NilaD

Trådstartare
Har fått in korsört på våra marker, framförallt i rasthagarna. Har försökt att handplocka så gott det går och sedan kört över med gräsharven. Men det är ju nästan omöjligt att få bort allt. Hur farligt är det egentligen med korsört? Enligt vissa måste hästen äta stora mängder enligt andra räcker det med små mängder.

Vad har ni för erfarenheter? Är det ngn som har det i sina hagar?
 
Sv: Korsört

Korsört

SVENSKT NAMN: Korsört

LATINSKT NAMN: Senecio vulgaris L.

SVENSKT NAMN: Stenkorsört

LATINSKT NAMN: Senecio squalidus

GENERELL INFORMATION

Kallas även stenört, timmermansört, blodört. Innehåller alkaloiderna senecin och senecionin, och är giftig även i torkat tillstånd. Se även Stånds.

FÖRGIFTNINGSSYMPTOM

Salivering, kramper, mag-tarmsjukdomar, leverskador, gulsot, orolighet, aptitlöshet, avmagring, död under allmän svaghet. Symptomen kan uppträda 6-10 dagar eller flera månader efter konsumtion.

Senast uppdaterad: 2011-09-15

Om de växte i en grushage skulle jag vara noga att hästen har fri tillgång på hö/hösilage hela hagtiden...
 
Sv: Korsört

Det enda är att gräva upp allt man ser med rötterna och så bränna det. Tex ha en plastsopsäck där man samlar och ser till att ha en klämma på så att inget trillar ut -förvara säcken på plats där inte hästarna kommer åt den och så sen när man ändå eldar annat fr trädgården så tippar man ner de torra kosrörstplantorna i elden.

Man kan också kolla längs vägrenar etc i omgivningarna och plocka där också. Om nån granne har det på mark kan man fråga grannen om man kan rensa där också då fröna sprider sig med vinden etc. Ju mindre plantor det finns inom par hundra meters radie desto mindre är chansen att nya plantor kommer...
 
Sv: Korsört

Har plockat och slängt det mesta i sopsäckar, men det är ju alltid ngt som man missar, små skott tex. Frågan är hur farligt det e.g är??? Korsört har väl funnits länge, och troligen har jag haft det på markerna förr..:angel:
det är bara ett par år sedan jag fick upp ögonen för den. Nu ser jag den överallt..

Finns ju mkt som är dödligt i stora mängder, frågan är hur farligt det är att det slinker med en planta eller två??

Nu har jag iaf haft mina hästar i en av hagarna i 3 dagar och alla är vid liv ;)
 
Sv: Korsört

Kan hålla med om att stånds lätt kan förväxlas med andra gula blommor. Men korsörten ser ju väldigt speciell ut iom att blomman aldrig "slår ut". Kanske finns det ngn annan växt som är lik den men inte vad jag känner till?
 
Sv: Korsört

Jag tror att vi har bergkorsört i hagarna. Tämligen rikligt av det också. Är den lika giftig som vanlig korsört är, för hästarna menar jag?
 
Sv: Korsört

Jag är ganska säker på att det är bergkorsört, som ju är giftig, och där den växer hos oss är på ett hygge som vi använder som hage. Förekomsten av bergkorsörten är enorm över flera hektar, så att plocka den är helt omöjligt. pH-värdet där lär ju vara surt, så kanske skulle man kunna slippa växten om man kalkade marken? Problemet är bara att det är typ 5 hektar mark som skulle behöva kalkas och det går inte att köra där med någon traktor eller liknande. Att gå för hand och sprida ut kalk är ju mer eller mindre omöjligt också.

Om man går runt med en trimmer så lär det också ta en evighet eftersom växten är i princip överallt.

Någon som vet ifall förekomsten av bergkorsörten skulle ändras med tiden? Nu går ju hästarna där och skiter lite här och var.
 
Sv: Korsört

Tror alla arter i Senecio släktet är giftiga, dock är stånds (S. jacobea) den giftigaste.

Jag hade försökt bli av med den!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 661
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp