Korrekt sits=obekvämt??

T

Tebazz

Jag har ridit för tränare nu ett tag, som har påpekat mycket om min sits. Och när jag väl sitter så som jag ska sitta, alltså i en korrekt sits, tycker jag att det känns jätteobekvämt och jag får hela tiden spänna mig och tänka på det för att hålla kvar sitsen där.
Kommer den korrekta sitsen bli mer avslappnad ju mer man tränar, eller är det fruktansvärt obekvämt att rida med en korrekt sits jämt?

Sv: Korrekt sits=obekvämt??

Du vänjer dig och kroppen anpassar sig tids nog.
Klart det är ovant för vissa i början att sitta korrekt i.o.m att om man suttit på ett annat sätt förut använt andra muskler osv.
Annars kanske du har div. låsningar/spänningar i kroppen som visar sig när du använder andra muskler än du varit van vid?
Kanske vore värt att kolla upp om du misstänker att det kan vara så.

Det är ju aldrig bra att vara spänd - varken för hästen eller ryttaren.

Det kommer bli behagligt att sitta rätt, men för tillfället så krävs det så pass mkt av dina muskler så det ger obehagskänslor. Det ger sig ganska snart om du bara lyckats sitta rätt hela vägen :idea: .
När man sen är invand i rätt sits så känns det betydligt bättre än någon annan sitsstil ;)

Du vänjer dig men det kan vara så att sadeln som du har gör så att du hamnar fel och får spänningar i kroppen, och när du då sätter dig rätt så blir det obekvämt.
Förstår du hur jag menar? Blev ett väldigt luddigt svar.:p

Går igenom det nu jag med. :D För mig handlar det om att bygga om muskler, tänja en massa bl.a. vaderna och ljumskar för att kunna få skänkeln i rätt position. Funkar liksom att ha skänkeln där den ska va om överlivet tillåts tippa fram, men det blir sjukt obekvämt om allt ska va på plats samtidigt.:smirk: Men det är väl bara att kämpa på, jag känner ju på hästemn att han svarar betydligt bättre när jag sitter rätt och kan ge finare hjälper än tidigare. Klart värt lite jobb!:idea:

En bra hållning är inte bekväm - men den är utan spänning.

Det är jobbigt - men gör inte ont

Jag har ridit för tränare nu ett tag, som har påpekat mycket om min sits. Och när jag väl sitter så som jag ska sitta, alltså i en korrekt sits, tycker jag att det känns jätteobekvämt och jag får hela tiden spänna mig och tänka på det för att hålla kvar sitsen där.
Kommer den korrekta sitsen bli mer avslappnad ju mer man tränar, eller är det fruktansvärt obekvämt att rida med en korrekt sits jämt?

Hej!

Hm... jag måste nog säga att jag inte tycker att din tränare verkar vara något bra på det här med din sits. Jag anser nämligen inte att det skall göra ont att sitta rätt, även om du suttit fel en längre tid. Möjligtvis så kommer träningsvärken som ett brev på posten, men det skall inte göra ont att sitta rätt då du rider. Gör det det, så sitter du fel! Just att sitta rätt, skall lösa upp spänningar inte bilda nya.

En bekväm sadel är ju också ett plus. Men skall inte vara absolut nödvändigt för att sitta rätt, men kanske för att slippa skav i baken ;)

Bästa sättet att träna sin sits är att sitta på longerlinan och nöta utan stigbyglar ocg tyglar. Har du möjlighet till det så är det super! Gör garanterat att benen blir flera cm längre och snyggare hållning får man också.

Lycka till med sin sitsträning!

Innan musklerna "vant sig" kan det vara obekvämt ja.
Men ju mer man sitter korrekt, desto mer bekvämt kommer det att bli.
Jobba vidare så löser det sig :bump:

Du vänjer dig men det kan vara så att sadeln som du har gör så att du hamnar fel och får spänningar i kroppen, och när du då sätter dig rätt så blir det obekvämt.
Förstår du hur jag menar? Blev ett väldigt luddigt svar.:p

Kan mycket väl vara sadeln. Den är lite för stor för min lilla rumpa, men jag har verkligen inte råd att köpa en ny. Det var en av de få sadlar som passade hästen, så jag tyckte främst att det var viktigast. Får se när jag har pengar igen, om jag kan köpa en ny!

När är det bekvämt?
Dvs hur sitter du när du inte sitter korrekt?;)

Jag svankar lite mer, råkar vinkla tårna lite utåt. Alltså ibland känns det toppen, och man slappnar liksom av, men det är då min rygg liksom inte "arbetar" med sina muskler som den ska. Då får jag alltid tillsägelse att jag inte ska svanka så mycket. Slappnar också av i magen mer, och drar inte ut den på rätt sätt.

Hej!

Hm... jag måste nog säga att jag inte tycker att din tränare verkar vara något bra på det här med din sits. Jag anser nämligen inte att det skall göra ont att sitta rätt, även om du suttit fel en längre tid. Möjligtvis så kommer träningsvärken som ett brev på posten, men det skall inte göra ont att sitta rätt då du rider. Gör det det, så sitter du fel! Just att sitta rätt, skall lösa upp spänningar inte bilda nya.

En bekväm sadel är ju också ett plus. Men skall inte vara absolut nödvändigt för att sitta rätt, men kanske för att slippa skav i baken ;)

Bästa sättet att träna sin sits är att sitta på longerlinan och nöta utan stigbyglar ocg tyglar. Har du möjlighet till det så är det super! Gör garanterat att benen blir flera cm längre och snyggare hållning får man också.

Lycka till med sin sitsträning!

Tycker alltid att jag får lite ont i ryggen. Främst i svanken och mitt på ryggen när jag sitter som jag "ska". jag får spänna svanken så mycket för att inte svanka. Kanske är det mest för att jag hela tiden tänker på det som det gör ont?! Att jag spänner mig för att hålla minsta millimeter på plats, och att jag egentligen inte behöver vara så himla noggrann?

Ska se om någon kan longera mig någon dag. Har ju rätt långt till paddocken, att alla blir lata och inte orkar följa med. Men min tränare sa att hon skulle longera mig någon dag, kanske hjälper mycket. Rider väldigt mycket utan stigbyglar när jag tränar, och då tycker jag sitsen funkar rätt bra ändå. jag slipper tänka så mycker på mina ben och mina fötter. Men så fort jag tar stigbyglarna blir sitsen helt skev, och mina tår vinklas uttåt igen, och benen hamnar i fel läge. Och då har jag väldigt långa läder, på näst sista hålet. Kanske är det som är problemet :crazy:

Till alla: Tack för svaren allihop! Ska se om jag kan träna på det mesta nu när jag vet vad jag ska träna på.

Jag vet precis hur det är! När jag skulle byta sadel och äntligen hade råd så pratade jag med en sadelutprovare över telefon och hon frågade hur mkt jag vägde och hur lång jag var samt vad jag hade för sadel då.
När jag sa alla mått så sa hon "Jaha men då måste du ju ha jätteont i svanken och en bit upp i ryggen!?"
Jag tänkte hur f*sen kan hon veta det?! Det var precis så jag hade nämligen!

Men det visa ju sig att hon visste mkt om sadeln och att den inte var byggd för sådana som mig, utan att den var för stor och jag var för lätt osv.

Så det kan mkt väl vara så att din är för stor och hämnar dig i din ridning. Eller så är det någonting annat, vad vet jag. :p

det kan mycket väl vara sadeln. Ska egentligen ha en som är två storlekar mindre. Tränade i min gamla hoppsadel för några dagar sedan, och gud vad bra jag satt. Kunde följa med honom i varje steg. tyvärr passar den inte min häst speciellt bra, utan är för smal vid bogen ungefär, ligger också lite långt fram på honom.
Men jag får ta hjälp av en sadelutprovare när jag har råd. Köper de ens gamla sadel om man säljer den ;) haha.

Precis som du säger, kan mycket väl vara sadeln som motarbetar en korrekt sits. När man sitter i en oberoende, korrekt sits ska det kännas lätt, balanserat samt att man kommer åt hästen mycket bättre med säteshjälperna - således med mindre medel.
Men tills man har fått in en bra sits per automatik så är det viktigt att hela tiden tänka efter och försöka ha kontroll på hur man sitter och vad man gör av kroppen.

Jag anser inte att en korrekt sits ska vara obekväm. Kanske att det kan kännas konstigt och annorlunda jämfört med hur man suttit annorlunda. Men det ska ändå kännas bra när det tillslut lbir lite bättre. (i början när man förösker hitta en bättre sits kanske man skumpar mer men efter några minuter ska det kännas bra eller till och med bättre igen.)

Den korrekta sitsen måste ju vara bekväm iom att det är den som är mest anatomiskt riktig. När man bär tungt så är det ju "bekvämast" att bära på rätt sätt med böjda ben osv. Bär man på fel sätt med böjd rygg sliter det och är obekvämt.

Så; Annorlunda men ändå angenämt. Aldrig obekvämt.

Fortsätt kämpa, du kommer snart att vänja dig vid den nya sitsen, men för att det ska vara bekvämma att sitta ner, måste du slappna av. Ett tips är att svanka lite ;) men inte för mkt^^
Testa lite nya sadlar som passar till dina ben/din sits o.s.v
lycka till :)

Fortsätt kämpa, du kommer snart att vänja dig vid den nya sitsen, men för att det ska vara bekvämma att sitta ner, måste du slappna av. Ett tips är att svanka lite ;) men inte för mkt^^
Testa lite nya sadlar som passar till dina ben/din sits o.s.v
lycka till :)

Hade jag gärna gjort, om jag hade haft råd ;)
Men kan det vara så att hästen han en skev gång, så man skumpar extra mycket? Gillar inte hans korta trav :p

Det är ju faktiskt så att så länge en häst inte är rak och lösgjord osv är det svårare att sitta rätt, sen går det ju mycket bättre när hästen är "med". Det är i det första läget det är svårt att behålla
sin "position" och inverka rätt.

Sen betyder ju sadeln mycket som sagt, det kan man inte komma ifrån. Även om hästen har kort steg så är den lättare att sitta rätt på är den börjar arbeta själv framåt, med dej, inte mot dej. På en del kan det vara lättare att rida lätt tills man nått mer dit.

hej!

En liten fundering.. Har du en sadel anpassad för dej och den sits du ska ha.

Jag har ridit i massor av sadlar där man fått kämpa för att sitta snyggt och sen ibland har man ridit den där hästen med den perfekta sadeln, där man automatiskt hamnar rätt och sitter som en gud..

Kan vara värt att tänka på!

/ Lavinia, som mest rider barbacka

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 909
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 227
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 804
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 001
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka