Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker alla tre hästarna ser fina och trevliga ut, men när det handlar om överlinjen framförallt kring mankarna så reagerar jag på alla tre. Men det krävs mycket mer och en häst som utstrålar ohälsa för att jag skulle påstå att ägaren missköter eller idkar vanvård på sin häst.
Istället för att ens fundera på att en korekt foderstat bottnar i ägarens fåfänga så tycker jag att man ska tänka "in i minsta detalj korekt foderstat = optimalt välmående häst, och när en häst mår som bäst så ser den också som bäst ut.
När mina hästar står på en "in i minsta detalj korrekt" foderstat, blir de som tunnor. Troligtvis för att jag överskattar energiåtgången vid arbete.
Vet inte riktigt hur du menar här... Men får det till att du är en av oss som tycker att man ska analysera/beräkna (plus använda ögonen så klart!!) för att se till att hästen får allt den behöver. Och när den får DET så ser den också ut därefter!
Men då är det ju inte en "in i minsta detalj korrekt" foderstat du räknar ut, för på en sådan foderstat är ju hästarna i perfekt hull och muskling.
Kan det vara så ibland, funderar jag på, att vissa av oss som beräknar och vill ha rätt kvot och allt det där, gör det delvis för att få en SNYGG häst utseendemässigt?
Kan ju säga att så är det för MIG iaf. Jag är ganska fåfäng vad gäller mig själv och är noga med hur jag själv ser ut (träning, kost) och samma gäller hästarna...
Jag vill gärna att de ska se rätt musklade ut och inte lida av minsta lilla proteinbrist och därmed riskera att bli bukiga och tappa överlinjen. Det är ju FULT (men är det direkt farligt?!). Och så ska de vara glansiga i pälsen och fina!
Medans andra, visserligen mindre kunniga vad gäller foderdelen, tycker att deras hästar "är minsann fina på det höet dom ger" så det behövs ingen analys "trams!" - och då har alltså hästen ofta en UPPENBAR proteinbrist. Och raggiga i pälsen.
Usch jag tycker att en dels hästar ser för jäkliga ut och då går dom o tror att de ska se ut SÅ . Jag fantiserar om hur snygga de skulle kunna BLI om de bara fick bättre foder - få en överlinje, mer muskler och glansigare i pälsen.
Men samtidigt så är det ju kanske mest en fråga om FÅFÄNGA och inte nån slags "djurplågeri" så det är inget man ska lägga sig i... Eller SKA man?? När hästen ganska uppenbart har proteinbrist?
Man ser på ett hö om det är bra eller inte
Det står på alla fodersäckar idag hur mkt man ska ge till ca ponny/häst och hur mkt man rider och hur mkt mat hästen/ponnyn skall ha CIRKA vikter är detta:smirk:
Jag har haft analys på foder både på kraft och på hö men använder det inte vid utfodring.
Utan jag går på könslan och den har hittills aldrig varit fetberäknad.
Kan det vara så ibland, funderar jag på, att vissa av oss som beräknar och vill ha rätt kvot och allt det där, gör det delvis för att få en SNYGG häst utseendemässigt?
Usch jag tycker att en dels hästar ser för jäkliga ut och då går dom o tror att de ska se ut SÅ . Jag fantiserar om hur snygga de skulle kunna BLI om de bara fick bättre foder - få en överlinje, mer muskler och glansigare i pälsen.
Men samtidigt så är det ju kanske mest en fråga om FÅFÄNGA och inte nån slags "djurplågeri" så det är inget man ska lägga sig i... Eller SKA man?? När hästen ganska uppenbart har proteinbrist?