Korsgalopp

S

Skrauti

Sen vi började med passen har Kjarkur börjat med en ny dumhet - nämligen korsgalopp. Den kommer oftast på hemväg eller efter en passläggning och då oftast om man har ganska korta tyglar med kontakt i munnen.

Han som alltid haft så fin och bra galopp och så nu det här.:cry: :crazy:

Har ni några tips på hur man kan hindra att det blir korsgalopp?

Sv: Korsgalopp

Ta alltid ner hästen till tölt ur passen och sedan övergång till skritt eller trav.
För att träna styrkan i bakbenen (och på så vis minimera risken för korsgalopp) jobba med galopp-trav-galopp-trav alt. galopp-skritt-galopp-skritt.

/Malin

Korsgalopp uppstår oftast när hästen får fel balans eller vid missförstånd helt enkelt, så börja titta där.
Hur bryter du passen? Kanske på ett sätt som ruckar balansen lite för mycket. Prova att bryta i olika moment av passen, något har han kanske lättare för.

Hejsan

Då hästen börjar med korsgalopp kan det bero på spänningar i triceps, bröstmuskulaturen (Pectoralis) eller musklerna just bak på låren, de innerst mot svansen (Semimembranosus)... dessa kan göra att hästen väljer att avlasta genom att fatta korsgalopp istället..
Jag skulle kolla upp det så man inte börjar mixtra med annat innan man vet om det är muskulärt..

Hejsan

Då hästen börjar med korsgalopp kan det bero på spänningar i triceps, bröstmuskulaturen (Pectoralis) eller musklerna just bak på låren, de innerst mot svansen (Semimembranosus)... dessa kan göra att hästen väljer att avlasta genom att fatta korsgalopp istället..
Jag skulle kolla upp det så man inte börjar mixtra med annat innan man vet om det är muskulärt..

Jag tror inte det är något som är fel då han är som vanligt i övrigt. Tror mer att det är för att han spänner sig när vi går hemåt eftersom han vill springa. Han har väldigt lätt för den laterala rörelsen som passen innebär så jag tror det kan va så att han tror att han ska få gå pass när jag i själva verket bara vill ha galopp och att det då blir nånslags mellanting mellan pass och galopp (korsgalopp)

Ta alltid ner hästen till tölt ur passen och sedan övergång till skritt eller trav.
För att träna styrkan i bakbenen (och på så vis minimera risken för korsgalopp) jobba med galopp-trav-galopp-trav alt. galopp-skritt-galopp-skritt.

/Malin

Ok det ska jag testa, det hjälper formodligen att ha passförbud ett tag också och då kan man kanske passa på att träna grundgångarterna ordentligt.:)

Nåt som jag tycker hjälper galoppen mycket är lite/ några steg förvänd galopp. Det finns sen nån dag ett bra träningstips om just detta på www.hippson.se :)
(Även om man inte kan prestera längre "sträckor" så hjälper det samlingen och hästens koll på benen).

Senast ändrad av en moderator:

Vad ar det for skillnad mellan korsgalopp och "vanlig" galopp igentligen? Den ar ju inte alls lika bekvam och ska helst undvikas.
????
Jenny:confused:

I korsgalopp går hästen i vänster galopp med frambenen och höger med bak eller vice versa. Korsgalopp är alltid ett täcken på obalans och bör alltid avbrytas.

/Malin

Jag tror inte det är något som är fel då han är som vanligt i övrigt. Tror mer att det är för att han spänner sig när vi går hemåt eftersom han vill springa. Han har väldigt lätt för den laterala rörelsen som passen innebär så jag tror det kan va så att han tror att han ska få gå pass när jag i själva verket bara vill ha galopp och att det då blir nånslags mellanting mellan pass och galopp (korsgalopp)
kan vara så.. men de behöver inte visa nåt annat heller än just korsgalopp som kan tyda på spänningar... ville bara ge ett litet tips som man va värt att kolla upp :) Lycka till med din häst och hoppas det ger med sig...

Sen vi började med passen har Kjarkur börjat med en ny dumhet - nämligen korsgalopp. Den kommer oftast på hemväg eller efter en passläggning och då oftast om man har ganska korta tyglar med kontakt i munnen.

Han som alltid haft så fin och bra galopp och så nu det här.:cry: :crazy:

Har ni några tips på hur man kan hindra att det blir korsgalopp?
Då han börjat med detta sedan ni började träna passen låter det som om det är obalans i honom på något vis efter den nya gångarten som hans kropp inte är van vid att tränas i. Det är inget ovanligt men bör ses efter och uppmärksammas som du gör :) Kan tänka mig att det gett honom spänningar i så fall i Semimenbranosus.. pass är en extrem gångart och att de får spänningar är inget ovanligt..

Det kan nog vara smart att ta en paus i passträningen då & då så hästen får smälta det den har lärt sig! :) Den har oftast bättre pass pga av "smältningen" än själv träningen. Precis som unghästar

Det kan nog vara smart att ta en paus i passträningen då & då så hästen får smälta det den har lärt sig! :) Den har oftast bättre pass pga av "smältningen" än själv träningen. Precis som unghästar

Ja, men han måste gå pass 26 maj igen för då ska vi ju tävla femgång :p, och då förväntar jag mig en jäkligt bra pass:angel: . Fast jag tar nog inte helt upphåll från passen, ska nog bara träna den på lektion för Nina ett tag framöver så får han vara fyrgångare när vi är ute och rider i skogen.:idea:

Då han börjat med detta sedan ni började träna passen låter det som om det är obalans i honom på något vis efter den nya gångarten som hans kropp inte är van vid att tränas i. Det är inget ovanligt men bör ses efter och uppmärksammas som du gör :) Kan tänka mig att det gett honom spänningar i så fall i Semimenbranosus.. pass är en extrem gångart och att de får spänningar är inget ovanligt..

Så är det nog. Fast är det inte så att passen kräver spänning för att bli bra? ( inte den spänning som du nämner).

Korsgalopp!

En häst som går utan ryttare tar aldrig korsgalopp, så korsgalopp beror på ryttaren spänning eller dålig sitts!

Man ska aldrig låta hästen galoppera från pass, då blir det nästan alltid korsgalopp och hästen riskerar då att slå sig samtidigt som den blir starkare i detta rörelsemönster! Ta alltid ner hästen i tölt, lr trav om det är lättare, för att sedan fatta ny galopp om du vill galoppera.
På tävling ska man ta ner hästen i tölt först, och får avdrag om man galopperar direkt, tänk också på att andra passträckan inte blir av bästa kvalitet om du lägger den från korsgalopp då detta försämrar passen avsevärt.
Lycka till!

På tävling ska man ta ner hästen i tölt först, och får avdrag om man galopperar direkt, tänk också på att andra passträckan inte blir av bästa kvalitet om du lägger den från korsgalopp då detta försämrar passen avsevärt.
Lycka till!

Om hästen går över i ren galopp ur passen efter långsidan i pass så blir det inga avdrag, bara om det blir korsgalopp.

Hästen KAN INTE lägga sig i pass ur korsgalopp, den MÅSTE trampa om minst ett steg. Det kan går så fort att det inte syns om man inte ser det i slowmotion, men det är dock ett faktum.

/Malin

Enklast är hjärntvätt.

ALLTID pass från övergång trav-galopp-pass och ALLTID nedtagning till tölt (eller grisepass :p)

Tar hästen initiativet och vill rusa iväg i pass medan du bromsar blir det ofta i korsgalopp, likaså om du tvärbromsar passen för händerna eller kommer för fort in i en kurva.

Släpp ALDRIG iväg hästen från tölt om du har problem med korsgalopp, du kan få stora problem i stilpassen senare om hästen lärt sig hoppa över galoppmomentet. Lär den att belöningen för att man travar iväg i form är att man får ta pass efter några galoppsteg. Stör sedan hästen så lite som möjligt i passen och tvärbromsa inte, öva på rak bana tills du kan stanna utan grova tygelhjälper.

Öronmärk en passträcka du kan träna på ute och följ stilpassupplägget där slaviskt, och ta trav i "tratten".

Tar du trav emellan skritt och galopp blir det mycket svårare för hästen att kasta sig iväg förtidigt i pass och du slipper sabba med en bromsning så han slår upp i kors.

Och övar du nedsaktning bara för röst och vikt med belöning i form av avhopp direkt han stannat så slipper du att riskera panikbromsningar för händerna på banan med korsuppslag i kurvan. Har du en mkt pigg häst är det just vid avsaktning efter pass som det är det enda tillfället det är tillåtet med godismuta :cool:

Jag tränade min passracer att lägga sig på TSSSSCHHHH och sakta ner på HOOOOO.

Mycket praktiskt med fjärrstyrning när andra ska lära sig av hästen sedan :)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar