Korrekt form

E

ElviraK

Hejsan alla kunniga här på Buke! Skulle behöva guidning till vad en korrekt form är, hur ser jag? Vart ifrån ska den lodräta linjen dras? Är det nosryggen jag ska kolla på? Har hört att andra drar linjen genom ögat, hur gör jag det? Jobbar min häst även om inte halsen är lika krökt som på en dressyrhäst (jobbar med bra påskjut bak)? Vill få hjälp till att bli en bättre ryttare! Svara mig!! Kram :)

Sv: Korrekt form

Eftersom ett kallblod inte kan böja på halsen som ett fullblod så är inte det viktiga hur böjd hästen är utan att den trampar under sig ordentligt och att du och hästen har en bra kontakt.

Du ska känna att du har hela hästen under dig (svårt att förklara med ord). Att bakbenen är med samtidigt som du har kontakt med nosen.

personligen så tycker jag att den undre hästen går bakom lodplanet. Jag är ingen expert men hade velat ha upp huvudet lite där, jag har jättesvårt med mitt sto att få henne att gå jämnt. Imellanåt går hon ner lite för djupt och när jag vill ha "upp" henne så tappar hon bakdelen.

För att citera Kyra; "tänk inte till 90% på vad hästens huvud (form) är, tänk istället till 90% på var den har kroppen" och "Att hästen går rätt "över ryggen" är viktigare än formen."

Ingen av dessa har en trevlig funktionell form.

Varför? Eller vad är det exakt för fel eller vad man ska säga på dom formerna?

Sen tycker jag i princip det är omöjligt att se på en bild egentligen men jag anser nog att den andra bruna hästen arbetar korrekt med överlinjen, halsmuskeln och magmuskerlna arbetar, ryggen ser ut att vara med.

Ända är att hästen kanske inte riktigt orkat med kravet och fallit lite bakom lod. men det är svårt att se på en bild tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Kolla på hela hästen istället för på vart den har huvet. En häst kan arbeta utmärkt lite bakom lod i en lite rundare form. Det viktiga är att man varierar formen, att hästen är följsam. Ingen konstant form är bra, det är aldrig bra att rida hästen för länge i låg form och inte bra att rida den för länge i hög osv.

Men går hästen som en älg så arbetar den inte med bakben och rygg, det hänger liksom inte ihop. Arbetar hästen med bakbenen och ryggen så välvs/sänks också nacken, sen när hästen är stark nog att orka bära sig med bakbenen och arbeta med ryggen så kan man också kräva en mer samlad form utan att ryggen faller bort.

Den lodräta linjen går väl "över nosryggen"? Eller har jag helt fel nu?

Och angående hur man vet om hästen går i rätt form; om du sitter på känner du det. Det blir lättare att sitta ner i tex traven, du kan ge en eftergift och hästen söker sig framåt nedåt. Hästen är lösgjord och mjuk i sidorna.

Jag tror att det är lättare att känna när hästen går i form, än att titta på någon från marken. Formen på hästen är väldigt individuell. En väldigt omusklad häst orkar inte gå i en sådan hög form som på en dressyrhäst, utan ska snarare gå i en lägre form för att orka ta med sig hela ryggen osv. Så formen du rider i är säkert rätt för just din häst, det är svårt att veta när man inte sett med egna ögon. :)

Snurrigt inlägg, hoppas någon kan förklara vidare. Annars finns det en del trådar som handlar just om detta ämne.

Lycka till!

Precis min åsikt :banana:

Det jag ville säga med bilderna var bara att hästar ser olika ut när de arbetar i form

Lodlinjen går genom öga - mungipa dvs näsan ska vara strax framför pannan.
Ingen av de utlagda bilderna visar varesig korekt form eller en häst med näsan i eller något framfr lod, bägge har trillat bakom lodlinjen.
Bättre att näsan är framför lodlinjen än bakom. Skilj dock på bakom lod och bakom hand som annars allt för ofta blandas ihop. Ids inte plocka fram bilder nupå vad jag anser r "rätt", kanske senare om jag hinner.
Formen ska inte vara statisk, den ska varieras. Fokus ska INTE ligga på huvudets placering, det kommer per automatik när allt annar sitter på plats.

Eftersom ett kallblod inte kan böja på halsen som ett fullblod så är inte det viktiga hur böjd hästen är utan att den trampar under sig ordentligt och att du och hästen har en bra kontakt.

:confused:

Kallblodstravare:
18946308.jpg

28074320.jpg

Ardenner:
Gå in på www.akademiskridkonst.nu och kika på julhälsningen som ligger kvar på startsidan!

De bilder du länkat till visar inte hästar i korrekt form.

Skulle behöva guidning till vad en korrekt form är, hur ser jag?

Korrekt form utifrån vem?

Vad som är korrekt form varierar mellan de olika ridgrenarna. En distanshäst ska inte gå i samma form under tävling som en pleasurehäst, och även en dressyrhäst har olika krav på "korrekt form" under tävling beroende på var hästen och ryttaren befinner sig i sin utbildning. En häst har inte samma form i LB, som i MSV.

Vart ifrån ska den lodräta linjen dras?

http://www.jakobslund.se/dadde/art4.htm

http://www.alltomhastar.se/artiklar...yrhastens-form-vad-handlar-den-om-egentligen/

Framförallt i länken till Allt om hästar finns det många tydliga bilder!

Det finns massor skrivet om hästens form som förtydligar och problematiserar ännu mer, dessa länkar googlade jag fram nu för att hitta tydliga bilder.

Är det nosryggen jag ska kolla på?

Strunta i hästens huvud... att tjafsa med att "få ned/in huvudet" är amatörridning för ridskoleryttare som vill impa på kompisarna. :D

Tänk på utbildningsskalan:
1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

Du börjar på steg ett...

http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

Jobbar min häst även om inte halsen är lika krökt som på en dressyrhäst (jobbar med bra påskjut bak)?

Se ovan, och ta hjälp av en duktig tränare som kan lotsa dig och hästen rätt.

Vill få hjälp till att bli en bättre ryttare!

Det vill vi alla! :) Det är bara att läsa på, fråga, träna, tänka, läsa på mer, träna igen osv...

delvis knapplån

Jag tycker att det är konstigt att så många kan så tvärsäkert säga att "det där är inte en korrekt form".
Vilken form hästen går i är ju olika beroende på ändamål, styrka, osv. Dessutom är ju ett kort kanske en tusendels sekund av ett helt ridpass.

Jag brukar inte haka upp mig så mycket på vart hästen har näsan. Jag börjar med att rida fram ett lätt "sug" i handen så att jag känner att hästen är framme för hjälperna, rakriktad och spårar. Vill att hela hästen ska hänga ihop i ett paket. Om jag hoppar över detta stadie och bara glappar av framtill och låter krypa bakom handen så kommer jag aldrig att hitta en korrekt och bra arbetsform. Utifrån detta grundläge strävar jag sen efter att hästen ska vara så lätt framtill som möjligt och sätta sig så mycket som möjligt på bakkärran.

Ett exempel:

Här är ju hästen rejält bakom lodlinjen, MEN den sitter rejält på bakkärran. Arbetsform är inte så enkelt som att dra en linje här eller där liksom.. Jag tycker att det är helt ok att en lite svagare häst går som på bilden om man är medveten om hur den använder kroppen och att denna form inte är ett mål utan ett steg på vägen

26468194.jpg

Såhär gick hästen ganska exakt ett år senare

30558761.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Men kan man så tycker jag man ska undvika din bild 1 och öppna upp ganaschvinkeln mer. Styrkemässigt borde hästen klara det, men balansmässigt och ram-mässigt blir det lite svårare, upplever jag. I övrigt håller jag med, och då ffa om man "omskolar" eller allmänt tar över någon annans häst, så lär man ju få räkna med att det inte ser optimalt ut hela tiden och att man inte kan gå efter vinklar för att kalla något korrekt/inkorrekt.

Framförallt tycker jag det är effekten som är det viktiga, som ett par redan har varit inne på. Skit samma hur formen ser ut OM målet är effekten av det snarare än hur det ser ut, och att vägen mot det målet är så rak som möjligt. (För är det riktigt bra, då kommer det också se rätt ut.)
Vilken effekt vill vi uppnå? Länga överlinjen, vinkla bak och fördela över en del av vikten bakåt för att avlasta ryggrad och framben. Balans för att slita så lite som möjligt ur den aspekten, avslappning (avspänning) för mer harmonisk ridning och för att underlätta de första punkterna.
Jag ser helst att huvudet kommer som sista och ses som ett symptom - men man löser inte problemet genom att bota symptomet.

Vilken form hästen går i är ju olika beroende på ändamål, styrka, osv. Dessutom är ju ett kort kanske en tusendels sekund av ett helt ridpass.

Absolut. Men då ska man kanske inte lägga ut just det kortet och säga att här går hästen i en korrekt form (även om den gjorde det under resten av passet).

Hur hästen är byggd spelar ochså roll för hur den kan arbeta bäst.
Jag har en kraftig häst med lågt ansatt hals.
Han kan inte gå i för hög form utan att tappa bak och rygg.
Går han bakom lod så blir han framtung tappar viljan framåt och tuggar fradga då han får svårt att andas.

Häromkring rider en del med ambitionen att nacken skall vara rejält krökt och gå bakom lod med hjälp av inspänningstyglar.
En av hästarna jag brukar se måste tom kicka bakut i galoppen för att hålla balansen då den bara rids på bogarna med huvudet så hårt inspänt.
Den har inte en chans att sätta under sig och jobba korrekt.

Men borde inte alla hästar klarar av att gå i en hög form? Och med hög form menar jag en hög grad av samling - inte huvudets position enbart! För håller man hästens huvud i gp-format på en häst som inte orkar bära sig, blir resultatet sänkt rygg förstås, för att den inte orkar. Men så ska man ju inte heller rida framifrån-bak, utan bakifrån-fram.:idea: Med träning får man hästen starkare i kroppen, den lär sig placera bakbenen till tyngdpunkten, så småningom vinkla sig mer och flytta bak tyngdpunkten till bärande bakben, vilket innebär en relativ höjning av framdelen och automatiskt placeras nacken som högsta punkt med hjälp av muskelkedjan hela vägen från svansrot till nacke.

Jag tror alla hästar klarar av att gå i en hög form med rätt träning. För vissa som inte har de bästa förutsättningarna tar det längre tid att komma dit, vissa kommer dit snabbare för att de har lättare för sig med exteriören. Men det kommer inte se likadant ut! Kallblodet med grov kropp ser ut på ett sätt, varmbloden på ett annat (som hos vissa ses som ideal), hästen med kort hals på ett annat, hästen med lång hals, hästen med kort/lång rygg, fullblodet... osv. Ser olika ut. Men alla kan de gå i en hög samlad form.
:)

Bara en undran: på din andra bild, tycker du hästen trampar under sig? Eller varför hade du med den bilden?

KL
Istället för att folk bara skriver att nej dom går inte i rätt form på dom bilderna, kan ni inte skriva varför ni tror att hästen inte arbetar rätt trots att hästen är lite bakom lod? Mycket roligare att läsa än att bara kommentaren att dom går fel.

Målet är att hästen ska orka gå i lodplan, men vägen dit är inte alltid rak, man måste variera sej utefter hästen. Men bakben och rygg och allt kan vara med trots att nosen åker in lite ibland.

Tycker alla pratar om bakom hand och inte bakom lod, enorm skillnad på det där. För bakom hand ska dom aldrig vara.

Liknande trådar

Träning Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte. Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Cilla
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 159
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama