L

liak

Hej!
vi har köpt en gård och ska göra om åkermarken till hagar åt hästarna. den tidigare gårdsägaren har sått korn på åkern och vi sådde in ängsblandning i mars. Hur är det med korngräset, alltså inte axen utan gräset. Är det något som är mindre bra för hästarna att äta eller?

MVH
Linn

Sv: Kornåker

Är gräset alltså insått med korn som skyddsgröda eller vad menar du ?
Det är normalt att så in gräset med en skyddsgröda tex korn denna skyddsgröda skall sedan naturligtvis först skördas som vanligt och halmen tas om hand som vanligt. Man kan alltså inte släppa hästar förrän tidigast efter kornet är skördat och halmen borta, dock bör man vänta ytterligare ett år för att gräset skall ha hunnit etablera sig annars är risken stor att man snabbt har en leråker då gräset inte har hunnit bilda någon svål som tål att trampas än.

När vi sådde in vårt så såddes gräs och korn in tillsammans, på hösten skördades kornet och halmen balades som vanligt, nästa sommar tog vi först en skörd hö på vallen och först därefter i typ juli släpptes hästarna på och fortfarande första sommaren fick man vara försiktig de dagar det var riktigt blött då fick de gå i vinterhagarna några dagar för att undvika att trampa sönder för mkt. Så räkna alltså med att absolut tidigast släppa hästar ca 1,5 år efter du sått in nytt gräs och allra helst skall det gå 2 år innan man utnyttjar dem som vanligt till hästar om man vill att gräset skall klara sig.

Denna sommar kan ni absolut inte släppa några hästar där.

tack för ditt svar!
Men tillbaka till gräset, är gräset i sig farligt för hästarna eller är det för att marken inte tål att hästar går där?

Det är i första hand för att marken inte håller för att trampas på av hästhovar. Så om du släpper hästarna nu kommer du inte att få varken korn eller gräs på fältet.

Hagen kommer inte heller bli bättre till nästa år om ni släpper dem där i år... Det kommer bara bli en enda stor lersörja.

Det är ju inget betesgräs där ännu, det som är där nu är ju det blivande kornet. Betesgräset växer upp långsamt och har inte tagit sig alls ännu. I höst när kornet tröskas ser ni betesgräset där i botten. Först till nästa sommar har betsgräset tagit sig så att det växer som det skall och hästarna kan äta det.

Och nej, ni skall inte släppa hästarna på det gröna som är där nu, det blivande kornet. Det är inte mat för hästar. Och där finns nu heller ingen tramptålig yta som klarar att hästarna går där.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 972
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama