Korrekt foderstat = FÅFÄNGA?

Sv: Korrekt foderstat = FÅFÄNGA?

tidigare fodrade jag på "känsla", dock ej längre. min erfarenhet är att det kan gå snabbt åt fel håll då man går på "känsla" eftersom man inte alltid tar sig tiden att fundera ut om foderstaten bör ändras på nåt sätt, man kör bara på. med hjälp av analyser och en beräknad foderstat ex via dataprogram så är det så lättare att se var det blir fel och var det brister. att gå på "känsla" känns idag för mig som att famla lite iblindo, plus att om du fodrar fel så kanske det inte märks förrän hovarna börjar rasa samman, och då är det ju på tok försent! bättre att ta det säkra före det osäkra...

:bow: :bow: :bow:

Jag tänker....Snygg häst=välmående häst.
Svar: Ja i så fall är jag fåfäng.

Angående lägga sig i andras hästar...ja och nej...beror på situationens allvar....man får dock vara beredd på att byta stall ofta i så fall :angel:

// M

:bow:
Lägga sig i? Nja man lär sig hålla käft men om nån frågar så svarar jag. Och då får man ta det svaret som man vill.

Jag lägger mig inte heller i hur folk fodrar sina hästar, om det inte går ut över hästens hälsa för då kommer det att höras.

*delvis knapplån*

Men det finns ju olika saker att säga det på...

Om jag ser/känner någon med felaktig bild av fodring (en häst som kanske inte är misskött men som har en uppenbar brist på någonting, som tex är raggig, glanslös o revbenen syns mer eller mindre) så vill jag påpeka det.
Det är ju nästan alltid pga okunskap och inte för att ägaren inte vill ta hand om sin häst på bästa sätt!

Ägaren kanske i många fall blir glad över tips och råd, och tar emot någon annans kunnande!
I andra fall blir dom sura, men det beror säkert ofta också på hur problemet har påpekats/påtalats...

Jag går inte fram till vem som helst o skriver min åsikt på näsan på dom(även om jag i vissa fall inte kan hålla min trut, men då får jag ta konsekvenserna...:smirk: ), dvs om inte det är en häst som lider av någon anledning!

Är det någon som jag har lite kontakt med/känner, ja då säger jag definitivt något på något sätt. Förhoppningsvis med lite finess, och att jag har snappat upp såpass mycket om personen ifråga att jag vet hur man pratar med henne/honom på bästa sätt.

Det är ju inte tjafs man är ute efter, utan att hjälpa till!

Jaha, och vad fick din häst att äta den där vintern när du skulle ha henne ute på kall lösdrift och hon kastade fölet?
Hur kan du utan en foderstat veta att det var tillräckligt mycket?

VA? :eek: :eek: :eek:
Vem var det där menat till?
Du har svarat på mitt inlägg liksom... och det måste vara fel.

// M

Senast ändrad av en moderator:

Det har städats i tråden och då blev detta inlägg totalt malplacerat.
Jag beklagar, men det står utanför in kontroll.
Det där inlägget borde nog ha städats med i röjningen för att undvika missförstånd.

VA? :eek: :eek: :eek:
Vem var det där menat till?
Du har svarat på mitt inlägg liksom... och det måste vara fel.

// M

I_U har svarat på Gazzans inlägg som iofs inte finns längre, men att svaret är riktad till Gazzan står i höger hörn.

Boj/moderator

Vad har ni för datorer, på min skärm läser jag tydligt I_U.

Jag tror att det blir olika för Moderatorer och vanliga användare.
Vi har haft denna diskussion förut i en annan välstädad tråd.

Fåfänga? nej absolut inte. Jag vill veta att kvoterna stämmer för att hästen ska få i sig det hon behöver för att må bra. Stämmer inte kvoterna kan kroppen ta av brister från skelett och sämre skelettkvalitet/sämre hållbarhet som följd. Jag vill att min häst ska vara frisk och leva länge. Därför ser jag till att hon får vad hon behöver. Man behöver inte räkna gram uten stämmer kvoterna och minimikraven är tillgodosedda kan man fodra med ögat.
Utan analys har jag ingen aning om ifall någonting fattas. Förra året hade vi hö med 7,5 mj och16 g smrp/kg. Det behövdes en del extra för att få kvoterna att stämma. I år har vi 8 mj och 53 smrp. Nu får hon bara hö och betfor. Inget kraftfoder behövs.
Så fåfänga det är det inte. Omsorg skulle jag kalla det.

Vad har ni för datorer, på min skärm läser jag tydligt I_U.

På min dator stod det naturligtvis Minternet annars hade jag inte undrat :smirk:
Men nu fattar jag...
Jag hade inte hängt med på att något hänt och att det hade städats.

// M

Liknande trådar

Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: lundborg
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024