Korsförlamning

Diabetikern

Trådstartare
Vad exakt beror det på att en häst får korsförlamning?

Foder? För kall?

Har hört så mycket olika att det står helt still i skallen på mig nu. Så jag behöver er hjälp.

Kan man förebygga det?

Mvh Diabetikern (som just nu känner sig som värsta nybörjare och kanske får tänka om gällande sin syn ang korsförlamning)

Sv: Korsförlamning

Jag som har hört att hästar kan få det av att bli kalla, det stämmer inte alls alltså?

*KL*

För att förtydliga en länkning enligt reglerna här på bukefalos, det är tillåtna först efter att man själv givit ett svar och då som ett förtydligande eller fördjupning.

Boj/moderator

Jag som har hört att hästar kan få det av att bli kalla, det stämmer inte alls alltså?

En häst som har starka anlag för att få korsförlamning kan få det av att bli kall eller stressad eller för varm men inte en "normal" häst. HH

dom kan få korsförlamning om man lägger på en blöt häst ett torrt täcke. och låter det ligga kvar.

Hallå där :D Jag var medryttare förut på en ponny, och hon hade en korsförlaming, och som du kanske vet sitter ju de i bakre rygg raden om man säger så, och ner i bakbenen, jga vet inte om de kan vara på andra ställen, men hon hade i bakben. Hon var mycket svettig, så vi hade henne i box och svett-täcke, sen låg hon mkt ner. Men jag har ingen aning om hon var kall, men jag tror att hon var de och de var oxå derför hon hade täcke. Men låt din häst ha hö i boxen, o sett på ett flice/svett täcke, och ta en hink med vatten så h*n kan dricka lättare utan att h*n behöver ställa sej upp :) Hejdå

Jamen, då kan ju TS använda sökfunktionen lite mer tycker jag. Nästan aldrig nån som poängterar detta när samma frågor ställs om och om igen. Tror du inte man blir less på att flertalet gånger skriva samma och samma sak ?

jag pratade om regntäcke och vintertäcke. det är d dom kan få korsförlamning av om dom är mkt blöta under. svetttäcke tar bort svetten/vätan och lägger den ovanpåtäcket tillskillnad från regntäcke.

*KL*

För att förtydliga en länkning enligt reglerna här på bukefalos, det är tillåtna först efter att man själv givit ett svar och då som ett förtydligande eller fördjupning.

Boj/moderator

Sorry, visste inte det och jag ska försöka komma ihåg det.:bow:

Min fick det när han förra vintern klädde av sig täcket i hagen, och vi hade snöstorm. Men jag har ingen aning om han kanske hade anlag för det, som HH skriver.

Inga problem efter detta dock. :)

En Häst som jag känner har fått det men inte så jätte alvarigt men hur bli man av med det?

Ingen som tänkar på att korsförlamning är foderrelaterat snarare än täcke-relaterat?

Det är väl en kombination av muskler som "fastnar" i spändhet p g a mjölksyra som blivit kvar av olika anledningar.

för mkt spannmål i komb. med ojämn träning o dålig nedvarvning efter hårdare pass. Det startar en nedbrytning av musklerna på cellnivå.
Snabb energi ger inte samma mjölksyraproduktion.

en häst som fryser spänner sig kors ordentligt.
Så visst hjälper värme musklerna att transportera bort slaggen ur musklerna.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 444
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 107
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka