en otränad häst, där finns oxå en säkerhetsdetalj som många inte tänker på.

Jag skrev att det var ett gott skäl - inte att den som inte vill måste ha hjälm...
Jag har inte hjälm själv alla gånger när jag håller på med mina hästar, men det betyder inte att jag ändå inte tycker att det är klokt att ha det. Hade jag suttit i den vagnen på filmen hade jag nog önskat att jag haft det. Inget skäl att vara otrevlig alltså!

Liknande trådar

Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat