korsa islänning

S

Spirelli

En fråga från min dotter! Om man skulle korsa vår shettis med en islänning, skulle det då vara möjligt att få med tölt eller passgång till fölet?

Visst skulle den kunna ärva gångarterna, men man kan ju aldrig veta säkert.

Det är mycket troligt att gångartsanlagen skulle gå i arv - men varför ha "the next best thing" när man kan ha en REN islandshäst?

/Malin

Jag red en isläning/russ en gång... mamman var russ, pappan islänning... han kunde passa jäkligt bra... men tölta kunde han inte...=)

har den pass så har den tölt - de hänger tätt ihop!

Russ/isis-korsningen skulle säkert ha gått att lära att tölta!

/Malin

så en travare som min kompis har (som lägger sig i pass ibland) han kan alltså tölta?

mycket troligt!

Min kompis hade en travare, som startade i löp, men som motion och omväxling reds och hon var ren femgångare! Var med i öltölten på gården ett år och vi använde henne som turledare ibland och hon hade en jäkla pass! Och riktigt fin tölt, med lyft och allt!

Men hennes matte är iofs C-tränare för islandshäst och väldigt duktig ryttare och kan ta fram gångarter.

På travet ser man ju väldigt mycket tölt även på nordsvenskar.

/Malin

Min varmblodiga travare kan tölta. Ibland gör hon även något konstigt som min kompis tycker ser ut som pass.

Det fanns en ponny på ridklubben för massor av år sen som var korsning newforest/islänning. Hon såg ut som en islänning men var en ren 3 gångare. Men var otroligt duktig att hoppa! Lucky-Lucky hette hon.

Erfarenheten säger att korsar du en islänning får du det sämsta från båda raserna. Jag har aldrig sett en trevlig, hållbar korsning. :crazy:

Nej

Der findes mange fine ponyer - og mange fine islændere - MEN en krysning er ikke anbefalesværdig - der er ikke nogen der kan forbyde dig at gøre det - men en godkendt hingst MÅ IKKE bedække et sto der ikke er papirer på - så du kan jo kun bruge en dårlig hingst ( læs en der ikke er godkendt )

bare du ved at det jo aldrig bliver en islænder du får - ligemeget om du så får den til at tøølte men møje og besvær

men jeg synes nu alligevel at en rase der har være ublandet så længe skal men ikke avle på med andet .-
er det for at spare penge - så tænk på hvor lille en del hestens pris reelt udgør af alle de omkostninger der er ved at holde hest .

Hallå! Får nog förtydliga mig lite. Frågan kom från dottern som är nio år och är alltså helt teoretisk . Dessutom är vår shettis en valack :crazy: så ni kan vara helt lugna, vi tänker inte starta nån korsning. Frågan var som sagt bara vad som händer med gångarterna och det kunde inte jag svara på. Tack för svaren ni som svarade "snällt" i alla fall.

Jag har ridit några gånger på en islänning/newforest-korsning. Hon töltade med lätthet. Fast jag vet inte om det är skillnad på shettis/isis och newforest/isis...

läcker att kunna tölta med en travare.
så den va alltså lika bekväm som tölten hos en islandshäst?

Hon blev lätt lite passaktig, och man måste jobba med takten på henne, men speciellt med boots fram hade hon en riktigt behaglig tölt!

/Malin

Min förra tränare skulle rida en travhäst (inte en före detta utan en som gick löp) i tölt åt en tränare bara för skojs skull hade dom bestämt. Gick jättebra men sen fick dom inte hästen att trava på flera veckor så dom fick stryka honom från löpet han skulle ha startat två veckor efter.

Den här travaren jag berättat om var åxå en starthäst, men hon töltade inte framför vagn, som tur var!

/Malin

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka