Korrekt form = driva & bromsa??

Sv: Korrekt form = driva & bromsa??

Vi kan väl alla hålla med om att för att kunna rida hästen i form så måste man komma fram till tekniken själv.
Sen finns det lite olika typer av "form" beroende på hästens ålder, ras och utbildning.
Det är i princip omöjligt att skriva helt och hållet hur man gör, dels för att alla hästar är lite olika och är olika ridna, men också för att timingen är otroligt viktig och det går inte att riktigt skriva.

Jag tycker att hästen går i form när man mjukt och smidigt kan byta från högerställning till vänsterställning, kan göra halt, kan göra övergångar osv utan att hästen släpper stödet i handen.
Tillsammans med detta ska ju steget ha en bra schvung och framåtbjudning.

För att komma till detta måste hästen vara ordentligt lösgjord (det får ni diskutera nästa gång)

Ni kanske tycker att jag svamlar, men en del saker kommer automatiskt när man har ridit ett tag och går inte att lära sig på annat sätt än att helt enkelt rida mer.

Ni kanske tycker att jag svamlar, men en del saker kommer automatiskt när man har ridit ett tag och går inte att lära sig på annat sätt än att helt enkelt rida mer.

Amen to that!

Det är liksom mer känsla och timing än ren teknik.

Jag minns inte vart jag läste det men vårt ord "halvhalt" kan vara missvisande med vad den faktiskt innebär.
Om man översätter, tror det var tyskans, ord för "halvhalt" rakt av blir det ett bättre ord: Halvparad.

Jag tycker det beskriver bättre vad det är man vill uppnå. En samling, inte bara en kortning i steget.

Och TS:
Samlingen och formen kommer allt eftersom, fortsätt och rid på ridskola så kommer du hitta knapparna sen. :)

Trådkapning! Red en kompis kuse idag lite på kul, hon påstod att man inte skall använda skänkeln på just hennes häst när man vill att den skall gå i form för att den har så mkt gas ändå. Har aldrig ridit på ngt annat vis och fattar inte hur jag skulle få hästen i form annars... Måste ju tillägga att det fungerade fint men: kanske stendum fråga men hur gör man annars?

En häst som det inte går att driva på är inte lydig = inte på tygeln och knappast i någon vidare form. Drivningen kan ju verka samlande också, betyder inte alltid bara fart. Drivning (med säte och/eller skänklar) utan att släppa fram blir samlande.

En häst som det inte går att driva på är inte lydig = inte på tygeln och knappast i någon vidare form. Drivningen kan ju verka samlande också, betyder inte alltid bara fart. Drivning (med säte och/eller skänklar) utan att släppa fram blir samlande.

Vill bara understryka att jag red med skänkel (trots det hon sa) och att det var det som fungerade fint, om det inte framgick...

Tänk såhär...man vill ju ha tryck bakifrån, men om du bara släpper i tygeln kommer ju även frambenen springa iväg = hästen hamnar på bogarna. Man vill ha tryck i bakbenen, men frambenen måste vänta på bakbenen, så att de..."kommer närmare varandra". Tänk dig att du ska fylla på ett glas med vatten, du måste ju ha en botten på glaset, annars kommer det aldrig bli fullt.

Att gå i form innebär inget annat än att hästen trampar under sej med bakbenen, höjer ryggen och därmed sänker nacken och hästen ska gå i form för att det är skonsamt för kroppen. En häst som jobbar fel får förr eller senare skador av olika slag (rygg och framkotor framför allt).

Man får hästen i form med hjälp av en korrekt skänkel som får hästen att dra in magmusklerna vilket får till följd att bakdelen/bakbenen hamnar under hästen, ryggen höjs därmed och när ryggen höjs så sänks automatiskt nacken. Även en het häst med mycket "go" måste ridas med skänkel, du får inte en häst att gå i korrekt form genom att bara sitta och "pilla" den i munnen.

Man "bromsar" i första hand med sitsen och man "gasar" inte genom att släppa på tygeln, man "gasar" med skänkel och håller ett jämnt och tryggt stöd i hästens mun så att hästen kan lita på ryttaren och vågar ta stöd på bettet.

Att gå i form innebär inget annat än att hästen trampar under sej med bakbenen, höjer ryggen och därmed sänker nacken och hästen ska gå i form för att det är skonsamt för kroppen.

Hmm... är det verkligen så? Jag har fått för mig att för att hästen ska kunna sätta under sig och bära så måste huvudet upp. Huvudet måste upp för att hästen ska kunna få möjlighet att förflytta sin vikt bakåt. Om hästen sänker huvudet så rätar bakbenen ut sig och hästen hamnar med vikt på framdelen (trots den krökta nacken). Förenklat kanske det går att tänka sig en vågskål. Huvudet är ena skålen, bakdelen andra och dessa väger på frambenen. Om ena vågskålen ska sänkas (bakdelen tar mer vikt = sänker) så måste den andra höjas.

Vad innebär det då att hästen "trampar under sig"? I min värld så trampar hästen under sig när hästen trampar = vinklar leder och tar vikt, väger på benet. Inte när hästen sätter ner ett uträtat bakbenet långt inunder sig och direkt skjuter på framåt.

Det är så mycket mer att titta efter än om hästen sätter in bakbenen långt in under sig... :)
-----
Sen en god arbetsform behöver ju inte vara så vansinnigt "baktung" - utan kanske mer jämn i takt. Då tycker jag det är takten som man ska fokusera på. Med en trevlig takt så kommer ofta resten på köpet... om vi talar arbetsform.
-----
Man får hästen i form med hjälp av en korrekt skänkel som får hästen att dra in magmusklerna vilket får till följd att bakdelen/bakbenen hamnar under hästen, ryggen höjs därmed och när ryggen höjs så sänks automatiskt nacken. Även en het häst med mycket "go" måste ridas med skänkel, du får inte en häst att gå i korrekt form genom att bara sitta och "pilla" den i munnen.

Vill bara säga att det finns fler sätt... en häst måste inte ridas med skänkel för att gå i en bra form.

Senast ändrad:

Jag håller med dig i mycket du skriver. Särskilt viktigt att säga är att det går inte att rida en häst i en korrekt form bara genom drivning, det är helt omöjligt.

Jag skulle kalla det dubbelt budskap. Vill du få din häst att gå i form måste du först kolla drivningen. Bjuder hästen framåt utan att du sitter och skänklar hela tiden? håll en jämn kontakt med hästens mun (tygeln får inte glappa) och se till att hästen inte drar i dig. gör den det så måste du driva och lätta i handen, INTE dra tillbaka. Rör lite på fingrarna, men ryck inte och försök vara så stilla som möjligt med din hand, när hästen väl går i form är det mycket lättare att vara stilla. För att hästen ska kunna gå med korrekt eftergift måste den vara mellan hjälperna. Ridd loss den i början med skänkelvikningar och liknande. övergångar och sånt.

Du rider hästen i form genom att använda skänkel för att få hästen att dra in/upp magen varpå bakdelen kommer in under hästen så att hästen bär sej (trampar under sej), då höjs ryggen och huvudet sänks. Jag tänker unghäst när jag skriver sänkt huvud, men det är klart att en utbildad häst i korrekt form (takt, stöd, lösgjordhet, schvung, rakhet, samling) har huvudet ganska högt (hög form), men formen ska inte komma i ordning sänkt huvud, höjd rygg, sänkt bakdel/undertramp utan rakt motsatt, alltså skänkel-uppdragen mage-undertramp-höjd rygg-sänkt/böjd nacke/(avslappnad underhals).

Att gå i form innebär inget annat än att hästen trampar under sej med bakbenen, höjer ryggen och därmed sänker nacken och hästen ska gå i form för att det är skonsamt för kroppen. En häst som jobbar fel får förr eller senare skador av olika slag (rygg och framkotor framför allt).

Man "bromsar" i första hand med sitsen och man "gasar" inte genom att släppa på tygeln, man "gasar" med skänkel och håller ett jämnt och tryggt stöd i hästens mun så att hästen kan lita på ryttaren och vågar ta stöd på bettet.
Det du beskriver är att ha hästen på tygeln. Formen varierar med vad man vill uppnå i passet, hur hästens silhuett ska vara.

tänkte bara inflika här ... igen... som ett exempel på hur olika vi kan se på "drivning" och huruvida den behövs eller inte.

Jag förstår din tanke med att aktivera bukmuskulaturen med underskänklarna, men jag tror oxå på att det inte är nödvändigt för en god arbetsform. Jag tror att användningen av skänklarna på det sättet kommer senare i utbildningen när mer kraft och energi ska till ändå. Då är jag glad att inte ha "bedövat" magen på hästen genom att alltid vara på den med underskänklarna, då vet hästen att när dom kommer på så menar jag något specifikt.

Min häst går jättefint emellanåt, och det gör han faktiskt helt utan att jag använder underskänklarna, jag använder hela min kropp istället. Han är hyffsat ung (5 år) och väljer själv hög form när jag ber honom trampa mer, om jag inte skulle tillåta honom den höga form som han själv väljer skulle jag aldrig få ett riktigt tramp med vinklade bakben. Efter lite tramp slappnar jag av i kroppen och påbjuder honom framåt för att vila (igen helt utan underskänkel) och han tar då tag med sina bakben och skjuter på ifrån marken, huvudet sänks och han får då även mer vikt på frambenen - men det är ju bra i detta läget för vi vill ju avlasta bakbenen, det gör man ju genom att lägga vikten på frambenen - och han kliver på rejält under sig men då med rakare bakben. Det är då frustningarna brukar komma. Detta klarar vi alltså helt utan underskänklar.

Vad jag vill säga med detta är att det inte alltid handlar om att driva mer (mer skänklar) om hästen inte väljer att jobba så som som man tänkt. Det gäller istället att försöka ge sig på det jobbiga arbetet med att själv förstå hur vi kan förvalta hästens (och vår egen) energi på ett så effektivt sätt som är möjligt och därigenom få hästen att själv bjuda på den, utan att hela tiden påminna den som en tjatig morsa :D. Detta är absolut enklast genom att låta bli onödigt tjat, tycker jag. Med vettiga övningar, som hästen får lära sig och känner igen, så kommer hästen att bjuda på sig själv och sin energi och då blir det en mycket glad och nöjd häst - och ryttare oxå :D

Håller med dig! Jag rider inte heller min häst med underskänklarna, kanske ngn gång när hon behöver lite förstärkning och inte lyssnar 100. Bra skrivet av dig tycker jag! :)

Hmm... är det verkligen så? Jag har fått för mig att för att hästen ska kunna sätta under sig och bära så måste huvudet upp. Huvudet måste upp för att hästen ska kunna få möjlighet att förflytta sin vikt bakåt. Om hästen sänker huvudet så rätar bakbenen ut sig och hästen hamnar med vikt på framdelen (trots den krökta nacken). Förenklat kanske det går att tänka sig en vågskål. Huvudet är ena skålen, bakdelen andra och dessa väger på frambenen. Om ena vågskålen ska sänkas (bakdelen tar mer vikt = sänker) så måste den andra höjas.

Fast har man en häst som är ordentligt musklad så kan den ju även trampa under sig med huvudet lågt.

Inte perfekt kanske eftersom hon kryper bakom hand här. Varför tygeln ser spänd ut är för att hon sänker sig för långt ner.
IMG_1118.jpg

I galoppen kommer huvudet upp något och nosen kommer fram till rätt plats. Observera slacket i tygeln, man behöver inte ha totalkontakt med munnen. Helst ska man kunna rida med sytrådar mellan bett och tygel.
IMG_1130.jpg

Fast har man en häst som är ordentligt musklad så kan den ju även trampa under sig med huvudet lågt.

Inte perfekt kanske eftersom hon kryper bakom hand här. Varför tygeln ser spänd ut är för att hon sänker sig för långt ner.
IMG_1118.jpg

I galoppen kommer huvudet upp något och nosen kommer fram till rätt plats. Observera slacket i tygeln, man behöver inte ha totalkontakt med munnen. Helst ska man kunna rida med sytrådar mellan bett och tygel.
IMG_1130.jpg

:bow::bow::bow:

*kl*
Det är en "konst" att kunna använda tygeln utan att det uppstår ett "tryck", att tex kunna ställa hästens huvud med "slack" i tygeln hela vägen. Detta göres endast med en häst som har lärt sig att istället för att "gå från tryck gå mot eftergift", dvs det är en häst som "vet" att det finns eftergift.

Istället för att "föra hästens huvud" i en specifik position så "ber" man den om en specifik position, med en "fjäderlätt" signal, och hästen flyttar sitt huvud dit själv. Om man aldrig "släpper" tygeln helt och ger hästen frihet att "välja själv" hur kan man då veta att man inte "tvingar" den istället för att "motivera" den??

Jag rider också med "slack" i tygeln hela tiden och hästens huvud hamnar där det behöver vara för att klara den uppgift/övning jag ber om, självklart behåller hästen inte "form" och "huvudposition" av sig själv någon längre stund om det inte är motiverat, varför jag måste rida "aktivt" hela tiden om jag vill att han ska behålla formen. Men jag (eller hästen) behöver aldrig ha något "stöd i tygeln", jag rider honom heller aldrig mot en "uppfångande hand", behöver jag använda tyglarna så är det "en tygel i taget" som förstärkning OM DET BEHÖVS för att aktivera honom t ex i en sidvärtesrörelse, med direkt eftergift så fort han "svarat", nästa gång kommer svaret garanterat snabbare, utan tygel.

Detta med att "glapp i tygeln" är/blir obehagligt för hästen måste vara en skröna och/eller ha uppstått pga ryttare som inte kan hålla balansen själva utan "håller i sig" i tyglarna. Dessa bör i första hand lära sig rida "utan tyglar" helt.

Jag menar inte att säga: "det SKA vara si" eller "det SKA vara så" utan vill bara upplysa om att det finns en annan väg.:idea:

Det går att ha kontakt även om tygeln inte är helt sträckt. Det är just det ryckiga man måste undvika precis som ni säger. STÖD anser jag inte behövs, kontakt däremot och det är inte alls samma sak. Hästen ska dock inte undandra sig tygelns verkan, att det är därför tygeln blir slak, utan det ska vara en placering av nos där ryttaren bett om. Mycket bra inlägg de två ovanför mig tycker jag!

Jag rider också med kort tygel när jag tränar, då har jag "nära till kontakt" när jag behöver, men inte ständig fysisk kontakt, den enda fysiska kontakten jag har med hästens huvud/mun är själva tygelns tyngd, övrig kontakt med hästen har jag via det kommunikationssystem vi byggt upp samt genom att motivera hästen till att göra det jag ber om.

*kl*
Att motivera hästen är också en "konst", ibland består det av "fysiska tryck" där hästen lär sig "leta efter eftergiften", ibland består det av mer psykologiska faktorer, som att ge hästen en "ide" om vad den ska göra och att den lär sig att i "änden" av en "prestation" finns vila och välbehag.

Vila är för övrigt den bästa "moroten", därför vilar vi oftast lika mycket som vi arbetar under ett träningspass.:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 470
Senast: Woffe
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV