Korsförlamning

Sv: Korsförlamning

Det sägs ju att hästar presterar bättre när energin komer från olja än från nått annat. Läste nånstans att maxdosen för 500 kg häst låg på en liter per dag, men vet inte om det stämmer. Jag har som mest gett 5 dl.

Kom på varför jag gav Wiseguy olja förut, han slutade äta havre å hovisen på stället sa åt mig att ge honom 2 kg havre & resten olja, så han fick 3 dl Olja då.

Ska jag prova ge honom 1 Kg Müsli, betfor & 2 till 3 dl Olja + hösilage? Om dagen då.

jo.. kollade in på hemsidan deras & där stod det inte så mkt.. Ångkokt spannmål , linfrö,profeed,morötter,majs. Vitaminer & mineraler, dubbeldos biotin.

Om din häst ratat lusernpellets, har du provat luserhack? De flesta brukar gilla hacket bättre än pelletsen, för det liknar ju hö fast i hackat strå. Mina hästar gillar lusernhack bättre än pelletsen.
Hade haft en gammal travmärr med korsförlamningen när hon gick på trav, det var före min tid kan man säga.
Lösdriften ska vara det bästa för hästar.

Utedrift kan han inte gå på då han tappar för mkt & vilar inte ordentligt.Vilket jag vill för att han ska klara tävla &träna som normalt, i o med hans bakgrund.

Nix, det äter han inte heller lilla pysen. Tror oxå att det blir på tok för kraftigt med lucern & vårat hösilage ihop..

jo.. kollade in på hemsidan deras & där stod det inte så mkt.. Ångkokt spannmål , linfrö,profeed,morötter,majs. Vitaminer & mineraler, dubbeldos biotin.

Man tycker väl att han borde klara bara något kilo, men varken majs eller spannmål är något som rekommenderas. Men jag förstår ju att du måste hålla honom i hull.

Nix, det äter han inte heller lilla pysen. Tror oxå att det blir på tok för kraftigt med lucern & vårat hösilage ihop..

Har du jämfört proteininnehållet i den där muslin med lucernhack? Själv har jag blivit förvånad över att det inte är så rysligt högt proteininnehåll som jag trodde i lucernet. Däremot en typ av protein som verkar passa hästar väldigt bra om de bara äter det. Men jag tror hursomhelst att du kommer få en energibrist som du måste lösa på något sätt. Synd att hästar inte äter choklad i så stora mängder.

Kolla in Proteinhalten i Kvarnbyfoders lucernpellets, en viss skillnad jämfört med hacket. Numera använder jag endast Kvarnbyfoders.

Ja, det är det jag menar. Om man vill ha protein just från lucern men är rädd för att det ska bli alltför kraftigt, så kan man välja hacket.

Min står på liknande foderstat som Djurjourens med skillnaden att hon står på 1 kg Krafft groov 125 också pga att hon ratar all lucernpellets och kinkar men strå också om det blir för mycket.

2,5 dl olja, 1,8 kg Betfor och så mycket lucern som går att pilla i henne.

Hon gjorde några starter på senvintern innan hon fick problem av en hagskada.

I nuläget efter ett halvår på denna diet är hon mjukare i musklerna och spänstigare än någonsin, tyvärr har jag fått balanseringsproblem på henne i stället då. :crazy: (Om det inte är något annat men hon är spikrak vilket hon inte varit innan och kan sedan några veckor gå i form i trav åt båda håll)

Utan några vetenskapliga belägg är jag benägen att hålla med Djurjouren efter mina expriment på EN häst. :D

Intressant. Nu närmar vi oss en empirisk studie!

Och särskilt intressant att du ger Groov 125 till en tävlingshäst. Det ville jag föreslå tidigare, men jag tänkte att då startar väl skyttegravkriget i den här tråden också så jag lät bli. ;)

Jag har alltid haft en känsla av att hästarna blir så där otrevligt hårda i muskulaturen av allt kraftfoder med högt energivärde.

Hur mycket blir det i volym (liter, menar jag) av blöt betfor med 1,8 kg torr? Hur funkar magen?

Senast ändrad:

Hon är relativt normal i avföringen, aningen lösare men inget som jag skulle relatera till mer än att hon äter gräs nu?

Jag mäter upp betforen i 3 kgs Basic E-hinkar och det blir ca 1,5 liter torr per portion. Då kan jag mäta upp en dags betforranson på en gång, blir bekvämt och så. Sen blöter jag efter hand.

Anledingen till att jag valde Groov var att jag pratade med en profftränare på banan om ur han fodrar korsisar, han ger Groov ända fram tills det är dags för start och då får de visst Sport några dagar och det funkar för honom.

Själv vill jag inte BYTA foder när det är dags att tävla och hon funkade på det i vintras. :idea:

Det låter bra med Groov. Synd att jag på grund av mina principer inte fodrar med Krafft. Och en princip måste man ju hålla sig till...

Ja, absolut.

Vi kanske byter nu för vi fick en lapp om att de ska organisera om Lantmännen så att närmsta ev. blir 7 mil bort... :eek:

Men det måste väl finnas likvärdiga produkter från andra tillverkare...

(Jag HATAR mitt tangentbord även om det sakta blir bättre)

Nu ska jag iväg och träna innan regnet kommer...

Tar du bort gjorden så försvinner överträningen.
Du kan träna i princip hur hårt som helst under träni8ngsformer utan gjord. Jag simmar, löshoppar, har han på släp, walker och löpband. funkar skitbra.

Hmm, du tror inte det har med "psyket" att göra, att man bara tar bort vagnträningen från en häst, överträning beror ju på stress egentligen. KAN man utesluta vagnen på äldre "trötta" hästar är ju det en plusfaktor.

Märren jag tog hem var en "trött" sån, tappat gnistan i ögonen trots sina 4 år bara, halt var hon och dom har haft svårt att hålla henne fräsh.
Jag bara red, red i bergen, precis överallt, hoppade över diken, gick där inga stigar fanns och trampade bara på. Red galoppjobben...Nu startade hon och sänkte rekordet från 18,9 till 17,2 på medeldistans...hade knappt sett en vagn på över 4 månader...

(även korsförlamningar beror på stress) varesig den är positiv eller negativ

M
Träningsmässigt så är det träning utan gjord som gäller.
Jag har forskat runt och kommit fram till att överträningens främsta uppkomst är att blodcirkulationen hämmas av gjorden. Tar du bort gjorden så försvinner överträningen.
Du kan träna i princip hur hårt som helst under träni8ngsformer utan gjord. Jag simmar, löshoppar, har han på släp, walker och löpband. funkar skitbra.

Äsch, det är ju bara för att du har svårt att få gjorden att sitta kvar på dina fiskar! Säg som det är nu.

Varför skulle det vara fel med grov på en tävlingshäst? Alla bra tränare jag jobbat hos har gett grov, de dåliga gav sport :D
Fast på den tiden fanns förståss inte grov 125.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 335
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 975
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka