korsförlamning

panzy

Trådstartare
vad är det egentligen?
vad beror det på?
är det större risk om hästen är kall tex blöt (om man tex rider i regn utan ländtäcke på sommaren)???

Hejsan!
Mitt fjordsto fick korsförlamning för flera år sedan, och då förklarade vet. lite vad korsförlamning är för nåt.
Hästen har ju så kallade snabba & långsamma muskler. Och när dom snabba musklerna inte får utlopp för sin energi så sprängs dom. Detta händer om hästen har t ex. vilat några dagar men fått samma mängd foder som när den arbetar hårt.

Symtomer: Hästen svettas onormalt mycket, är ovillig att röra på sig,lägger sig gärna ner, musklerna över korset å rumpan är stenhårda och kollar man på håll så ser man att hästen som spänner rumpan.

Det är ungefär vad jag vet hoppas du blev nå klokare.

Hej!

Korsförlamning är ett sönderfall i muskelmassan skulle man kunna säga. Som föregående inlägg förklarade är det alltså när de snabba musklerna "sprängs" då de har lagrat för mycket energi. En korsförlamning kommer oftast efter ca 20-30 minuters arbete.

Korsförlamning var förr mycket vanligt på arbetshästarna. De arbetade mycket hårt på vardagarna med bla. plöjning eller skogskörning. De vilade sen under helgen med full kraftfodergiva och på måndagen var det samma jobb igen då fick de många gånger korsförlamning. Idag är det vanligt att travhästar får korsförlamning, men också vanliga ridhästar drabbas.

En korsförlamning kan också variera i "styrka", en kraftig förlamning leder ofta till att hästen vägrar röra sig och att den helst lägger sig ner. En mildare variant kanske bara märks som att hästen blir spänd i rygg och rumpa och att musklerna vibrerar. Kontakta alltid veterinär vid förmodad korsförlamning för en provtagning. Läkningen vid en kraftig korsförlamning kan ta tid, upp till flera månader, medan en mildare variant har en mycket kortare läkningstid.

För att undvika korsförlamning bör man vara noga med att inte ge hästen lika mycket kraftfoder vid vila som vid ridning och att värma den ordentligt före ett ansträngande jobb. En kall häst kan också vara mer utsatt som trådskaparen undrade. Om en häst blivit utsatt för regn och kyla under en längre tid (ex på sommaren när de går ute dygnet runt) finns större risk för att den drabbas.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025