Korrekt verkad?

Sv: Korrekt verkad?

Längre skor?? Jag tycker nog snarare hon är lång i tån på framfötterna...:crazy:

nja det är ju inte riktigt så jag menade med att hästen skulle ha längre skor..den får ju inte längre tå för att man sätter en längre sko..den står ju bakom sig och behöver stöd från skon ven bakom trakterna..skon slutar ju innan hoven gör det och hästen får därför inget stöd från skon när den trampar ner..det är när hästen står bakom sig..sen kan man verka kort tå och ha lång sko ändå..;)

Nja, så enkelt är det inte :D

Sätter man på längre skor på en sån häst så är risken för att den ska trampa av sig skon direkt ung 98% :angel:
Bak kan man ha längre traktarmar...

Däremot har den lite långa tår och trakterna bör som sagt försökas fås till...det tar säkert några skoningar om man har en hovis som vet vad den gör

Högst amatörmässig kommentar från Álin här, men jag tycker med att den ser understucken ut i trakterna runtom.
Så tycker jag framtassarna ser lite smala och avlånga ut.

Jag håller med dig, men vågade inte riktigt svara eftersom jag inte är någon expert på hovarna och hur dom ska verkas, min hovis (plastpappa) brukar alltid fråga vad jag tycker när han har skott någon av mina hästar och jag brukar hålla med om att det ser bra ut. Förra hovisen var jag irriterad på var och varnnan gång han skott för han har en tendens att slarva. Vissa gånger man kommit ut och sett så har det inte sett ut som han tagit nått annat en raspat ner lite och slagit dit en ny sko, sista gångerna han skodde så hade jag med min nuvarande hovis (var inte det då) så haln kunde på peka att han slarvade med skoningen då blev det lite bättre.
Bakhovarna ser lite bättre ut. Såg att det såg ut som hon har provat gå barfota fram också med trasat hoven lite långst ut på hoven.
Ska fråga min hovis imorgon vad han tycker

Kan ju tillägga förressten att under betet gick häst med skor på fram och ingenting bak, men blev inte verkad på tja... kanske ett par månader. :mad: Så när hovis äntligen kom var hästen på tok för lång i tårna på fram och hade dessutom vuxit snett på nåt vis. Bak där hon hade varit barfota var säkert tre centimeter kortare i tån och ändå för långa...

Oj:o har hon gått med skor fram hela tiden, det såg ut som hon gått barfota fram också eftersom hon så ut att vara ojämn längst ner på hoven, (allstå ytan under skon som man kan se från sidorna). Kan hästen bli så när den gått med skor hela tiden, min började se ut så när hon provade gå barfota... Se där vilken kunskap jag har om verkning och skoning.... Tur att man har en hovis man kan lita på.. Fast å andra sidan har jag ju tänkt gå en hovslagar kurs, inte för att börja sko själv utan för att lära mig mer om hovarna i fall man nån gång ska ha en annan hovis. Vill veta att jag har en bra hovis..

Jag tror att det är så att eftersom hon har så tunna skor så blir det litegranna som barfotagång på fram också. Hon är liksom väldigt mkt närmre marken med sulan än alla andra hästar jag rider.

hej ..vi hade ruggiga problem med att få hennes hovar att växa ..speciellt i trakterna.
jag är för mig att hon stundtals gick med päron sko+sula eller flerpskor.

::::::::::::jag har ägt henne om ni undrar..........

Åhå. Intressant. Nog växer fötterna alltid, men mest i tårna. En hovis därute som är duktig tycker hon ska ha omvända beslag tills hovarna ser bättre ut. Men jag kan ju liksom ingenting så vad säger man :crazy:

för att illustrera hur fort de växer nu kan jag berätta att efter en månad utan hovis var framfötterna nästan lika långa som mina. jag har stl 40

Senast ändrad:

Jag har aldrig träffat hovslagaren, det är inte min häst. Men min tränare tycker hästen är onödigt låg i trakterna. Ska försöka fixa bättre bilder nästa vecka när jag är där, de där blev inte alls bra. Det kom en annan häst och var tvungen att ha platsen jag stod på:crazy: Är inte helt hundraprocentigt säker men jag tror att hovslagaren verkar henne som en travhäst. Vilket hon visserligen är, men inte aktiv längre. Nu är hon enbart ridhäst. Hon har i alla fall travskor.

Hovis: Om du tittar riktigt noga ser du på första bilden bevis på att det finns en till hov bakom;) Nej men allvarligt så var det så att jag inte fick med det sista benet, fick bråttom bort.

Jag opponerar mig mot att du lägger ut bilder här på en häst som inte är din. Tänk om någon i stallet skulle ta bilder på min hästs hovar och plötsligt låg de här på nätet till allmän beskådande och tyckande.

Hälsning Maja

Opponera dig du bara. Det är min medryttarhäst. Det är mina bilder. Om nån tog bilder på min hästs fötter och la ut dem här skulle jag nog snarare bli missnöjd över att vederbörande inte talat om för mig att den tycker det är nåt fel med min hästs hovar.

låg i trakerna absolut!
tycker nog att hovis borde ha verkat ner hästen lite mer,det hade gått.....!:p :banana: ;) :smirk:

Jo jag tycker det! Va skönt att det finns folk som håller med mig:) Ägarna är nöjda eftersom hästen definitift inte har ont i fötterna eller är halt och så, men jag oroar mig för förslitningsskador...:(

Spontans så tycker jag att bakfötterna (som är barfota) ser ut att verka va verkade helt utifrån AANCHP metoden utifrån dom bilder dom så gärna visar utifrån en äkta vildhästverkning.

Den är inte alls verkad enligt AANHCPs metoder.
Du kanske ska ta och kolla hur AANHCP verkar, och inte bara sitta och haspla ur dig en massa strunt ...

:D

Ska försöka visa, men det är ännu enklare om du kan ta bilden "bakifrån" på hoven...trakterna på denna hästen behöver hjälp.
se strecket...det ska vara lika och det är det inte här och det brukar betyda att den ena trakten "k]

Hur klarar du av att se det på den här bilden? Jag klarar inte av det.

Kan du förklara varför inte? Jag vet ju att den inte är verkad efter de principerna, men jag tycker nog nästan att åtminstone sulan är förvillande lik:confused:

Nu ska jag vara lite hård, men fotografen har copyright på de bilder h*n tar och därför rätt att använda dem som h*n behagar.
Enligt lagen.
Däremot kan det vara hövligt att fråga om det är ok, men det är absolut inget man måste göra. Speciellt inte om man inte namnger vem eller vems häst det är på bilden.

Kan du förklara varför inte? Jag vet ju att den inte är verkad efter de principerna, men jag tycker nog nästan att åtminstone sulan är förvillande lik:confused:

Jo, för det första har strålen varit för hög i den övre delen (övre delen är ca 3/5 från spetsen på strålen), så att den har tryckts ut väldigt mycket. En stråle ska inte vara så stor! Om du känner med hovkrasten längst kanten på strålen kommer du att känna att det bidats en liten ficka under strålkanten.
Det ser också ut som hästen har blidat en "valk" på sulan längst strålen. Sulan ska vara slät och fin, inte bucklig.

Traktstöden har inte verkats så de har "tippat" p g a hästens tyng på dem. Du ser att väggen som går från strålfåran upp mot sulan är väldigt lutande. Den ska vara mycket mer rakt upp (eller rakt ner i riktning mot marken när hästen står på hoven), vilket den blir om man inte låter hästen gå på traktstöden.

När traktstöden faller som på bilden så trycks sulan utåt mot hovväggen, och du kan se väldigt tydligt på vänstra sidan av vänster bakhov att hovväggen flyter ut, dvs den buktar utåt.

Sedan är trakterna höga!

En AANCHP-verkare hade skurit ner strålen så att hästen inte går på den på dess främre 3/5-del.
Den hade verkat traktstöden så att de inte belastas, så skulle de resa sig så småningom, och då skulle man också bli av med utflytningarna åt sidan på hovan.

Sedan skulle man nog ta bort valkarna under sulan, alternativt kommer hästen själv att döda av dem när de inte behövs längre.

Så - NEJ - hovarna ser INTE ut att vara verkade enligt någon vildhästmodell eller vad man nu vill kalla den.

Nu ska jag vara lite hård, men fotografen har copyright på de bilder h*n tar och därför rätt att använda dem som h*n behagar.
Enligt lagen.
Däremot kan det vara hövligt att fråga om det är ok, men det är absolut inget man måste göra. Speciellt inte om man inte namnger vem eller vems häst det är på bilden.

Om fotografen inte hade haft förankring till denna häst, utan istället hade valt en främmande objekt för diskussion så hade denna tråd tagits bort omedelbart. Måhända att bilder är privata och med copyright, men det ger inte rätten att få använda bilder i syfte för utbildning eller diskussion utan ägarens tillåtelse.
Alla bilder som används i utbildningssyfte eller diskussioner, här bör ägaren blivit informerad om att så kommer att ske.

Ja inte går man och fotograferar nån häst man inte känner och slänger ut på internet bara hur som helst. Vad är poängen med det liksom:crazy: Det där är ju som sagt min medryttarhäst. Och eftersom ingen av oss som tar hand om henne har koll på det där med hästfötter kändes buke som ett lämpligt ställe att ta reda på mer på. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
680
Senast: SaraXX
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur