Korsningsponny

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirrah
  • Startdatum Startdatum
M

Mirrah

Hej alla! Jag har en fråga jag inte tycker jag kan få svar på genom att läsa de andra diskussionerna, så jag hoppas någon snäll och trevlig person kan hjälpa mig.

En island/russ(50%)-halvblod(50%)-korsning. Vad kan man göra med en "sådan". Alltså finns det några bedömningar etc. för den som ungdjur (eller senare kanske?)? Den räknas väl som korsning och inte ridponny?

Är väldigt sugen på att veta då jag ev. kommer betäcka mitt sto med en halvblodshingst. Stoet är den ponny jag älskat mest på jorden och hon ska snart gå i pension så då hade jag velat ha ett föl efter henne (som då ev. ska bli min blivande tävlingshäst) innan hon blir för gammal att ta föl på. Hon är 17 som det är nu.
Hingsten hon ska betäckas med är en god vän till mig och skulle verkligen passa perfekt. Han är i för sig inte godkänd, men då jag ändå mest är intresserad av att ha en frisk, bra hingst till mitt sto tycker jag inte det spelar någon roll då jag ändå inte ska avla vidare på henne. Dessutom är hon ju korsning redan så som sagt, hittade jag drömprinsen och han inte är godkänd - vad gör det? Tro nu inte att jag väljer honom enbart för att det är min väns hingst, nej nej nej. Jag ser på hingsten som sig och att hon råkar äga den är ju ett plus. Fölet kommer ju bli till mig och jag kommer lägga ut så mycket kärlek på den som jag bara kan. Det är detta jag längtat efter hela livet. =)

Men men, frågan var alltså som sagt; Vad kan man göra med ett ungdjur som är en korsning? Och var kan man registrera den som?

Väldigt tacksam för svar.

Mvh. Amanda

Sv: Korsningsponny

Vet du att det inte är tillåtet att använda en hingst som varken är godkänd eller avelsvärderad? För att det ska vara tillåtet måste samma person äga både stoet och hingsten.

Nej det visste jag verkligen inte. Gud... Jaja, får väl sälja min ponny till henne en dag när hon betäcks då eller nått... =P?

Det måste nog vara ett tag innan du får "sälja" ditt sto till hingstägaren tror jag. Är inte säker på hur reglerna är riktigt.

Ja fast jag skojade mest. Kommer aldrig sälja henne, inte ens över en dag! :love: He he... Men tusan åxå, när man hittat en perfekt hingst och allt... :P

Många löser ditt problem med att uppge att fölet har okänd stam. Själv tycker jag, som stamtavlenörd :D , att det är en dålig lösning.

Mja... Det där tkr jag däremot att jag känner igen från en ridskola jag var på som yngre. Men fatta inte riktigt vad det handlade om då.

fast på samma gång, så länge man själv vet att fölet får det bra och att båda föräldrarna är friska osv borde det egentligen inte göra så mycket. När man tänker på det. Häst som häst om jag har full stam eller ej om det ändå är en korsningsponny jag ska ta föl på. Okej, de med stam KAN/BRUKAR vara bättre, men det garanterar ju faktiskt inte att fölet skulle bli sämre med en icke-godkänd hingst. Kombinationen sto-hingst gör nog mycket.

Ska fundera lite till på hur jag ska göra med detta... :) :confused:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 789
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 233
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar