Körning med åsnor

Sv: Körning med åsnor

hej jag är nybliven åsneägare till 2 st ston, helt underbara! jag har ett varmt tips, det finns en kvinna i nyköping som syr upp åsneselar måttanpassade till MYCKET humana priser. gå in på www.sadelgrossisten.se och maila och fråga efter det!
vet ni om det finns nån bra tränare man kan få hjälp av med åsnor??

Nu när jag hittat så många åsnemänniskor kanske jag kan få lite tips. Min äldsta åsna ( den jag kör mest ) är väldigt snäll och lätthanterlig, men hon tycker att skritt är den enda gångart som ska användas. Jag har provat att använda draghjälp, av både människor,åsnor och hästar, men hon låter sig sällan övertalas. De gånger hon travar är det alltid på vägen hem och jag brukar överösa henne med beröm. Jag har provat att köra med spö, men jag får ingen effekt av den så det har jag gett upp. Dessutom hugger det i hjärtat varje gång jag klatschar till henne. Vad tycker ni, ska jag låta henne göra som hon vill eller vad? Hon kan både trava och galoppera bra fort i hagen när hon busar med sina kompisar, så hon har inte ont.

I lördags var det precisionskörning på vår klubb och jag tog förutom hästarna med mig min äldsta åsna Penny.Det tog minst sagt dubbla tiden för oss att ta oss runt banan än hästarna, men vi klarade oss i alla fall felfritt. Det blir till att hårdträna så vi kan trava hela vägen nästa gång! Nu ville Penny bara trava mot utgången. Om ni vill se bilder ( jag kan fortfarande inte det här med att lägga ut bilder) så ni kan titta på Västernorrlands körsällskaps hemsida home.hkust/se/vks/ och klicka er fram till lördagens tävling i Stöde.Kanske någon vänlig själ kan plocka fram bilder åt mig.

DSCF0289.jpg

DSCF0290.jpg

DSCF0291.jpg

DSCF0292.jpg

DSCF0293.jpg

DSCF0295.jpg

Där fanns fler men jag orkade inte ta alla :angel:

Jättesnällt av dig att fixa bilder! Nå, vad tycks!? Snälla kommentera inte min sele, som jag är fullt medveten är en sån som många kallar skitsele. Jag har inte haft råd att köpa en dyrare.

Vad jag har märkt med mina åsnor är att smackningar inte fungerar utan vill jag ha dem mer framåt så är det SSSSSSSSS eller sccchhh eller pussljud som gäller.
Spöt går heller inte att bara klatcha på rumpan med utan jag brukar dra själva slängdelen över ryggen på dem fram och tillbaka om det skulle behövas....

Jag hålle rpå och ska spänna för mina pluttar i par. Gissa om det är nervöst för jag har aldrig kört par innan. Är så skönt att det är med åsnor jag börjar träna på par för de har sådant tålamod med en och får ingen panik om de trasslar in sig. Blir bra träning inför att köra par med welsh mountains. Där händer det lite mer....

Jag hålle rpå och ska spänna för mina pluttar i par. Gissa om det är nervöst för jag har aldrig kört par innan. Är så skönt att det är med åsnor jag börjar träna på par för de har sådant tålamod med en och får ingen panik om de trasslar in sig. Blir bra träning inför att köra par med welsh mountains. Där händer det lite mer....

Det går säkert bra!Du måste sätta in bild på ditt par sedan. Har du varit med på körtävling med någon av dina?Jag har haft lite olika mål för Penny och nästa blir att hon ska klara en clearround hoppning. Sedan har jag ju två unga åsnor som ska köras in i år. Hitills har jag haft sadel och träns på dem och tränat med promenader efter vägen plus att de fått löshoppa på ridbanan.Daisy(den stora katalanen) är jättebra på att hoppa.

Det går säkert bra!Du måste sätta in bild på ditt par sedan. Har du varit med på körtävling med någon av dina?Jag har haft lite olika mål för Penny och nästa blir att hon ska klara en clearround hoppning. Sedan har jag ju två unga åsnor som ska köras in i år. Hitills har jag haft sadel och träns på dem och tränat med promenader efter vägen plus att de fått löshoppa på ridbanan.Daisy(den stora katalanen) är jättebra på att hoppa.

Ne första tävlingen vi kommer att vara med och köra på är åsneföreningens tävling nu i höst.. Kommer du dit med dina????

Jag blev faktiskt sjua av sjutton startande (tror jag !, men jag vann med min shettis!). Långsamt, säkert och felfritt!:laugh: Shettisens tid var ca 1min 40sek, medan Penny höll på i över 6 min!
Jag har tyvärr inte varken tid eller pengar att ge mig iväg på åsneutställningen:( Men kanske jag kan hålla en träff hos mig någon gång.

Jag blev faktiskt sjua av sjutton startande (tror jag !, men jag vann med min shettis!). Långsamt, säkert och felfritt!:laugh: Shettisens tid var ca 1min 40sek, medan Penny höll på i över 6 min!
Jag har tyvärr inte varken tid eller pengar att ge mig iväg på åsneutställningen:( Men kanske jag kan hålla en träff hos mig någon gång.

Tråkigt.. men ser i så fall emot att komma på träff och få kika på en Katalan.....
Du har väl inte missat träffen som är hos mig nu i Juni????

Tråkigt.. men ser i så fall emot att komma på träff och få kika på en Katalan.....
Du har väl inte missat träffen som är hos mig nu i Juni????

Jag har sett att du skulle ha träff, men det är ju såna avstånd mellan oss!:( Får väl hoppas att jag vinner på hästar (spelar på trav!)

Jag har sett att du skulle ha träff, men det är ju såna avstånd mellan oss!:( Får väl hoppas att jag vinner på hästar (spelar på trav!)

Det är ju det tråkiga med Sverige. Att det måste vara så fruktansvärt avlångt... Om jag hör någon som ska neråt med bil så kan jag hojta till om du vill...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka