Korsgalopp

S

stallet

Vår femgångare har bra skritt och trav. Tölten är rätt så taktfast. Han är svår att galoppera i paddocken... Ibland går han t o m en stund i korsgalopp vid löslongering. Han har bättre galopp ute framförallt när man rider ut flera, men hamnar lätt i korsgalopp.
Han rättar ofta till sig själv.. Beror detta på obalans eller en svag bakdel.
Vid ridning är det också säkert jag som hamnar i obalans och stör hans balans. Har ni några tips hur vi skall träna för att han skall få en bättre galopp.?? :bow: :banana:

Sv: Korsgalopp

Hmm....det händer ofta hästar som är styva i rygg och länd, att de tar till korsgalopp. Det bästa är ju att börja från början med att mjuka upp hästen. Att fatat galopp från epassaktig tölt kan ge korsgalopp med.

Har hästen bra skritt kan man från skritt fatta galopp och rida bara någar få fina steg o därifrån bygga upp en bra galopp. Det tar dock tid. Mjukgöra från marken osv. Att han fattar korsgalopp vid löslongering kan även det bero på han är styv.

Mjukgöring finns många bra sätt, t ex att hästen står rak o böjer sitt huvud mot bogen, magen o flanken, locka med godis. Låt hästen stå mot en vägg så den står rak. Jag har lärt mina hästar hämta godis genom att de lyfter bakhoven o hämtar godiset under benet.

Ha ett väldigt långt rep, typ longeringsrep. Hästen står stilla, du tar repet o lägger det runt hästen bakom hasarna o så går du runt från huvud till huvud. Så drar du i repet o hästen följer repet runt om. Gör allt på båda sidor förståss... Lite svårt förklara utan bilder...

En del av de här övningarna fanns i Islandshästtidningen med artiklar av Peter Forsström. Hans bok finns att köpa oxå med övningar för just Islandshästar. Jag tycker de är jättebra mjukgörande övningar i dessa.

Att stärka galoppen hos en femgångare med tätt mellan gångarterna och lätt för korsgalopp är inget lätt eller snabbt uppdrag.

Precis som Balderum säger hjälper det att gå den låååånga vägen genom smidighetsträning och styrka.

Men ÄNDÅ kan hästen ta kors om den råkar spänna sig vid fel ögonblick. Se bara på världseliten, det händer dem också ibland.

Ridmässigt är det bäst att alltid fatta galopp från "rund avslappnad" trav. Aldrig jaga på jättesnabbt upp i galopp och aldrig fatta från tölt eller passliknande gångart. Vara smart och undvika situationer där hästen tänker galopp innan du är beredd. Om pållen vill rusa iväg och du drar i tygeln för att bromsa eller dunsar i ryggen är det oftast kört ;)

På banan kan du tex trava lugnt genom kortsidan och rulla upp i rätt galopp i utgångskurvan. Och sedan sakta ner innan du riskerar en krasch i nästa hörn :cool: Innan hästen bär sig i rätt galopp längre sträckor ute är det oschysst att kräva det på liten bana där kurvorna kräver maxbalans av både häst och ryttare.

Lycka till :)

TAck för era tips.
Nu har vi "lite" att jobba med. Det stämmer att han är stel i bakdelen. Massören säger också att han ett snett bäcken som hon håller att korrigera. Vi jobbar mycket med lösgörande övningar och stretching.
Sedan är det precis som Silverkällan säger. Många gånger kommer korsgaloppen när vi rider ut flera och han är kanonpigg och vill bara springa. JAg giller inte när han tar kommandot och drar. Då tar jag tag i tyglarna för att få honom att lyssna.
Detta med framåtandan är lite dubbelt. Ett tag red vi alltid kontrollerat och bromsade honom och då kände vi att han tappade gnistan. Han blev slö och lat. Nu rider vi med mer fart och tjo och tjim och då kommer springglädjen som ett brev på posten. Det är svårt att hitta balansen här, tycker jag.

Du har redan fått många bra svar :banana: , som även jag blir hjälpt av, som har samma problem.

Min häst tar sällan korsgalopp när hon är lösgjord och varm och slappnar av mera, och innan dess försöker jag undvika att fatta galopp (så att hon inte får negativa upplevelser av galoppen). Min häst fattar helt klart korsgalopp när hon blir spänd (inför en kurva tex)eller stressad (andra hästar som springer förbi, eller om jag driver för mkt).

Jag brukar öva galoppfattningar i hörnan på paddocken tex, och sedan låta henne trava igen innan nästa kurva, och eventuellt fatta på nytt i nästa kurva (när traven är lugn och balanserad). Själva fattningen i sej är ju bra styrketräning.

Kanske ska du träna mkt lösgörande i skritt och trav och när hon är lösgjord i de gångarterna börja med galoppen.

stallet skrev:
Detta med framåtandan är lite dubbelt. Ett tag red vi alltid kontrollerat och bromsade honom och då kände vi att han tappade gnistan. Han blev slö och lat. Nu rider vi med mer fart och tjo och tjim och då kommer springglädjen som ett brev på posten. Det är svårt att hitta balansen här, tycker jag.

Jo det är lätt hänt att man som ryttare slutar tänka framåt(då blir hästen också slö) om man håller på mkt med lösgörande övningar och halvhalter, men faktum är (och det är det svåra)att drivningen inte får avstanna för att man gör halvhalter och kräver lydnad.

Variera under samma ridpass, jag brukar lägga upp det så här:

Uppvärmning på långa tyglar i skritt först där hon får stanna och gå framåt och sväga med hjälp av främst vikt och röst, byta riktning och tempo så att hon blir uppmärksam. Korta sedan tyglarna och rid för ytterhjälper och låt innertygel vara helt lös om hästen ger efter (här kräver jag ingen samling, bara att hon länger sej och rundar ryggen), när det funkar i skritt, fortsätt till trav och försök bibehålla formen.

Sedan kräver jag mer samling i skritt (öpnna sluta mm)varvat med skritt på helt lång tygel där hon får sträcka ut. Försöker igen med trav i rund form med mer drivning så att bakdelen kommer med utan att hon springer iväg. Travar endast några steg med mer samling (det beror ju på hur långt man kommit)kanske tar några töltsteg i fri form eller trav i fri form

Viktigt att man rider mer samlat bara några steg i början och slutar innan hästen tappat bakdelen, och låter den sträcka ut mellen varven, och kanske låter den gå i fri form mellan varven(fast den ska förstås lysna på hjälperna ändå;) ).

Jag har gjort (och gör till viss del fortfarande)felet att kräva för mkt under för lång stund och vid fel tillfällen.

tex kräva total lydnad under galopprace med andra hästar :o :angel: , när vi precis får igenom korrekt halvhalter i paddock ensamma :D

Eller att hon ska fixa samlad trav på volt när vi knappt fixar detta korta bitar i skritt ;)

dvs jobba din häst olika beroende på omständigheterna, och öka svårighetsgraden succesivt. Utgå från dagsformen och se till att aldrig kräva mer än vad du vet att du och hästen klarar.

sen måste man ju iofs öka svårighetsgraden nån gång för att komma vidare i utvecklingen, men öka svårighetsgraden när du har flyt, och var nöjd när det funkar och avsluta innan det går år skogen.

Detta motto är bra att ha, låter lätt, men är skitsvårt att genomföra (säjer Josse som själv har för höga prestationskrav och alltid för bråttom :angel: )

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 120
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 917
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 831
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka