Körning i ridhus!

R

RebeckaKihlberg

Har funderat på de här med att köra i ridhus, har ridhus på gården där pållen står och han ska premieras i höst och då sker körprovet i ridhus, men är det inte jätte tung för hästarna att dra vagn i ridhus? :confused:

Har en vanlig rockard med typ cykelhjul på, bli de lättare med mopeddäck? :confused:

Några andra tips? :confused:

Tack för hjälpen!!

Det kan ju bli lite tungt i ett ridhus, det beror ju lite på underlaget. Vissa körtävlingar brukar vara i ridhus, bara du tränar honom att gå i ridhus så går det nog superbra.

på skolan kör vi i ridhuset när det är däligt väder mm. o det funkar bra. vi spånar och harvar även med häst..

Har anmält min hingst också trots att jag ville vänta! :D Vart visar du? Jag har anmält till Örebro men eftersom han bara är 3 år så väntar jag med bruksprov till nästa år.

Blir Värnamo för min del, har börjat bli galet nervös nu,men pållen är riktigt fin nu...gäller de bara att hålla de också :D

Det beror väl på underlaget, hästens storlek, vagnen (inte bara hjulens "tjocklek") och ja, det är ju mycket som spelar roll för hur tungt det är.

Har upplevt både lätt och tungt underlag i ridhus. Den ena gången blev jag övertygad om att använda en rockard istället för maratonvagnen som vi var vana vid. Det var dumt vill jag lova. :)
Maratonvagnen med sin smalare hjul hade varit trevligare än rockardens breda vanliga bildäck. :p
..men men man lär sig av misstagen och för det mesta går inte jorden under på vägen heller. :D

Jag har kört med både tyngre rockard och en marathonvagn i ridhus, utan att märkt att det varit för tungt på något sätt. Men som dagt, det beror väl säkert mycket på underlaget.

Har inte tillgång till ridhus, men hade jag haft skulle jag inte dra mig för att köra där lite då och då.
Som det är nu passar jag på när jag har chansen.
Kör då med mini och rockard och hon orkar, men visst är det tyngre än på vägarna.
Jag tror nog att du kan träna lite i ridhuset innan premieringen.

Jag är faktiskt inte nervös. Är inte säker på att jag visar honom heller. Det har hänt så mycket nu, fick avliva Emil i natt så allt känns bara botten just nu, tappat suget lite.

Visade ju hingsten för ett par veckor sedan med fint resultat men nu har han tjockat på sig ordentligt. :(

:eek:Nää :cry:, vad hade hänt med Emil?...usch...stackare :( *trösta kramar*

Tack...

Han har länge haft problem med en hov (som iofs inte stört honom det minsta, han har varit ohalt och pigg som vanligt), han fick ju fång mitt i vintern för fyra år sedan. Lamellranden hade börjat luckras upp och hovbenet var på väg ut genom sulan - tack och lov upptäckte jag det i tid innan benet kom ut men det var en knöl i sulan så det hade gått väldigt fort. Veterinären fick komma och avliva honom. På morgonen var han så glad och kom galopperande när jag kom ut med frukosten så jag kan trösta mig med att lidandet blev kort. Han är begravd här hemma på gården och saknaden är obeskrivlig.

Det måste kännas jättejobbigt, du har ju haft hästen så länge.

Det är inte jag som bestämt hingsten. Dom är på betäckning på Berge stuteri i köping, hingsten heter Vincent & kommer ifrån tyskland.

Jag har försökt att hitta resultatet ett tag, nu hittade jag det. Det gäller att leta på rätt ställe. :smirk: Tyvär så är han en klass 0 hingst, 38p. Det var det jag var orolig för, jag vill ju ha en godkänd hingst. Men jag bestämmer ju inte det så. Men kan man ställa ut avkommorna ändå fast dom är efter en 0 hingst?

Jag visste att han var 0-hingst, var bara nyfiken på poängen. Har du tur får du skäckföl i alla fall. :) Fast det är ju tråkigt att man använder dem tycker jag.

Är inte säker på om man får visa avkommorna... ska försöka ta reda på det säkert.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: Acto
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka