Korsförlamning

Sv: Korsförlamning

Nej det tror jag faktiskt inte för de får överträning av att ridas oxå.
Men klart så är det positivt för en gammal häst att slippa vagnen.:cool:

Ja de jag jobbat hos har oxå gett Groov till korsisar. Fast för dagen känns det som att min plånbok tryter i den mängd pöjken ska ha. Provar mig fram nu på Olja, betfor & lite Müsli.

Hehe, japps så är det ju :-)
Har du lagat bilen än? :angel:

F*nskapet (bilen, alltså) är bokad för turbobyte på måndag. Jag har aldrig varit med om maken om krångel med hästträningen som den senaste tiden. Nu är både bilen och traktorn trasiga så jag kan varken sladda min körslinga hemma eller åka någonstans för att träna. AAA!!!

Men, det verkar som att jag kommer kunna låna grannens hästbil imorgon. Då blir det Jägersro.

Det var off-topic.

Nu om Groov till tävlingshästar. Jag vet inte, jag använder inte Krafft, men det är många som tycker att tävlingshästar inte ska ha så proteinrikt kraftfoder.

Varför skulle man inte kunna ge ett proteinrikt foder om man kompletterar med något så att kvoten mellan MJ ch SMRP blir bra?

Jag har inte en enda häst som jag skulle kunna tänka mig att ge BARA Groov eller Sport till även om det ska anses vara ett fullfoder. Har man få hästar och möjlighet att labba lite finns det ju massor av möjliga kombinationer. :idea:

Teorin är - alltså, ni får inte hänga mig nu det är inte min teori - att proteinet inte skall komma från kraftfodret eftersom det blir alltför koncentrerat och det kan sätta ner hästen.

Nu kommer jag inte försöka förklara teorin närmare eftersom jag själv inte begriper mig på den och säkert har missat något som gör den ännu mer svårbegriplig än den kanske är. Jag har i vart fall blivit helt utskrattad av proffstränare i klunga när jag har frågat om de inte kunde tänka sig att fodra med mer protein i kraftfodret och mer energi i grovfodret.

Har haft två "korsförlamningar" under de dryga 20 år jag haft travhästar. Det ena i mitten av 1990-talet och det andra för ett par år sedan. Den gemensamma nämnaren för båda har varit lite ofrivillig längre vila mellan träningspassen på samma foderstat (5-6 dagars vila) och för kort uppvärmningstid/tuff inledning (direkt ut från boxen, på med selen och ut och dessutom en "motluta" direkt, vilket naturligtvis blivit en chock för musklerna).

Båda gångerna fodrades det mestadels med havre och dessutom påverkades antagligen psyket lite av "mönsterbrytning" från rutinerna i körningen.

Ingen av hästarna fick/har fått tillbaka korsförlamningen.

Receptet har varit: så ofta som möjligt utevistelse i hagen innan körning och/eller lugn startperiod på träningspasset, inga längre vilopauser från träningen (skulle det bli så har det första träningspasset/passen varit oerhört lugna), samt mindre ren havre och mer krafft groov i foderstaten.

Det har funkat för mig.

(Svaret skulle naturligtvis ha varit till TS)

Senast ändrad av en moderator:

Hmm. mina båda går kontinuerligt, kastas aldrig på selen utan utevistelse. Och har en icke för hög foderstat. Därför jag är konfunderad över hans korsis... Men han har som sagt haft en tidigare, på stället han var innan mig. Orsaken till det vet jag ju inte. Tror att hans kan ha varit pga kalldrag på ryggen då han oxå har som ryggskott.. :cool:

Puttar upp lite..

Fått blodprovs svar idag. Han har 16 i ASAT. Skritt i 14 dagar å inget krafft foder säger vet.
Jag har nu kört motion med honom i ca 14 dagar & gett honom 4 dl olja & 1 kg Musli & 1 Kg Lucern. O nu har han äntligen fått tillbaks sin kropp igen.... Om jag gör som vet säger så kommer han ju se ut som ett vrak igen!!? Vad tycker ni?
Han är pigg & glad igen & *peppar peppar* så har han inte visat några korsis tendeser under den här tiden.

Just vad gäller korsförlamning så finns vad jag vet inga säkra svar på vad som är bäst. Och då måste veterinären vara väldigt försiktig med vilka råd h*n ger för att inte hållas ansvarig om det går galet. Jag hade tränat på som tidigare på mitt eget ansvar.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 335
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 975
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka