Korsförlamning

E

_Elle_

Släppte ut hästarna lite senare vanligt på grund av busvädret. Normalt får de ingenting att äta på morgonen - vi har gott om gräs i hagarna fortfarande men nu när de fick stå inne fick de en tuss hö att knapra på tills de släpptes ut vid 9:30. Korn ville ut och kunde knappt bärga sig innan han blev utsläppt- precis som vanligt men efter ungefär en halvtimme märkte jag att han inte riktigt hängde med de andra hästarna och inte ville äta. Sen gick de snabbt. Han kunde överhuvudtaget inte röra sig, stog med hängde huvud och andades snabbt och skakade enormt i hela kroppen- jag trodde han var på väg att dö. Ringde veterinären som kunde komma ut om 3 timmar. Han stog kvar i hagen och skakade. Jag hämtade täcken och slängde över honom och försökte att inte bli helt hysterisk. Efter 2 timmar gick det att långsamt leda in honom i stallet, han verkade lite ”wobblig” i bakdelen. Temp 38,6. Aningens hård i muskulaturen. När veterinären kom hade han slutat skaka men var mycket hängig och eländig. Han fick smärtstillande och ska ha finadyne ett par dagar.

Jag tycker det är så jäkla konstigt bara. Det är en fånghäst och hans diet är minst sagt fattig. Han får inget kraftfoder alls. Betar gräs genom sin greenguard och får ett par kg hö på kvällarna. Han är helt lagom i hull. Han har inte vilat och fick inte detta i samband med igångsättning. Om man med vila inte menar vila över natten och med igångsättning inte menar utsläpp i hage.

Vad tror ni? Vill höra alla era åsikter och erfarenheter

Sv: Korsförlamning

Låter nästan som om det är korsförlamning, just inte vill gå och skakar, hård muskelatur. då är det täcke som gäller framöver. Varm om musklerna. Om du rider eller kör pållen har rid/körtäcke på honom. HAr en som jag måste täcke om det inte är över 20 gr. Just för att eliminera risken för att musklerna blir kalla. Maten har du redan koll på.

Lycka till.

Finns det några växter i hagen som är giftiga? Tänker främst på ekollon och stånds men det finns fler. Här har vi haft det kallt på nätterna och gräset försvarar sig med mycket fruktas mot kylan. Så det kan var en av orsakerna. Sen kan det var att fånghästen belastar andra muskler för att av lasta hovarna som haft fång. Så helt enkelt dom muskler som arbetetar mer överbelastade.

Så fick vi det för klarat för oss när vår fjording kom till oss och den hade hade belastnigns fång och senare fick korsförlaning.

Hoppas att hästen är bättre.

Han får inte in ekollon genom greenguarden så det är uteslutet. Han går i väldigt stora hagar så jag kan inte vara säker på att där inte finns något giftigt någonstans men där är gott om gräs så om det funkar som det skall så borde han inte ge sig till att äta sådant. I sådana fall är det troligare att att det funnits något i kvällshöet.

Fång hade han förra våren så musklerna borde ha vant sig nu så jag tror inte riktigt på det i detta fallet, annars verkar det ju ganska logiskt.

Har en tråkig erfarenhet av fånghäst/korsförlamningar.Vår ponny fick fång först och sedan flera korsförlamningar och hovbölder m.m.
Han visade sej sedan ha fått Cushingssyndrom......

Jag har en korsförlamningshäst som inte heller får kraftfoder osv. Däremot har det hänt att hon fått kf av en lugn ridtur efter att hon stått inne och väntat på hovsl. Ändringar i rutinerna med andra ord, kan tillägga att hon inte alls uppskattar att stå inne.

Tänkte inte på att du skrev att han hade Greenguard. Kan han ha blivt kall på korset? Har inte en aning vad som utlöst korsflörlamingen. Men om du får reda på av vad så vill jag gärna veta.

I trakten där vi bor har det varit flerla fall av korsförlaming och eller fång på hästar. Ingen här som hittat anlednignen. Hästar som ägarna har mycket bra koll på och sköter om exemplariskt.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 951
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 159
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar