agtatoon

Trådstartare
Var får man tag på de billigaste körkonerna som är godkända för tävling? Har hört att det finns i Tyskland men jag kan inte tyska.

Sv: Körkoner

Tack! Jag googlade också men hittade inte det...

Då är safety system de billigaste jag hittat (250 kr/kon)

Nu har jag läst i TR och där står det bara

Koner måste vara minst 30 cm höga och gjorda av något oförstörbart
plastmaterial.

Kan man tolka det som att det är ok med tex såna här koner (om man skär bort plattan på ena sidan och fixar toppen så att man kan lägga en boll där)? Är det motiverat med 10 ggr högre pris..? (Oförstörbart kan man kanske diskutera, det går nog att förstöra de dyra också om man verkligen vill...)

http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=720243

De som är avsedda som körkoner är av mjuk plast som man kan köra över utan problem. De billiga som finns på bla på din länk är hårda och de klara inte att bli överkörda utan kan fastna betydligt lättare och kan skada både häst och vagn. Vi har sådana billiga när vi tränar och det är inte många som är hela längre och de tål inte att bli överkörda en gång ens och när de är sönder så är det risk för att hästen kan skära sig. Dock så tycker jag att vid tävling så måste man hålla hårt på säkerhet och där behövs "riktiga" körkoner och då tycker jag att det är värt de pengarna. Men skall du använda dem hemma så är det ju upp till var och en :D

Dock har jag sett att Tidaholmsvagnar skriver att de har ny leverantör av koner så jag tänkte kolla vad de tar då. Sedan behöver jag en komplett uppsättning med nummerskyltar och bollar. Var i kontakt med Eva Ottosson som sade att hon inte kan konkurera med Tidholmsvagnar när det gäller körkoner.

Jobbigt att det ska vara så himla dyrt allting! Inte lätt att komma igång som ny arrangör... 240 meter dressyrstaket, 40(?) koner, skyltar och en maratonbana
Som ny arrangör behövs inte att allting är "tiptop".
§ Koner kan man kanske inte undvika men om man kan få sponsrad - bräde, spik och färg en "kuskträff" kunde fixa staketet - sedan behövs bara någonstans att bevara det :D ...och om samarrangörsklubben redan har ridstaket det är "bara" förlängningen som ska tillverkas
§ Maraton bana .... som diskuterat någonstans här - det behövs bara ett hinder från början (och en travbana eller skogsväg i anslutning).

§ Det måste finnas billiga varianter på skyltar - vi har många finurliga här i Buke....idéer?

Nej precis, man måste ju inte köpa färdiga dyra saker. Det var därför jag funderade på om det gick att komma undan den höga kostnaden för konerna också :)

Synd att de inte använder koner vid vägarbete längre. Gammla koner därifrån är mycket tåliga. Kanske det finns en gammal vägverketstation någonstans med koner liggandes... :angel:

Försök själv tillverka sådana extragummiinnehållande koner till vår lilla sport. Jag gissar att det är ett enda företag i hela världen som producerar dem och det i mycket liten skala. Det hade gynnat oss om något annat företag tillverkat dem eller om en annan typ av kon godkänns.
En tanke hade varit en pinne som går att sticka ner i ridhusbotten eller gräsmatta som är rund så bollen ligger kvar. Den skulle ju kunna tillverkas av plast, trä eller gummi.

Har numera varit på körmässa i Holland och det var flera levrantörer av koner där. Dock så hade de ungefär samma priser och en hel konpark kostar :(

Jag menade olika leverantörer. Jo det var lite olika utforming på dem. De som Safty System säljer är ju inte precis samma som tex Ideal Harness säljer. Men visst utbudet är ju inte enormt och kunderna finns ju inte i massor;) Det är ju så att efterfrågan och de som investerar i dessa koner behöver ju inte köpa nya på många år då de håller länge.

Nej det har jag inte. Dock har man ju sett många som har kört över dem och ibland fastnat i vagnen men jag är faktiskt imponerad över att de har hållt. Nu i helgen så körde de med 4 spann ardenner på uppvisning och konerna råkade manglas ett antal gånger men det var bara att mäta in dem på nytt.

Sen kan jag förstå att man har diverse olika ersättningar för "riktiga" körkoner eftersom de är så dyra och om man använder de hemomkring lite för övnings skull så tror jag ju att de också kan hålla ett tag.

Liknande trådar

Dressyr Jo apropå ideella insatser och att ragga hederspriser till tävling, ska vi köra en snabb ”hederspriser jag har gillat att få” fråga...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 506
Senast: Fiorano
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 555
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ På Youtube finns det nu en serie "7 vs wild" på tyska. Men det är en stor succé i Tyskland. Jag följer den och tycker att det är kul...
Svar
1
· Visningar
296
Senast: bettysmatte
·
Tjatter De som slår vägkanterna klippte bort en bit av kossornas vinterhage. Vet inte om chauffören såg det eller inte, hen har då inte hört...
Svar
8
· Visningar
820
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst