Korrekt sits=obekvämt??

Sv: Korrekt sits=obekvämt??

Det är ju faktiskt så att så länge en häst inte är rak och lösgjord osv är det svårare att sitta rätt, sen går det ju mycket bättre när hästen är "med". Det är i det första läget det är svårt att behålla
sin "position" och inverka rätt.

Sen betyder ju sadeln mycket som sagt, det kan man inte komma ifrån. Även om hästen har kort steg så är den lättare att sitta rätt på är den börjar arbeta själv framåt, med dej, inte mot dej. På en del kan det vara lättare att rida lätt tills man nått mer dit.

Jo, jag brukar sitta bättre i slutet av passen. Har tänkt att det vart för att jag koncentrerat mig så, men jag vet inte. kan ju ha vart med hästen också. Men det är ju så att när jag slappnar av, gör ju hästen det med och det känns inte osm jag kan göra det ordentligt när jag måste sitta som jag gör.

Får väl köpa en ny sadel igen! Usch, jag hatar sadlar!

hej!

En liten fundering.. Har du en sadel anpassad för dej och den sits du ska ha.

Jag har ridit i massor av sadlar där man fått kämpa för att sitta snyggt och sen ibland har man ridit den där hästen med den perfekta sadeln, där man automatiskt hamnar rätt och sitter som en gud..

Kan vara värt att tänka på!

/ Lavinia, som mest rider barbacka

Nej, det har jag tyvärr inte. Kände att jag tyckte att en sadel som passade hästen var bättre, än en som passade mig. Eftersom detta var då han hade svag rygg, tyckte jag det var bäst så.
Och nu har jag verkligen inte råd med ny sadel, får se om jag kanske kan vinna på lotto och köpa den där perfekta sadeln!

Får väl också börja rida barbacka :D Synd att man har en arabig häst som tycker allt som inte ser ut som gräs är farligt ;)

Hej!

Om du har en sadel som inte passar dej sitter du ju och spänner dej, man ska ha en sadel som passar både häst och ryttare för att det ska funka optimalt. Ridningen blir såå mycket lättare med sadel som passar båda och man slipper spänna sej för att få ordning på sej själv.

Själv har jag en rumpa utan stoppning, så jag måste ha sadlar som passar mej, för att alls kunna rida. Sen har jag en "rygghäst" så sadeln måste passa henne också, så när i väl hittar rätt sadel släpper vi den aldrig.. ( utom just nu när båda sadlarna behöver stoppas om)..

/ Lavinia, som insett att för att kunna rida optimalt måste man ha en möjlighet att sitta optimalt. Har jag ont eller spänner mej blir ridningen därefter.

Jo, jag vet. Men i dåläget tyckte jag hans rygg var viktigare än min sits, eftersom jag inte tränade speciellt mycket då.
Och nu är man bankrut utan arbete, så en ny sadel är absolut inte att tänka på i nuläget. Får bli när arbetet kommer, där med pengarna.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 909
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 227
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 804
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 001
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka