Korsförlamning

BitterAss

Trådstartare
Hejsan, har letat efter tråd men inte hittat??

fick iaf korsis på min startande 6 åriga valack igår efter lätt motionsjobb(skulle ha startat idag på Solvalla).
Vi har inte ändrat i träning eller foderstat & han är inte utsatt för stress, har mkt utevistelse och sover inne om nätterna.. Jag är något konfunderad över det hela.

Foderstat:

2 Kg Havrekross
1 Kg Mustang Active Müsli
1 Kg Betfor
och Mineraler

7 Kg Hösilage

Träning:

Körs varannan dag, går intervaller 1 gång i veckan (6 x 500m).

Har haft honom på denna foderstat & träning sen han kom till mig för lite över 1 år sen. Har även haft honom som passhäst som 2 & 3 åring.
Han är str. för korsförlamning hos den förra ägaren/tränaren en gång, i april-06(inte den jag jobbade åt).

tips & råd tack!

Senast ändrad:
Sv: Korsförlamning

tack!

Ja betforen är just nu utesluten & havren... Nu får han för dagen en näve müsli & hösilaget. trist då han lätt faller ur.. Blodprov nästa vecka & sen börjar vi om efter svar på det. Förmodligen blir det körning varannan dag, eftersom mitt nya timjobb styr det mesta nu känns det som :crazy:

Jag kom på en sak som jag faktiskt har sett positiva resultat av på korsförlamningshästar. Det är att släppa dem på lösdrift eller i storbox. Men det är ju inte enkelt att lösa.

Min kroniska korsförlamnings och överträningshäst är helt symtpomfri nu. För första gången i sitt liv går han dessutom hela vägen in i mål, han går nya rekord som 8 åring :-)
Receptet för honom är i matväg endast lucernpellets, betfor och olja.
Det är en myt att befor är dåligt, betfor är väldigt bra för korsförlamningshästar och olja är ännu bättre. Lucern är bar om man behöver mer protein, det belastar inte hästens organ.
Ute dygnet runt, framförallt ut direkt efter snabbjobb.
Träningsmässigt så är det träning utan gjord som gäller.
Jag har forskat runt och kommit fram till att överträningens främsta uppkomst är att blodcirkulationen hämmas av gjorden. Tar du bort gjorden så försvinner överträningen.
Du kan träna i princip hur hårt som helst under träni8ngsformer utan gjord. Jag simmar, löshoppar, har han på släp, walker och löpband. funkar skitbra.

Skönt för dig att du känner dig säker på vad som är myter och vad som fungerar på en korsförlamningshäst. De tränare och veterinärer jag har jobbat med famlar lite i mörker. Och den forskning jag har fått del av visar inga säkra resultat.

Har honom på släp efter den andra rätt mkt, har tyvärr ej tillgång till walker el. simning...Rida barbacka är inte å tänka på med denna :rofl::angel: Tänker sätta honom på betfor igen om några dagar. Lucernet ratade han för ett tag sen. Vårat hösilage är rätt protein fyllt, vet ej analys än.

Har honom mkt ute, kommer in 1-2 tim å äter lunch å sen ut igen. provat å ha honom ute men han blir så extremt trött tyvärr... Denna kille har hela livet dragits med fysik problem, under detta år jag haft honom i min ägo har han växt 8 cm(!!!!) & lagt på sig en muskel massa. Men, han har satt två rekord i år... :)

Vad tror ni om bara Mustang Active Müsli, Betfor & Hösilaget?

Senast ändrad:

Det är veterinärer som rekomenderade mig det. Det låg långt inne att testa för jag har i typ 20 år satt betfor på samma lista som gift :crazy:
Jag har hållt på i kanske...3 månader.
Det sägs att vanligt gräs har högre sockerhalt än betfor och korsförlamningshästar mår bra på gräs så det ligger logik i det.
Jag har som värst varit uppe i 3 kg betfor/dag till min korsis och han är den värsta korsförlamningshäst jag nånsin träffat.
Jag har testat allt annat som rekomenderas utan framgång.

På denna foderstat behöver man inte ens träna varje dag utan han kan stå (gå i hagen dygnet runt) i en vecka och sen starta utan några som helst problem.
Vilket gör underverk på en gammal korsishäst som är van att tränas, tränas och tränas....

Jag har letat som en galning efter möjliga krafftfoder som kan funka men inte hittat nått. Man ska utesluta varenda gnutta spannmål. Många kommer dragandes med att spannmålet funkar om det är behandlat på olika vis, tex ångkoktetc, men det funkar inte.
Havre, korn, majs etc måste helt uteslutas.
Har du ett proteinrikt hösilage så kanske det räcker med att ge betfor och olja. Det är dock en omställningsperiod på att de ska må bra på och utnyttja oljan korrekt på några månader.

Intressant att höra olika metoder. Kan vara bra att veta när man går på en korsförlamningshäst att den modellen har funkat på någon häst.

Jag har letat som en galning efter möjliga krafftfoder som kan funka men inte hittat nått. Man ska utesluta varenda gnutta spannmål. Många kommer dragandes med att spannmålet funkar om det är behandlat på olika vis, tex ångkoktetc, men det funkar inte.
Havre, korn, majs etc måste helt uteslutas.
Har du ett proteinrikt hösilage så kanske det räcker med att ge betfor och olja. Det är dock en omställningsperiod på att de ska må bra på och utnyttja oljan korrekt på några månader.

Så inget gott Müsli alltså? å va han kommer gråta ;) men det är värt att prova. vill mig minnas att jag gav honom Olja hos Lennartsson.. men minns inte varför.. :crazy:

Den funkar på MASSOR av hästar. De flesta anammar ide'n och ingen har rapporterat annat än positiva resultat.
Det största problemet är att få vågar pröva.

Något litet om muskelsjukdomen PSSM (som visar sig genom korsförlamningar) från SLU.
"Forskningen har hittills inte kunnat hitta någon specifik behandling. Det man oftast rekommenderar är att hästarna, efter att det akuta skedet läkt av, behöver regelbunden träning, daglig utevistelse samt att man ersätter så stor del som möjligt av kraftfodergivan med fett."

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm?PageAction=lasmer&arkiv=1&Aktuellt_id=215

Själv har jag funderat på (alltså ingen vetenskaplig källa, utan bara min egen reflektion) om inte energiinnehållet i grovfodret är särskilt viktigt till en tävlingshäst med korsförlamningsproblem. Det nämns annars ofta att proteinet i grovfodret ska vara högt och då har man ju kvar problemet att hästen behöver få i sig annat energi än från kraftfodret.

Senast ändrad:

Ok, ska gå in å läsa senare. Trevligt å få andras erfarenheter, är lite less på min pappas idéer... enligt honom ska hästen endast ha hösilage, vilket jag inte alls är med på. Känns fel... Han har ryggproblem, samma som ryggskott & har duktiga ET från Eskilstuna på honom plus en kanonkille från Åland som hjälper honom med kroppen då & då. Däremot så slarvar min mamma med att täcka honom de dagar jag ej är där, min sambo har en teori om att han skulle ha blivit kall av drag. Vad tror ni, att det har sin bidragande faktor?

Ja, jag tror att det är bra om man kan hålla hästen varm om ryggen. Häng mamma. (Obs, det var ett skämt.)

Det låter som en riktig familjehäst. Hoppas ni får ihop era idéer.

Ja, jag tror att det är bra om man kan hålla hästen varm om ryggen. Häng mamma. (Obs, det var ett skämt.)

Det låter som en riktig familjehäst. Hoppas ni får ihop era idéer.

Haha ja har haft den funderingen om mamma många ggr :rofl: nä då.. Mina pållar har nästan jämt täcke, inne som ute. Vinter som sommar, sånt som sitter i ryggmärgen sen man jobbade som hästskötare. Inte när det är vindstilla & +25 grader dock ;)

Japp, pappa har licensen å är åskådare på trav *s* jag står för en del skötsel & tränings/tävlingsupplägg, sambon skor & kör några lopp & snabbjobben på rundbana & mamma har den andra delen av skötseln när jag inte kan/hinner. :p

Våra idéer/erfarenheter går inte alltid ihop :)

Jag förstår din tanke men personligen så tycker jag att det är ok att energin är låg för det finns så många fördelar med att energin kommer från olja vad gäller prestation.
Men det är så klart mest praktiskt/billigast att endast behöva ge höislgae och inget annat.

Jag har varit lyckligt lottad och inte haft så många korsförlamningar på ett ändå relativt stort hästmaterial.
De gånger det hänt har jag dock fuskat med att ge olja, som jag normalt ALLTID ger. Ett sto fick tre korsförlamningar inom loppet av två månader och en fick en under samma tidsperiod. Dessa är de enda på över 25 år med många olika hästar i olika träningsstadier etc.
Vad jag funderade på vad det berodde på, under denna tid gick de dessutom ute dygnet runt. Till sist kom jag ju på att jag inte gett olja.... Nu vet jag ju givetvis inte säkert att det berodde på det men nu får de olja igen och det har inte blivit några återfall.
Dessa hästar äter hel havre, mineraler och hö, gjorde det före, under tiden och efter.
Enda skillnaden var oljan. Kallpressad linfröolja om nu det skulle ha någon betydelse.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 335
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 975
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden
  • Uppdateringstråd 31