Korsade tyglar

Sv: Korsade tyglar

Men om du leder med yttertygeln då böjer du med den vilket gör att det egentligen är insida.

Innersidan är inte per automatik den sida som är närmast mitten av ridbana/ridhus/volten. Insidan är den sidan hästen är böjd åt, alltså den urskålade sidan.

Exempelvis så i förvänd galopp rider man med hästen ställd åt galoppsidan. Höger galopp i vänster varv, hästen ställd åt höger. Höger är insidan. Inte vänster.

Hängde du med?

Så att vi hojtar no-no är för att du inte har ordning på vad som är insida och utsida.

Så att vi hojtar no-no är för att du inte har ordning på vad som är insida och utsida.

Klart jag vet vad jag menar när jag säger insida. Den sida han är böjd åt.
Vad indikerar på att jag inte har koll på det?
Jag skrev endast vad min tränare har sagt att jag ska göra. Alltså leda med ytter tygel.

Klart jag vet vad jag menar när jag säger insida. Den sida han är böjd åt.
Vad indikerar på att jag inte har koll på det?
Jag skrev endast vad min tränare har sagt att jag ska göra. Alltså leda med ytter tygel.

Precis som du ger dubbla budskap här ger du hästen dubbla budskap om du gör som tränaren säger.

Samtidigt undrar jag vad som gäller om man tar det jag fetstilat ovan och det citat från ditt första inlägg här nere.

Hon sa till mig att hon inte rider med ledande tygeltag utan att hon korsar inner tygel (höger varv, höger tygel) över manen så att hästen flyttar bogen.

Ja exakt, hon sa att detta var bara för att lägga tryck på halsen och få honom att ställa sig inåt så han inte går och tittar ut hela tiden. Sen ytter tygel leder jag med samtidigt som jag trycker med ytter skänkel så han inte flyger åt sidan.
Jag kanske är helt lurad när han går så bra för andra gången?

Från ovanstående verkar det inte som att du har koll på vilken som är innersidan. I den första meningen skriver du som att den sidan du gör det trängande tygeltaget på är den du räknar som insidan, men sen säger du att du tar ledande tygeltag och använder skänkeln på den andra sidan, vilket då skulel göra denna sida innesidan ju.

Oavsett så finns ingen logik i din tränares sätt att använda tyglarna såhär, det kommer vara förvirrande för hästen och itne lära dig något bra sätt att använda hjälperna korrekt, om hästen går och tittar ut hela tiden så är det bättre att öva på lydnad och koncentration genom korrekt ridning än att göra felaktig användning av hjälper för att få en "snabb lösning"/ "quick fix", vilket det i effekt blir.

ps. jag undrar också hur ärlig hans form är om du måste hålla i båda tyglarna för att nå resultatet du vill?
En ärlig form ska man kunna släppa innertygeln i helt utan att hästen ändrar, och om hästen är välriden och utbildad tycker jag samma om en ställning, den ska finnas kvar till jag ger annat direktiv till hästen, dvs, 'rätar upp den' igen. Detta går ju inte om du måste använda båda tygel sidorna och även om hästen inte är på en nivå där man kan kräva det av den, så leder det till ett ridsätt där det ladrig komemr kunna bli så, så i längden kommer varken du eller hästen utvecklas till hägre nivåer korrekt.

Senast ändrad av en moderator:

Nähe men då har jag väl noll koll på inner och yttertygel (?!). Trodde jag hade lärt mig men tydligen inte enligt er men enligt andra man har ridit för. Jag är bara så otroligt förvirrad på vad min nuvarande tränare menar när hon säger att jag ska använda mig av, som ni nu kallar det för trängande tygeltag och leda med ytter och så blir jag ännu mer förvirrad av er som skriver att jag har noll koll tydligen.
Och ja hur lättare beskrivning kan det bli?
Jag tar trängande tygeltag på innertygeln (insidan av varvet dvs. det hållet jag "svänger åt" haha) samtidigt som jag leder med ytter (det hållet han böjer sig åt) och håller emot med ytter skänkel så att han inte sticker iväg utåt när jag tar trängande tygeltag. Jag kanske är galet dålig på ridning trots att man hållt på med hästar i 11 år. Faktum är dock att jag mest hållt på med markarbete och inte lagt så stor vikt på ridningen. Några turer i skogen har det varit innan på en medryttarhäst och någon enstaka privatlektion. Ridskoletiden har man glömt nästan då jag även hade nästan 2 års uppehåll som även var lite fyllda av trav. Jag behöver lära mig och jag erkänner att minnet tar inte skada av att friskas upp!
Aja, jag får helt enkelt prata med min tränare om detta som SER mig och vad jag gör och fråga vad hon menar och vad hon vill åstadkomma, även nämna några sämre faktorer som jag har hört av er. Då kan jag återkomma med svar!

p.s
Jag skrev att han verkligen inte är utbildad på något vis, och har man erfarenhet av att skola ett varmblod så förstår man vad jag säger. Kanske när vi kommer till högre nivå eller iaf. då han fattat vinkeln med arbete i rätt form så kanske det går att slappna av lite mer vilket jag verkligen inte kan nu på det viset. Här gäller det att driva på så han inte stannar när han böjer vilket han gör varje gång. Det är inte jag som bestämmer än från ryggen för det har han inte lärt sig än (!). Det jobbar jag på fortfarande då jag inte haft honom så länge.

Precis som du ger dubbla budskap här ger du hästen dubbla budskap om du gör som tränaren säger.

Samtidigt undrar jag vad som gäller om man tar det jag fetstilat ovan och det citat från ditt första inlägg här nere.

Ja jag märkte själv vilket dubbelt budskap jag gav haha!
Men ja, det är så hon säger. Fast ledande tygeltag menar jag ytter tygel leder. Men hon korsar fortfarande tyglarna. Gah jag blir galen på detta!
Jag har bara ridit "som vanligt" innan och inte korsat tyglarna alls. Det är nu jag har träffat på det och någonting i bakhuvudet sa no-no. Därför frågade jag er, kära bukisar.

Jag tar trängande tygeltag på innertygeln (insidan av varvet dvs. det hållet jag "svänger åt" haha) samtidigt som jag leder med ytter (det hållet han böjer sig åt) och håller emot med ytter skänkel så att han inte sticker iväg utåt när jag tar trängande tygeltag. Jag kanske är galet dålig på ridning trots att man hållt på med hästar i 11 år.

Okej, men då är jag med.

Grejen är att då du har böjt hästen utåt så är det innersidan. Insidan är ALLTID den sida hästen är böjd åt.
Man kan rida en häst på volten i vänster varv och ställa/böja den utåt och då är utsidan insidan. Var inte orolig för att du hållt på med hästar i 11 år och inte fått grepp om det där. Det tog mig ännu längre tid att greppa skillnaden mellan in och utsida.

Rider jag en öppna för vänster skänkel så är vänstersidan insidan. Rider jag en sluta där hästen går undan för höger skänkel men ställd åt vänster är vänster fortfarande insida för den är ställd åt vänster. Gör jag en skänkelvikning för högerskänkel är höger sida insidan eftersom jag har hästen ställd åt höger (och rak i bålen).

Tillbaka till öppnan för vänster skänkel. Där kan jag ta med mig högerhanden i ett trängande tygeltag, lägger tygeln mot halsen, samtidigt som jag böjer för vänster tygel och skänkel, just för att få med mig bogen bättre. På nuvarande pållen fungerar det bättre än att trycka till med höger knät. Knät är annars ypperlig till att hålla ordning på bogen. Finns en del hästar som reagerar lite för mycket på knät och då kan det vara bättre med ett trängande tygeltag.

Man skall dock aldrig (förutom som nödbroms) böja en häst åt vänster genom att ta och korsa vänster tygel över manken.

Dålig på att förklara. Hoppas du hängde med.

Ps. Det jag tror din tränare är ute efter med den övningen är att rakrikta hästen. Rida så några steg eller upp till ett varv på volten görs för att få den att spåra bättre när man väl ställer den rätt och böjer hästen efter voltens båge. En bra övning.

Ja, jag tror jag hängde med :)
Usch, detta är ett förvirrande ämne men jag ska höra med min tränare lite. Berätta vad jag har hört nu.
Hoppas du har rätt på det sista. För jag vill inte lära honom fel från början!

Trängande tygeltag

Vid vår tränarutbildning lär vi oss att trängande tygeltag inte ska/får läras ut. Man får oftast bara en motspänstig häst som förböjer sig och tappar ut motsatt sidas bog.

Givetvis finns det – som med allt annat – undantag. T ex kan en lätt form av trängande tygeltag – ta båda händerna i rörelseriktningen – vara effektivt vid sidvärtsrörelser över banan på den unga hästen. Man får med sig båda bogarna. Här verkar det trängande tygeltaget mer som ett tryck på halsen och får alltså inte förböja hästen i från rörelseriktningen.

I detta fall låter det som att Frankiiees tränare vill få igenom ställning inåt. När Frankiiee skriver: »Jag tar trängande tygeltag på innertygeln (insidan av varvet dvs. det hållet jag "svänger åt" haha) samtidigt som jag leder med ytter (det hållet han böjer sig åt) och håller emot med ytter skänkel så att han inte sticker iväg utåt när jag tar trängande tygeltag.« uppfattar JAG det som att yttersidan är inte det håll RYTTAREN böjer hästen åt, (dvs INTE innersidan) utan det håll hästen själv vill ställa/böja åt. Och att det är detta som det jobb de gör ska motverka.
Troligtvis trycker hästen också i detta läge in innerbogen. Jmf t ex med en hopphäst som gör en sväng mot ett hinder, kontraställd och med bogen i färdriktningen inramlad, dvs tvärt om mot hur en »dressyr-sväng« ska se ut.

De hjälper Frankiiee ska använda sig av enligt hennes tränare ska syfta till att; innertygeln tränger (ställer, böjer), yttertygeln leder bogarna åt det hållet, skänkeln håller emot så att inte resten av hästen följer med.

Personligen hade jag bara bett ryttaren ställa genom ställande tygeltag (kramning på tygeln) tillsammans med det ledande tygeltaget på utsidan för att dels flytta bogarna lite, för att få hästen på yttertygeln, och för att förhindra att hästen på ställning inåt svarar med att ramla in med hela kroppen och på så vis undandrar sig ställning och böjning. Det är ju uppenbarligen ett icke skolad varmblod vi talar om och då kanske man till en början får ta till lite »större« hjälper.

Ledande tygeltag är inte ställande och böjande – det lät som om nån här trodde det – utan precis som namnet antyder; visar (framdelen) vägen.

Har också varit med om en tränare som instruerat mig så. Har aldrig fått den instruktionen av ridlärare. Är detta nåt som tränare och inte ridlärare får lära sig??

Hur som helst. Jag har svårt att se att man ska kunna styra hästens bog med tygeln. Jag använder skänkeln när jag ska flytta hästen i sidled, och det funkar bra!

Flytta bog, skänkeln fram. Flytta bakdel, skänkeln bak. Enkelt!

*kl*

Trängande tygeltag är inget du ska börja med i din ridning, byt tränare om h*n rekommenderar trängande tygeltag. Det kommer inte hjälpa er någonstans framåt i ridningen.

enda gångerna jag använder det är vid enstaka tillfällen och bara som en tillfällig nödlösnings-hjälp sas.
som tex när hästen är tittig, jag hade en ponny som sprang och skyggade för saker utanför ridbanan för jämnan, för att slippa arbete, då när jag visste att det var ngt tittigt utanför ridbanan kunde jag använda trängande tygeltag en kort bit så att hästen inte får chansen att skygga eller hoppa iväg, och sen kan jag återgå till normal ridning.
Mina tränare är eniga om att trängande tygletag är "fusk", och absolut inte ska läras ut och helst inte användas.

Jag använder det som sagt endast för att hålla koll på en tittig häst eller ibland ute i situationer på överladdade hästar.

Jag använder mig omedvetet av trängande tygeltag ibland, en ful ovana och som andra uttryckt big no-no som jag jobbar hårt med att få bort. Särskilt vänster hand som jag har lite dålig koll på blir gärna trängande när det borde vara ledande. För mig är det ett tygeltag som inte ska användas eftersom det som händer är att hästen bara viker sig i halsen och/eller lägger huvudet på sned.

Sen är det ju så att bland annat i western t ex så ska hästen gå undan för tygelns tryck, men då vill man ofta uppnå något annat..

Ja jag märkte själv vilket dubbelt budskap jag gav haha!
Men ja, det är så hon säger. Fast ledande tygeltag menar jag ytter tygel leder. Men hon korsar fortfarande tyglarna. Gah jag blir galen på detta!
Jag har bara ridit "som vanligt" innan och inte korsat tyglarna alls. Det är nu jag har träffat på det och någonting i bakhuvudet sa no-no. Därför frågade jag er, kära bukisar.

Korsa tyglarna är inte att rekommendera! MEN du håller på att skola en fd travhäst inte sant? Då är det så att man ibland måste förklara(för hästen) vad man menar med en hjälp genom att använda "konstiga" korrigeringar.
Travare kan ha väldigt underliga sätt att lösa uppgifter på, de har inte alls lika lätt som en "ridhästras", och många gånger måste man lära dem självklara saker på de mest underliga vis för att så småningom lära dem "rätt" signal. En helknasig signal kan för just den hästen betyda att "ljuset går upp" och sedan kan man genom att lägga till den rätta siganlen så småningom ta bort den "knasiga" och vips så är travaren en helt vanlig ridhäst!!!

För att förtydliga inner och yttersida och kommentera den diskussionen: I min värld är "inner sida den sida som hästen SKALL vara ställd åt" (så står det i arméns ridinstruktion) dvs i skänkelvikning SKA hästen vara ställd från rörelseriktningen, på en volt SKA hästen vara ställd inåt och därför är inner sida alltid in mot voltens mitt! Om jag sedan i korrigeringssyfte rider hästen motställd så har det inget att göra med inner o yttersidor eftersom jag medvetet rider FELAKTIGT! Däremot så SKALL hästen vara ställd åt galoppsidan, på böjda spår, vid förvänd galopp tex, så uppstår bytet av inner och yttersida... I praktiken innebär det att jag "byter" bara inner o ytterkommando när eleven ska rida förvända skolor och förvänd galopp. Kontentan av det resonemanget som förts skulle ju bli att om hästen går felställd (när inte det är meningen) så ska jag som instruktör säga "ställ utåt"????? för att få igenom inner ställning eller???? Det kan ni väl inte mena???:confused:

Där håller jag med för innersidan för mig är som du säger!

Ja, omskolning av travare är extrema tydliga hjälper, speciellt nu när han också är unghäst. Men ja, som sagt så ska jag fråga ut min tränare i morgon.
Man tycker ju ändå att en c-tränare som använder sig av denna tekniken gör det på ett "vettigt" sätt eftersom hon själv måste ha haft placering i fälttävlan och dressyr bla.
Hon kan ju inte blivit en c-tränare om hon lärde ut något helt förbjudet?
Återkommer i morgon med svar från min tränare :)

Jag har skolat om travare och haft egen av samma sort som jag skolat om, och från din vidare förklaring av det hela så förstår jag nu hur du menade, dock vidhåller jag det jag sagt innan ang. att inte använda trängande tygeltag etc. och ang. ärlig form etc.

På outbildade hästar, ovasett ras eller tidigare erfarenhet, så är det ÄNNU viktigare att lära in tydligen och korrekta hjälper, så jag ser ingen anledning att börja ta till 'trix' som inte är positiva i längden, även om det är lättare på kort sikt.
Travare är hästar som alla andra outbildade hästar (om hästen är outbildad, menade inte att alla travare är det eller nåt!) och som sagt det är bara att börja från grunden, låtsas som att dom är unghästar elelr felridna hästar, ovasett så blir det alltid att jag börjar från grunden och ger samma råd till andra.

Råder dig dock att hitta en bättre tränare, som har bättre metoder och grundridnings tekniker.

Ska aldrig flytta framdelen på hästen, alltid bakdelen då du annars kommer få en häst som flyttar baken efter behag.
Lycka till :rofl:

Aldrig flytta framdelen :confused::confused:
Vad jag har lärt mig är bakdelen den drivade och bör därför helst flyttas så lite som möjligt (självklart om man ska utföra en rörelse som kräver att baken ska flyttas)
Om hästen kör ut bogen ska den flyttas in, inte baken.
Som sagt, det är så jag har lärt mig, men det kanske är fel..? :crazy:

Åter till ämnet:
Trängande tygeltag och korsa händerna över halsen på hästen var iprincip spöstraff när jag red för min förra tränare, så nej, det är nog inget jag skulle göra

Aldrig flytta framdelen? hur tänker du då? Klart man kan flytta både framdel o bakdel på sin häst bara det är på ryttarens hjälper. Eller menar du någon speciell situation?

Gör aldrig detta på unga o outbildade hästar.. Självklart ska detta inte vara något problem på äldre och välskolade hästar, men på en unghäst och outbildade så måste dom få grundskolning och stabilitet först innan man påbörjar att flytta baken. Annars håller dom på o flyttar baken hej vilt speciellt om det blir jobbigt.. :angel:

Gör aldrig detta på unga o outbildade hästar.. Självklart ska detta inte vara något problem på äldre och välskolade hästar, men på en unghäst och outbildade så måste dom få grundskolning och stabilitet först innan man påbörjar att flytta baken. Annars håller dom på o flyttar baken hej vilt speciellt om det blir jobbigt.. :angel:

Där har du absolut rätt!
Det var det första jag också fick lära mig med min tränare och det kunde man även tänka ut själv.
Först måste dom lära sig där framme innan baken kan hänga med. Det går ju inte tvärtom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 553
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar