Korsgalopp

Ela

Trådstartare
Hej. jag har en häst som gärna korsgalopperar. De tränare jag rider för säger alla olika saker. Har ni några tips på hur man kan lösa detta? eller kanske några tips på hur jag kan stärka galoppen?
Jag tror inte att han håller på att korsar för att han inte orkar utan för att han är pigg och het. När han inte får gå i det tempo han själv vill byter han bak.
Han gör bara detta när vi rider dressyr, inte på hoppbanan eller i skogen. På hopptävlingarna kan han hålla på och byta galopp bak på framridningen, men när han väl kommer in på banan, slutar han med detta och går i ren galopp. När han då ska byta gör han korrekta byten. Allså han korsgalopperar inte.
Några tips?

Sv: Korsgalopp

i vilka lägen går hästen i korsgalopp? alltid? bara i upptagningar? fattar den korsgalopp eller byter till det?

att en häst blir het och springer betyder ofta att den inte orkar bära sig korrekt.

mkt fattningar och övergångar är alltid bra för att stärka hästen.

Det är lite olika från gång till gång... Men jag upplever att han blir bättre mot slutet av ridningen. Han fattar rätt, men byter. Han är ganska ung och enbart riden regelbundet i ett år. Så visst kan det handla om styrka fattas, men varför byter han inte på hoppbanan. (Tävlar 1.10 hoppning)

jag tror defenitivt på att hästen inte orkar. den var ju relativt oriden. riden regelbundet 1 år = grundriden. visst den kanske kan lite saker, men har ju inte kraft och styrka.

jag tycker att du ska ge galoppen tid.
jag skulle bryta av till trav varje gång den byter och fatta ny galopp. alltså inte rätta genom att byta galopp.
rida mkt rakt fram och tänka öppna. och ge hästen skritt pauser under arbetspassen.

sen skulle jag nog se över sittsen, då du kanske inte sitter helt stadigt när nu sitter ned, men du kanske gör det när du står upp i lättsits när du hoppaar.

se alla befintliga trådar om galopp arbete och hur man jobbar upp styrka för fler tips!:idea:

Det är lite olika från gång till gång... Men jag upplever att han blir bättre mot slutet av ridningen. Han fattar rätt, men byter. Han är ganska ung och enbart riden regelbundet i ett år. Så visst kan det handla om styrka fattas, men varför byter han inte på hoppbanan. (Tävlar 1.10 hoppning)

Nu är jag kanske hemskt petig och gammalmodig men hur kan du tävla 1.10 med en häst som inte ens kan gå stadigt i ren galopp och dessutom är riden bara ett år. :confused:
Det låter som: om han är obalanserad, inte tillräckligt stark, du har inte baken med när du rider, han är inte rakriktad och/eller du ger honom motstridiga signaler.
Mer stärkande arbete och mer dressyr för att få honom rakriktad samt att arbeta bakifrån för det gör han inte om han går i korsgalopp.

Om han inte har problem i kroppen som gör att han får svårt.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen i fråga är sju år och inte riden mer än ett år, så visst är han inte utbildad ordentligt. Han är regelbundet tränad för B-tränare i hoppning och där finns inte alls detta problem. (Om han inte blir stressad) men ofta har han en bärig och bra galopp.
Vi rider även för A-tränare i dressyr och det är då problemet är som värst. Vissa pass byter han hela tiden...... Min tränare tycker att jag ska säga till honom varje gång han byter och få honom att byta tillbaka. Detta brukar resultera i att han blir allt surare och tillslut sparkar efter skänkeln. Det blir helt enkelt en kamp!
Jag har undesökt hästen hos vetrinär samt av massör, men inte hittat något fel.

du har aldrig funderat på att byta tränare?

jag skulle aldrig rida för någon som sa åt mig att göra saker som gör att det blir sura miner.... man ska leka fram arbetet, speciellt hos en såpass grön häst.

tiden...... Min tränare tycker att jag ska säga till honom varje gång han byter och få honom att byta tillbaka. Detta brukar resultera i att han blir allt surare och tillslut sparkar efter skänkeln. Det blir helt enkelt en kamp!

en häst gör inte "fel". en häst lyder, du ger fel signaler. mkt möjligt att du gör det omedvetet. därför tycker jag att det är suoper dumt att säga till honom. bryt av till trav och börja om.

Jag har upplevt att min häst som är av det hetare slaget använder korsgaloppen i det jobbigare varvet o ibland båda varven då det blir för jobbigt alternativt då hon blir spänd/het och vill smita undan.

Det är då hon spänner sig i överlinjen som hon tar fel galopp bak, och det ser ut som om hon gör det för att få bättre påskjut. Tex i höger galopp bak i vä varv får hon mer kraft att "komma undan" och spjärna emot.

Den här hästen är så svag att jag inte ens har galopperat uppsuttet på ridbanan, utan mest ute. Hon hetsar upp sig och spänner överlinjen för mycket på ridbanan då hon känner att det kommer att bli jobbigt. så jag har arbetat med den lugna lite mer samlade galoppen i lina mest. Då går det att lugna henne, sakta av till fin mjuk trav med riktig böjning o framåtsökning. Då tar hon rätt galopp, men om något händer o hon spänner upp sig igen byter hon direkt bak. Som för att skydda sig och säkra att ha full kontroll på flykten.

Jag har upplevt att min häst som är av det hetare slaget använder korsgaloppen i det jobbigare varvet o ibland båda varven då det blir för jobbigt alternativt då hon blir spänd/het och vill smita undan.

Det är då hon spänner sig i överlinjen som hon tar fel galopp bak, och det ser ut som om hon gör det för att få bättre påskjut. Tex i höger galopp bak i vä varv får hon mer kraft att "komma undan" och spjärna emot.

Det där stämmer och särskilt travare kan man se får svårt att koordinera när de spänner sej, det blir gärna korsgalopp. Även hästar med mkt BRA galopp kan göra så, det är lätt för dem att studsa hit o dit och växla ben och hamna i korsgalopp om de blir riktigt spända och bara vill springa undan. Det kan också bero på (ofta en följd) att rytttaren blir spänd och låser hästen i ryggen.
Ofta kombinerat med att hästen vill åt ett annat håll än ryttaren :crazy:

Till ts:

Är det så att du spänner dej mer i dressyren av olika orsaker, så att du därigenom får hästen att bli spänd? Gör hästen likadant med andra ryttare? Kan det vara så att du genom att bli spänd låser/hindrar hästen i ryggen? Det blir ju kanske även en ond cirkel om du är rädd att det ska hända och nervös.

Sen tycker jag inte hästen låter alls klar för att tävlas i nån gren öht innan du fått ordning på detta, vad orsaken än är. Det låter som om både du och dina tränare väntar för mycket av hästen öht.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bestämt mig för att lägga ner hoppningen ett tag och enbart försöka få ordning på dressyren. Jag kan oavsett inte ta mig längre innan jag har en balanserad galopp.....
Visst kan det vara så att jag är lite spänd och obalanserad själv det låter som en ganska vettig förklaring. (jag har varit gravid och inte ridigt på länge)
Men jag har under graviditeten haft en medryttare och han hade samma problem med henne.
Kanske skulle man be tränaren rida han lite.
Antagligen är den största orsaken att han inte orkar (är för dåligt tränad) så jag ska nog jobba med att stärka honom ytterligare. Själv tycker jag inte om att hålla på och säga till honom när han byter eftersom han blir skitsur och ytcker att jag är pest. Är mer inne på eran linje om att bryta av och fatta om. (visserligen skulle det antagligen bara bli ett par galoppsprång) Min tränare anser att jag måste visa honom att det inte är okej att byta, men gör jag inte det genom att sakta av och fatta ny galopp?
Skulle ju slippa en masssa bråk med honom på det viset.
Eller ska man låta honom gå i kors galopp och inte bry sig, kanske kommer balansen efter ett tag?

Jag skulle inte låta hästen i gå i korsgalopp, utan hellre bryta av till trav och ny fattning - och bara galoppera så länge hästen är i balans.

Be din tränare titta så att du inte sitter snett i sadeln eller att inte hästen skjuter över dig åt sidan för att sedan byta bak. Många ggr är det ett sitsproblem som orsakar att hästen börjar korsgaloppera, sedan fortsätter den av gammal vana.

Jag har bestämt mig för att lägga ner hoppningen ett tag och enbart försöka få ordning på dressyren. Jag kan oavsett inte ta mig längre innan jag har en balanserad galopp.....
Visst kan det vara så att jag är lite spänd och obalanserad själv det låter som en ganska vettig förklaring. (jag har varit gravid och inte ridigt på länge)
Men jag har under graviditeten haft en medryttare och han hade samma problem med henne.
Kanske skulle man be tränaren rida han lite.
Antagligen är den största orsaken att han inte orkar (är för dåligt tränad) så jag ska nog jobba med att stärka honom ytterligare. Själv tycker jag inte om att hålla på och säga till honom när han byter eftersom han blir skitsur och ytcker att jag är pest. Är mer inne på eran linje om att bryta av och fatta om. (visserligen skulle det antagligen bara bli ett par galoppsprång) Min tränare anser att jag måste visa honom att det inte är okej att byta, men gör jag inte det genom att sakta av och fatta ny galopp?
Skulle ju slippa en masssa bråk med honom på det viset.
Eller ska man låta honom gå i kors galopp och inte bry sig, kanske kommer balansen efter ett tag?

Om du enbart ska träna dressyr, skulle jag rekommendera en dressyrtränare som använder sig mycket av cavaletti och småskutt. Eftersom han går bra när det är lite "bommar" under ridningen, så skulle jag fortsätta med det så att det korrekta arbetet (galoppen) befästs istället för att byta till en träningsmetod som hästen har problem med och som kan framkalla konflikter.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 544
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 305
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar