körning på lång töm

F

fiautanknuff

Har hört talas om körning på lång töm, bla Anders Eriksson har tydligen gått kurser i detta ämne . någon som vet mer?

Tömkörning på lång töm har jag hört talas om men inte om körning på det. Men tömkörning på lång töm håller nog svea på med lite.

Alltså, i min lilla värld finns det tre sorters tömkörning.

Dels tömlongering (kallas även dubbellongering) där man har väldigt långa tömmar och i huvudsak arbetar hästen på en volt och själv går på en liten cirkel i mitten.

Dels "vanlig" tömkörning där man går bakom eller snett bakom hästen, och som kan vara förberedande för inkörning eller utföras i rent dressyrsyfte.

Och så finns det arbete på långa tyglar som utförs med högt skolade hästar. Då använder man ett par mycket korta tömmar och ingen tömkörningsgjord och går mycket nära hästen. Det här kan an bl a se på Spanska ridskolan.

De två förstnämnda varianterna vet jag att Anders Eriksson undervisar i.

Svea --> Har du någon bra bok att rekomendera för alt 3?

Jag har under de senaste veckorna tömkört ett par gånger utan gjord och bara tömmar, mest för att testa på. Det har väll blivit lite av en blanding av att ha hästen på en volt, och dessutom har jag också försökt göra öppna/sluta. Ibland (när jag gör rätt) fungerar det bra, andra gånger händer det ingenting. Det positiva är väll att formen är ganska trevlig när han böjer sig rätt i kroppen. Dock kan han få några ryck, och bara vilja gå hem (är ofta på en volt 50 m från stallet), men det brukar jag numera re ut bättre än jag gjorde innan.

Har du tid och lust att dela med dig av några råd, blir jag jättetacksam :)

Mvh//Sofia

Liknande trådar

Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 545
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: soom
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 851
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 948
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama