Korsbandsförlamning

MissourisTopsanna

Trådstartare
Har funderingar kring detta. Någon med erfarenhet om det? Fick höra att det är vanligt hos BC pga av deras rörelsemönster? Någon som vet mer eller kan hänvisa till något. Anledning till att jag frågar var att min hunds pappa 8år fick tas bort nyligen pga av korsbandsförlamning. Min utbildning har hittills bara gett mig så långt att jag kan dissekera korsband och vet hur det sitter och ser ut. Men det hjälper mig ju inte så mycket mer än så haha :) Kan det finnas någon ärftlig faktor, eller endast yttre påverkan?

Jag tror du menar korsbandsruptur och det är inte vanligt på BC (alla hundar kan drabbas men det är mycket vanligare inom vissa raser och BC är inte en av dom).

På hästsidan finns det något som kallas korsförlamning ibland men det har inget med knät och korsbanden att göra.

Liknande trådar

Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 357
Senast: Vassi
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 852
Senast: TinyWiny
·
Relationer (Skräll, eller hur?) Jag känner att jag bara behöver skriva av mig lite, kanske känner någon igen sig. För några år sedan fyllde en vän...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 626
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar