• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare tenesie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 8 050
Sv: Kornkross

Vi har börjat ge en av våra stoora och svårfödda hästar blandsäd, innehåller både korn och havrekross. Lite dammigt men vi ger betfor samtidigt så det är aldrig några problem vid utfodring.

Han har bara stått på detta i ett par veckor så det är lite för tidigt att avgöra hur bra det fungerar. Han är fin i magen nu i a f, lortar inte fullt så löst och så ofta som förut.

KL
vad säger ni om att det kan jäsa? Vad händer? Hur många timmar måste det stå för att börja jäsa?

I mitt stall kan jag inte göra i ordning direkt innan han ska få det, iallafall inte om jag inte har kväll, (kan kan jag väl men onödig körning bara för mat). Man gör alltså ordning maten när man är där, tex kväll också står den till morgon innan hästarna får den.
Eller så står den över dagen, från morgon-kväll. Är det någon risk att göra så?

Skillnaden mellan lysininnehåll i havre o korn är dessutom inte så väldigt stor. O som sagt det har inget med unghästars förmåga att smälta korn att göra.
PL

Stärkelsen i korn är inte SÅ hög jämfört med havre. Hästen kan bryta ner stärkelse motsvarande 0,4 kg havre per 100 kg häst o utfodringstillfälle. Omräknat för korn blir det ca 0,3 kg korn per 100 kg häst o utfodringstillfälle... Det där med lysinet vet jag inget om kanske någon annan som vet mer om det...

jag ger kornkross till min 3 åring, blötlägger det och har i olja. Han älskar det, jag har inget negativt att säga om kornkross. det har fungerar utmärkt för oss!!

Hur långt innan blötlägger du det? hur länge KAN man ha det blötlagt? vad blir konsekvenserna om man har det blötlagt för länge?

Har ingen möjlighet att blötlägga precis innan utfodring..

Det är lite mer stärkelse i korn än i havre och lite lägre ileal smältbarhet på den stärkelse som finns. Det ger en något högre risk för grovtarmsstörningar.

Sara

Har fodrat med kornkross när värdena har passat bäst för att komplettera foderstaten och till häst som behövt lägga på sig lättare. Har fungerat bra. Inga nackdelar. Jag har inte blötlagt det före fodring utan fodrat med det som det är.

Hur långt innan blötlägger du det? hur länge KAN man ha det blötlagt? vad blir konsekvenserna om man har det blötlagt för länge?

Har ingen möjlighet att blötlägga precis innan utfodring..

Det beror säkert på rumtemperaturen o hygienen i övrigt så det är nog därför ingen svarar på frågan.

Under installningsperioden okt-mitten maj blötlägger jag upp till 20 tim innan fodring om jag jobbar kväll och är där på förmiddagen och således måste göra frukost till morgonen efter. Har aldrig haft några problem. Visst kanske inte optimalt men som sagt, inte haft problem. Större delen av installningsperioden är det ju dock i princip kylskåpskallt dygnet runt så jag är inte särskilt orolig. För det mesta blötläggs det dock vid 18-19 och fodras senast 06 så cirka 12 tim.

Okej, tack för svar! Vi har vår mat i stallet när den är iordning gjord och där är det ju inte jättevarmt iallafall, så då kanske det inte är några problem sen när de ska stallas in!

Vad är det för invänjningstid på korn? Började ge ena killen lite korn i förrgår för att han ska öka hullet lite o har börjat med en halvdeciliter en gång om dagen o tänkte köra så två veckor och sen öka till 1 dl. Är det att vara överförsiktig?

Förtydligande: Det serveras med betfor

Nu svarar jag bara för mig men ja, det tycker jag är att vara överförsiktig men det är BRA att du tänker på det. :) Om jag vänjer in efter tre-fyra mån utan så börjar jag med ett par dl om dagen i några dagar, sen en halvliter och brukar landa på ett kg=~2.5l efter någon månad. Har inte heller haft problem med detta utan det har funkat utefter vad jag har kunnat utläsa av hästen.

har märkt att det börjar lukta jäst (mäsk) efter ungefär ett dygn.
Våra slabbar så förskräckligt att maten hamnar på marken/i halmen utanför hinken. Där blir den snabbt en jäsning, så man får ta bort det annars är dom där o slukar det. Vill inte ha några fulla hästar i hagen, här är vi nykterister.
Har bara haft en häst som fnyst åt det första gången han fick prova, men efter inskolning så var han den som var gladast i kornblandningen...
förresten, prova själva att äta korngrynsgröt, fruktansvärt gott o NYTTIGT. kokas som havregrynsgröt men tror att det är lite längre... man kan ha i linfrö, klippta torkade katrinplommon och mums :d

Fulla hästar :rofl:

Korngrynsgröt kanske man skulle testa...

Jag tycker det jäser fortare på sommaren nu när det är varmt.
Kokt korn och gärna med linfö i luktar så himla gott:d Har smakat på "gröten" och det ÄR gott också:idea:

Kokat korn tycker jag om, kornkross som läggs i kokande vatten likaså men inte "ren" kornkross som enda foder, som jag har lärt mig har hästarnas magar svårt att ta till sig det nyttiga om man enbart fodrar med korn, det är så mycket stärkelse i.
Men vid t.ex. ett mål/dag. Min ena är dock överkänslig mot det och den andra tycker det smakar pest.
Hade kornkross och fibergi på en häst förrut, fungerade jättebra.

Då har vi nog enats om att korn är ok, både för hästar (de som tål o gillar det) och för människor.
Men det är nog bra om man blötlägger kornet för det sväller ju en hel del. Ni minns väl hur det gick för det arma lilla barnet i Utvandrarna när hon åt av kornet som lagts i blöt. Den fick Kristina o Oskar lägga i jorden istället för att ta med till Amerikat.

jag brukar blötlägga det några minuter innan jag ger honom det. Vet inte hur det blir om man blötlägger det lång tid innan, men han tycker det är smaskens med sölig mat :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: ako
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
316
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna