Korsning tinker/shettis

CA

Trådstartare
Hur går det? Är det semin isåna fall? Såg en annons i en hästtidning, stod korsning Tinkerhäst/shettis blir troligen c-ponny...

Jag har sett en avkomma mellan Shettishingst / Ardennersto.. det var INTE semin, det fanns en logbacke med bro, hingsten PÅ bron.. stoet NEDANFÖR bron (vittne fanns), tänk vad hästar är smarta då de verkligen vill *få till det*.. och givetvis blir stoet dräktig på *STÖRT* dååå :rofl:

Du menar Blixten, en misstag som blev rätt lyckat?!
Ja, det är ju så med hästar och alla djur...
Sexdriften är väldigt stor...

det är sorgligt, men jag har faktiskt träffat ett föl med shettismamma o halvblodspappa :mad: :crazy: Hur det gått till vet jag dock inte för ägarna till stoet och fölet hade köpt henne dräktig.

Ja, det var otroligt må jag säga.. ett shettissto född med *TUR* då, fast mkt förunderligt ändå.. hmm, måste väl varit en unghingst.. eller?

Jag har alltid varit restriktiv med storlek/typ av ponnyston till mina arabhingstar, men ändå så blev ett sto (lite gränsfall!) skadad vid betäckningen.. överlevde dock 'gudskelov' tack vare veterinärvård.. phuuu!

Sen till alla dessa 'tjyvbetäckningar'... *gaaaah*, jag accepterar inte att det kan hända, har man hingstar & ston så ser man till att de håller sig i sina respektive hagar.. och då menar jag hagar med rediga stängsel både vad gäller höjd & strömstyrka på banden.. eller vad man nu har för stängsel!!

Ursäkta mitt *utbrott*.. menat till allmänheten, inte till dig ameo.. såvida du inte har egna 'tjyvbetäckta' ston ;)

Tinkerhästar kan vara neråt 135 cm i mankhöjd, så det behöver ju inte vart en jättestor tinker :)

:love: Hur hög blev den??? Jag skulle ju så gärna vilja ha en shettiskorsning som är tillräckligt stor..

Vad du än gör så försök INTE göra en shettiskorsning med shettismamma!!!! :mad:
Shettisar ÄR tydligt och bevisat överrepresenterade när det gäller förlossningshinder och detta med hingsat av sin egen ras och storlek! Så även om fostren i normalfall anpassar sig efter moderns storlek så är det näst intill djurplågeri att ens tänka tanken att utsätta dem för RISKEN att fostret blir så stort att stoet inte får ut det!

Ska du ha en shettiskorsning så se i alla fall till att det är PAPPAN som är shettis!

Fast helst av allt tycker jag du ska hålla dig till renrasiga och seriöst uppfödda hästar!

har ett sto som mamman är halvblod (efter amiral) och pappan welsh mountain/shetland, vad dessa människor tänkte när hon blev tillv et jag verkligen inte!! hur fasen tänker människor egentligen...

:love: Hur hög blev den??? Jag skulle ju så gärna vilja ha en shettiskorsning som är tillräckligt stor..
Vet inte vuxenmåttet.. men som föl var den ca 'metern hög & maffig' benstomme med en jätterumpa.. (ingen shettisunge precis)!!

Inget jag skulle vilja ha ivf, jag gillar 'rena' raser allramest :smirk:

Hejsan!! Min dotter har en sköthäst som är korsning mellan shettis/ardenner, Bella som hon heter är 138cm och en helt underbar ponny. Var hade du hört/sett denna "ardettis" som du nämnde?

Det var på 80-talet (83-86?) i Roslagsbro, Norrtälje :)

Denna ponny (häst?) bör alltså vara runt 18-21 år nu.. kan det vara den din dotter 'sköter'?

Bör väl rimligtvis inte finnas många av denna korsning :smirk:

Denna "ardettis" står i skåne, hon blir 11år till sommaren. Så det är ju absolut inte hon...ler
Jag försöker hitta fler av denna ovanliga korsning, tycker nämligen att det hade varit kul att se/gämföra. Dom kan ju säkert skilja mycket i storlek, temprament mm.

Jag skulle vilja ha en.. Men jag håller med dig, seriös avel ska det vara. Och det skulle ALDRIG falla mig att betäcka ett shettissto med en annan ras.

Jag älskar ju shettisar, deras temperament och utseende. Så det skulle ju vara roligt att ha en som man kunde rida på..

Absolut jag håller med dig, låt hingsten vara den minsta.

Tänk innan ni handlar!!! :confused:

Ett stuteri jag har varit på, betäcker sina b-ponny Welshston med en fullblodshingst som jag skulle tippa är en bit över 170cm. Snygga och högresta för blir det iaf! :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: miumiu
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar