Vad vet ni om dessa? Vart kan jag läsa mer? Jag förstår att prognosen inte är särskilt kul men att det finns möjligheter att operera. Jag vet sbsolut ingenting om denna typ av skada men vill gärna veta allt. Vad finns det för rehabiliteringsmöjligheter? Vad är avgörande? Berätta allt ni vet!
Jag har rehabat en häst som slitit sönder korsband och menisk i ena bak.
Prognosen var rätt dålig och vet var mycket skeptisk. Ägaren ville dock försöka iom att det fanns någon chans.
Hästen medicinerades, sprutades och sattes på boxvila. Han skulle röras på ett par ggr under dagen under kontrollerade former.
Då det här är en häst med mycket(!!) energi och stor rörlighet som hanterats genom att ridas rejält och på så vis hållas hanterbar blev det milt sagt en utmaning att hålla honom i skinnet då han skulle ledas. Vi fick ge lugnande iom att han kunde explodera och verkligen inte fick skutta till. Han blev inte helcool av det om man inte gav så mkt att han blev helhängig. Men man kunde dämpa de värsta anfallen iaf.
Då han fick börja arbetas lite blev det ngt lättare iom att man kan kontrollera dem bättre om man lägger dem i form.
Jag arbetade honom för hand i träns iom att jag tycker att man kan påverka mer både i form av hålla kontroll och även rent fysiskt kunna påverka vilka muskler som gör vad och träna dem sjukgymnastiskt.
Den här hästen behövde stabilisera upp muskulaturen runt sitt bakknä.
Vi var på regelbundna återbesök och allt gick åt rätt håll.
Rent kliniskt syntes inte mycket bättring på ultraljuden av skadan. Men han blev smärtfri och hältfri.
Matte ville också komplettera med sjukgymnastik de dagar jag behövde vara ledig.
Så vi tog ut en sjukgymnast till hästen.
Iom att jag jobbar med att utbilda hästar och lära dem använda kroppen rätt genom träning och stretch via utbildningssystemet och inte brukar behöva behandlare är jag rätt skeptisk gentemot de flesta av dessa. Men iom att matte ville och jag är nyfiken var jag med. Jag blev klart positivt överraskad! Jättevettig kvinna som hade några innovativa lösningar som man kan använda antingen som komplement till korrekt träning eller om man nu inte klarar av att utbilda dem rätt kanske det kan ersätta(det vet jag dock inte).
Men jag kollade på de saker hon gjorde och såg ju att det gav resultat, bla tejpa med kinesiotejp på vissa muskler han inte riktigt tog i med rätt då man inte arbetade honom utan han bara leddes. Jag såg ju hur benisättningen ändrades och buken spändes/aktiverades rätt.
Hon hade fler intressanta saker! Utöver det höll hon med om att arbete för hand, i träns, är suverän rehabträning.
Hästen är idag i full gång, matten rider den. De har startat lite dressyrtävlingar med placeringar och har börjat markarbeta igen.
Men jag är impad över att hon orkade fortsätta kämpa. Det var inte lätt!
Och det tog lång tid. Jag jobbade den flera månader, förmodligen strax över halvåret.
Efter det var den ju inte helt på banan heller än. Men ridbar i alla gångarter.
Det var väl iaf ungefär ett års tid rehab innan de fick rida på bommar tex.
Veterinären var väldigt förvånad över att det gick vägen!
Skulle jag försöka rehaba en till sån hade jag arbetat den för hand i träns. Klart oslagbart i rehabsyfte tycker jag. Kan man sin sak kan man då påverka mer än i tömkörning. Och man slipper belastningen av ryttare. Utöver att man kan påverka en del saker man inte riktigt kan uppsuttet på en häst som inte är skolad så himla högt.
Jag hade sen också kontaktat en bra sjukgymnast.