Sv: Korrekt form
Men kan man så tycker jag man ska undvika din bild 1 och öppna upp ganaschvinkeln mer. Styrkemässigt borde hästen klara det, men balansmässigt och ram-mässigt blir det lite svårare, upplever jag. I övrigt håller jag med, och då ffa om man "omskolar" eller allmänt tar över någon annans häst, så lär man ju få räkna med att det inte ser optimalt ut hela tiden och att man inte kan gå efter vinklar för att kalla något korrekt/inkorrekt.
Framförallt tycker jag det är effekten som är det viktiga, som ett par redan har varit inne på. Skit samma hur formen ser ut OM målet är effekten av det snarare än hur det ser ut, och att vägen mot det målet är så rak som möjligt. (För är det riktigt bra, då kommer det också se rätt ut.)
Vilken effekt vill vi uppnå? Länga överlinjen, vinkla bak och fördela över en del av vikten bakåt för att avlasta ryggrad och framben. Balans för att slita så lite som möjligt ur den aspekten, avslappning (avspänning) för mer harmonisk ridning och för att underlätta de första punkterna.
Jag ser helst att huvudet kommer som sista och ses som ett symptom - men man löser inte problemet genom att bota symptomet.