Körning med rockard

taccotad

Trådstartare
Jag undrar hur det ska kännas när man kör med rockard? Då syftar jag på själva "skumpandet" som blir eftersom skaklarna är fasta så självklart blir det viss rörelse upp och ner i takt med att hästen travar men inte ska det väl röra sig i sidled?
Jag är själv helt okunnig inom körning men var ute och åkte med en häromdagen och då satt jag och funderade över detta.

Sv: Körning med rockard

Om rockarden slog i sidled, så gissar jag att det var låga fästen för skaklarna? Skaklana fästa i dragringen på selen? Då blir det lätt så. Man bör inte fästa rockard på det viset, men det är väldigt, väldigt vanligt...

Om rockarden slog i sidled, så gissar jag att det var låga fästen för skaklarna? Skaklana fästa i dragringen på selen? Då blir det lätt så. Man bör inte fästa rockard på det viset, men det är väldigt, väldigt vanligt...

Spinner vidare på ämnet, hoppas TS tycker det är OK :)
Tackar för det tipset, även om jag just haft maken till att svetsa på öglor på en rockard som egentligen är gjord för remsele... tänkte nämligen använda den till lokselen, o fästa den i dragringarna. (Och givetvis ha draglinor!)
Efter att ha läst på forat här så börjar jag förstå varför den inte ska fästas där. Men hur kan man då fästa en rockard i en loksele så att det funkar bättre?

Det finns ett par olika sätt att få upp skaklarna på en loksele. Bägge förutsätter att du använder dig av draglinor och svängel och fäster bakselen i skaklarna istället för dragringen. Det ska se ut så här alltså (fast nu är inte detta en rockard:angel:, men fäst på samma vis)
27918129.jpg

Antingen köper du höga fästen till lokselen, dessa går på drygt 900 inkl frakt från tärnsjö. Dessa används på bilden ovan.

Eftersom du har en svetskunnig så finns även möjöligheten att göra följande om du har en sådan här däckel som på bilden. Du svetsar alltså fast en ögla genom "röret" i däckeln (svetsa inte i däckeln, utan svetsa bara ihop öglan) och fäst en skakelrem däri.
14784809.jpg

14784810.jpg

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 892
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 181
Senast: Myrten
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 619
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar