• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare tenesie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 8 050
T

tenesie

Någon som har erfarenhet av att ge sin häst det? För- och Nackdelar?

Sv: Kornkross

Jag tycker det är svårt att få hyfsat färskkrossat om man inte har kross själv. Tycker inte det är särskilt fräscht med det som legat krossat månadsvis innan användning. Krossat korn dammar gärna, är min erfarenhet.

Av ovanstående anledningar väljer jag gärna annat foder, vad beror på av vilken anledning jag hade valt korn.

Blötlägger kornkross några timmar innan, då slipper man dammandet. Hästarna älskar det :love:
det får däremot inte stå längre än så, för då börjar det jäsa (mäsk)

Jag ger mina hästar kornkross när dom är i hårdträning för att behålla hullet. Jag tycker att det fungerar mkt bra, dock kan det vara lite dammigt så jag brukar blanda ihop det med tex betforen innan jag ger det till hästarna. Och det är väl en nackdel. Har man en egen kross är det ju jätte bra.

Mvh Sarah

Dammandet måste man komma från om man bara blöter precis vid fodring också... Fungerade dock inte vid de rutiner som fanns då.

Gav det till dräktigt sto och till unghästarna. Tyckte att det blev sånt bra hull, lagom på de som inte reds. Man får bara passa så man inte ger för mycket vetekli tillsammans med kornet, för då kan de få för mycket fosfor...
nackdelen med blötläggning är att man måste hålla på med olika hinkar hela tiden. Rengöring, blandning och hålla kollen på vems som är vems... sånt som man slipper när man bara mäter upp o ger direkt.
Och på vintern då det måste stå någorlunda varmt.

Jag blandar kornet tillsammans med något blött foder precis innan jag ger det, då dammar det inte. Är rädd för att det skall börja jäsa annars. Men vi har haft en egen kross, det är det bästa! Då kan man få det att bli som man själv vill ha det, krossat eller som flingor mm.

Mvh Sarah

Tycker pållen blir rundare av det och så blir han inte så fjollig som av havre... brukar oxå röra ihop det med betforen innan fodring.

Gav det till dräktigt sto och till unghästarna. Tyckte att det blev sånt bra hull, lagom på de som inte reds. Man får bara passa så man inte ger för mycket vetekli tillsammans med kornet, för då kan de få för mycket fosfor...
nackdelen med blötläggning är att man måste hålla på med olika hinkar hela tiden. Rengöring, blandning och hålla kollen på vems som är vems... sånt som man slipper när man bara mäter upp o ger direkt.
Och på vintern då det måste stå någorlunda varmt.

Unghästar ska inte ha korn i någon form! De kan inte tillgodogöra sig näringsämnena i kornet!

Vissa hästar blir bättre från sin återkommande mugg när de får korn och E-vitamin och tar bort havren helt, medan vissa ston inte alls klarar kornet utan blir lite "märriga" av de hele...
Prova bör man alltid göra men ta bort havren eller det mesta utav den om du ger det medan du har invänjning för att minska ev. neg. effekter, been there done that mistake...
mvh TE

jag ger korn för det passar till hästens foderstat o sen att han blir fin i muskler o hull av det blandar det oftast i betfor när de får det så det inte dammar.

åker själva till bonden o får det krossat på en gång det är bra då vet man att det inte är för gamalt.

Hej finns det ingen som har som yrke att ge utfodringsråd eller likartad sysselästtning som kan svara så vi slipper påståenden som saknar fakta underbyggnad

Källhänvisning tack.

EN hänvisning -->Bl.a. från Hippocampus (www.hippocampus.slu.se) kan man läsa:

Varför blir hästar feta om de får korn i stället för havre?
Det hänger ihop med frågan ovan om "heta hästar på havre". Stärkelsestrukturen hos korn med större "stärkelseaggregat" gör att all stärkelse inte hinner sönderdelas och resorberas under färden genom tunntarmen. Dessutom innehåll korn mer stärkelse än havre. Man får ett "överläckage" av stärkelse till grovtarmen. Detta ger en extra näringskälla till grovtarmsmikroberna som gör att hela foderutnyttjandet förbättras, och produktionen av "flyktiga fettsyror", som ger hull på hästarna ökas. Ökas däremot korngivan så mycket att "överläckaget" blir för stort riskerar man att mikrobflorans sammansättning ändras och hästen kan drabbas av grovtarmsstörningar

Kan man ge hästar korn, kanske bara korn ?
Se svar på frågan ovan. Om man har en "het" häst och om denna behöver kraftfoder kan självklart havren bytas mot korn. Men man får vara uppmärksam och inte ge för stora mängder vid vart utfodringstillfälle. Till växande unghästar är ett bättre alternativ att blanda havre och korn. Havren har ett något högre innehåll av den för tillväxt viktiga aminosyran lysin.

Det har med stärkelsen och amonisoryrorna att göra med andra ord.
Jag chansar INTE och ger absolut inte unghästar korn, eftersom de behöver lysinet.

Det tar jag faktiskt inte som ett belägg för ditt kategoriska påstående.

Råden gäller ju generellt för alla typer av kraftfoder.

tack mod för att du tar tag i detta. svårt att till sig alla olika foder-råd vad gäller hästarna.

det beror givetvis vad för slags mineraler man ger, vilket ytterligare ämnen man tillför... vet bara att mitt dräktiga och nu lakterande sto mådde väldigt bra av kornet. lagom hull hela dräktigheten och fölet ser ut att må jättebra. Men man kan aldrig veta...
dessutom så beror det såklart på hur hästen kan tillgodogöra sig. ett exempel är ett av mina halvblod som blir lös i magen av vetekli, då får hon givetvis inte det utan betfor istället. då får man ge nåt annat med liknande värde... så gör jag...
vad gäller mig själv, så har jag slarvat nåt enormt med mitt eget foder, men mår förhållandevis bra, alla värden jättefina :rofl:

Jag ger kornkross till min häst. Han fungerar mycket bättre på det än havre. Ger alltid betfor tillsammans med kornet för att undvika damm.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: ako
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
316
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka