Korrekt verkad?

Gwaeron

Trådstartare
Ja, som titeln säger: Är den här hästens fötter korrekt verkade? Min personliga åsikt är att den verkar frisk i hovarna och är verkad på ett sånt sätt att den åtminstone inte får ont av att gå. Däremot är jag väldigt skeptisk till vinklarna ur ridsynpunkt... Jag behöver en second opinion :)

höger fram:
4464988.jpg

Höger bak:
4464989.jpg

Fotsula höger bak:
4464992.jpg

Vänster bak:
4464990.jpg

Fotsula vänster bak:
4464991.jpg

Sv: Korrekt verkad?

Det är nästintill omöjligt att veta om huruvida hästen är korrekt verkad utifrån benaxlar osv per bild. Skulle vilja se mer av benet också i samma bild för att överhuvudtaget kunna tycka, men..... Jag kan tycka att det ser ut som lite lustiga vinklar , men det är ingenting som går att fixa i en skoning, din hovslagare kanske har en framtidsplan på hur han/hon ska få bukt med hovarna. Har du pratat med hxn?

Jag har aldrig träffat hovslagaren, det är inte min häst. Men min tränare tycker hästen är onödigt låg i trakterna. Ska försöka fixa bättre bilder nästa vecka när jag är där, de där blev inte alls bra. Det kom en annan häst och var tvungen att ha platsen jag stod på:crazy: Är inte helt hundraprocentigt säker men jag tror att hovslagaren verkar henne som en travhäst. Vilket hon visserligen är, men inte aktiv längre. Nu är hon enbart ridhäst. Hon har i alla fall travskor.

Hovis: Om du tittar riktigt noga ser du på första bilden bevis på att det finns en till hov bakom;) Nej men allvarligt så var det så att jag inte fick med det sista benet, fick bråttom bort.

Spontans så tycker jag att bakfötterna (som är barfota) ser ut att verka va verkade helt utifrån AANCHP metoden utifrån dom bilder dom så gärna visar utifrån en äkta vildhästverkning.

Pinsamt att den bevisligen inte är verkad utifrån deras metod men endå uppvisar en så korrekt vildhästform. Ja ja vad menar jag då med detta??? Jo att dom inte är unika eller kommit på ngt nytt utan detta kan vilken hovis som helst göra och så även gör. Nu åker jag väl på smisk av lilla Emidy snart här. Ha ha

Jo alltså, enligt mig räcker det med en bra hovslagarutbildning (i princip vad som helst utom strasser:angel: ) och lite vanligt folk/hästvett för att veta hur en barfotahäst ska se ut. Den här hästen har stenhårda hovar och kan egentligen lika gärna gå barfota på alla fötterna jämt. Men av nån anledning går hon med travskor fram...

Vad jag kan se (är absolut ingen expert) så har den understuckna trakter, och det är väl inte samma som låga trakter? Dom ser kanske låga ut men är egentligen "liggande" som jag också hört att det kallas. Ser också trång ut i hovarna och trångskodd. Det är vad JAG ser.

Mvh Marie

Jag är ju då ännu mindre expert än du och fattar inte riktigt vad trång i hovarna är. :o

jag tycker att hästen står väldigt mycket bakom sig och skulle behöva längre skor fram!!

Ehm... Du kunde lika gärna prata grekiska.... Snälla folk som svarar, tänk på att mina ordkunskaper i ämnet sträcker sig till typ "hov" och "sko" :o Förklara Jättegärna allt ni ser :)

Högst amatörmässig kommentar från Álin här, men jag tycker med att den ser understucken ut i trakterna runtom.
Så tycker jag framtassarna ser lite smala och avlånga ut.

AHA!!:idea: Hjälp va snett d ser ut nudå, har jag inte ens sett. Och jag som tittat så noggrant:o Eller nu när jag tittar lite nogrannare ser jag att det kanske är lite vilseledande att jag råkat fota snett:angel: Du har säkert rätt i att trakterna är sådär som du sa, fast kanske inte fullt lika extremt som det ser ut att vara på bilderna. Men va skönt att alla håller med mig om att hon är konstig i trakterna i alla fall:) Jag är visst inte helt lost ändå:angel:

Kan ju tillägga förressten att under betet gick häst med skor på fram och ingenting bak, men blev inte verkad på tja... kanske ett par månader. :mad: Så när hovis äntligen kom var hästen på tok för lång i tårna på fram och hade dessutom vuxit snett på nåt vis. Bak där hon hade varit barfota var säkert tre centimeter kortare i tån och ändå för långa...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
680
Senast: SaraXX
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka