Korkade hundägare.

bigganl

Trådstartare
Jag menar naturligtvis inte alla hundägare. Det finns gott om sunda hundägare, men jag menar dessa som inte har en susning om hur hundar fungerar och ändå skaffar hund.
Varför??
Träffade på en sån nyss och jag är fortfarande irriterad.
Jag sitter och rider i godan ro i paddocken. utanför ligger vår hund. Vi bor i avkroken i skogen och här passerar sällan andra än de som bor längre bort efter vägen. För att komma förbi passerar man vår gårdsplan.
Jag ser en kille komma gående med en springer spaniel i koppel. Han går in framför stallet och vår hund reser sig förstås och går fram för att undersöka vad det är för en annan hund som kommit hit.
Jag hälsar och får till svar att "det här är inte klokt. Den hunden är farlig som morrar och reser ragg" "Det gör den alltid" lade han till sen.
en kort sekund tänkte jag att killen kanske är blind. Vår hund viftar lojt på svansen och nosar på den andra hunden, precis som hundar gör. Killen håller sin hund så hårt att den ser ut att strypas. Den har inte en chans att nosa tillbaka. Inte ens vrida på huvudet och titta.
Jag förklarar att "eftersom han bor här och ni kommer hit så vill han undersöka den andra hunden""
Vad är det för jävla logik!". skriker killen till svar.
"Det är så hundar fungerar" svarade jag. Killen gick bara vidare.

Ska sånt här ens behöva ske?
Vad skulle han in på vår gård att göra?
Eftersom han kände igen vår hund måste han varit här förut även om jag varken sett honom eller hunden tidigare.
Jag blir både ledsen och arg när sånt här inträffar. Det är så himla onödigt.

Sv: Korkade hundägare.

Men det hände ju ingenting...?

Hände? Vad menar du? mellan hundarna? Nej det hände ingenting. Vår hund nosade och den andra hängde i sitt koppel.
Det som är jobbigt tycker jag är att få ta emot otrevligheter/ få utskällning hemma på min egen gård, för ingenting.
Han har ju uppenbart gått förbi här förut, även om inte jag sett människan, och då förstår jag inte vad han gick fram till hunden för om han tror han är farlig.
Jag vill ha lugn och ro i mitt hem.

Men du skriver ju att man måste passera er gårdsplan för att komma förbi. Skulle han gå runt då menar du?

I första inlägget är det din hund som går fram till honom, men nu skriver du att han gick fram till er hund?

Ja, trist att han inte kan läsa hundar bättre men du som vet mer kanske kan ha överseende med att alla inte är lika duktiga och förhoppningsvis funderade han över det hela i efterhand.

Jag tycker du har TUR och är riktigt LYCKLIG som inte har värre problem än så med andra hundar/hundägare.
Menar inte att förringa händelsen på något vis, men satt i större sammanhang var det väl egentligen inget problem? :)

Ganska komiskt hur han reagerade, killen. :D Jag vet inte om de gick PÅ er gårdsplan. Isf får han faktiskt skylla sig själv om din hund går fram och nosar utan aggressioner. Man får ha sin hund lös på sin egen tomt. Andra går in på egen risk.

Däremot, om han gick utanför tomtgränsen, ska väl din hund inte hälsa utan att ägaren tillåter det. Men jag tolkade det inte som att han gjorde det, din hund, utan att han närmade sig nyfiket såsom hundar ju gör men jag antar att du hejdade honom innan han gick helt fram?

Nåja, det kanske finns en annan runda som han kan promenera om han är rädd för din hund. Såvida det som sagt inte handlar om att du har dålig koll på din, då kanske du borde ta tag i det.

Som det framgår av TS inlägg så gick killen in framför stallet (= på gårdsplan?) och TS jycke går lugnt fram och kollar. Inom hundens revir som jag förstår det. Och där kommer vi in på trådens ämne...

Hundägare som inte kan hund!
Det är ett dilemma detta, lite moment 22. Nya hundägare är ofta hundovana och därmed per automatik hundokunniga. Man måste alltså ge dessa en chans att lära sig hund.
Problem uppstår egentligen när hundägare inte vill/kan lära sig. Jag har också träffat många sådana, som hellre borde skaffat sig ett marsvin, eftersom man inte verkar bry sig det minsta om hunden som individ. Det ÄR jobbigt med hundägare som tror att varje morr/skall är en aggresiv signal, som inte ser om en viftande bakdel betyder annat än "snäll vovve" osv. Som fr a inte vill/törs låta sin och andras hundar vara just det... hundar.

Så jag förstår TS frustration. :)

LIA

Men du skriver ju att man måste passera er gårdsplan för att komma förbi. Skulle han gå runt då menar du?
Han kunde tagit vägen genom skogen om han inte ville komma nära. Eller tagit en helt annan väg.
I första inlägget är det din hund som går fram till honom, men nu skriver du att han gick fram till er hund?
Ja alltså han gick med sin hund fram till den plats där vår hund låg. Då reste sig vår hund gick och började nosa.
Ja, trist att han inte kan läsa hundar bättre men du som vet mer kanske kan ha överseende med att alla inte är lika duktiga och förhoppningsvis funderade han över det hela i efterhand.
Det är trist, men ska man ha djur tycker jag man är skyldig att lära sig mycket om dem. Om han inte kan hantera att det finne en hund i skogen. Hur går det då i ett villaområde eller i stan??

Jag tycker du har TUR och är riktigt LYCKLIG som inte har värre problem än så med andra hundar/hundägare.
Menar inte att förringa händelsen på något vis, men satt i större sammanhang var det väl egentligen inget problem? :)[/QUOTE
]
Ja jag får väl hålla med om att det inte är nåt stort problem egentligen, men det kändes så fel när detta var hemma hos mig. Hade det hänt någon annanstans hade jag nog inte brytt mig värst mycket, men hemma vill jag inte bli utskälld. Där vill jag ha lugn och ro.
Det finns hur mycket stigar och vägar som helst runtomkring hemma så jag hoppas han väljer en annan väg om han ska dit mer. Människan bor inte i närheten så jag fattar inte varför han går dit öht när han ogillar det så mycket. Han har antingen gått väldigt långt eller åkt bil för att komma dit.

Senast ändrad:

Jag försökte gå ögonkontakt med killen långt innan han kom så långt men han tittade konstant åt ett annat håll. Ca en halvmeter från hunden och ja, vår hund reste sig och nosade nyfiket.
Hoppas han tar en annan väg i fortsättningen. Det finns hur många som helst att välja på. Dessutom finns ett flertal schäfrar efter vägen och de är inte väluppfostrade alla. Det borde avskräcka honom mer egentligen.
Det konstiga var att han blev arg på mig för att min hund betedde sig som en hund. Det förstår jag inte.

Som det framgår av TS inlägg så gick killen in framför stallet (= på gårdsplan?) och TS jycke går lugnt fram och kollar. Inom hundens revir som jag förstår det. Och där kommer vi in på trådens ämne...
Ja jag försökte ju förklara för honom att det är helt normalt att hundar nosar på varandra när det kommer en främmande hund in på hans revir. Men då skrek han bara åt mig.
Hundägare som inte kan hund!
Det är ett dilemma detta, lite moment 22. Nya hundägare är ofta hundovana och därmed per automatik hundokunniga. Man måste alltså ge dessa en chans att lära sig hund.
Håller med. Ingen kan mycket från början, men precis som du skriver så måste ju viljan att lära sig finnas. Många verkar vara av den uppfattningen att de redan kan allt de behöver.
Problem uppstår egentligen när hundägare inte vill/kan lära sig. Jag har också träffat många sådana, som hellre borde skaffat sig ett marsvin, eftersom man inte verkar bry sig det minsta om hunden som individ. Det ÄR jobbigt med hundägare som tror att varje morr/skall är en aggresiv signal, som inte ser om en viftande bakdel betyder annat än "snäll vovve" osv. Som fr a inte vill/törs låta sin och andras hundar vara just det... hundar.
kan bara hålla med!

konstig kille :crazy: jag känner inte många hundar som inte hade rest sig (om det var deras revir och den andra hunden kommer fram mitt framför näsan på den)

Killen blev rädd. Då kan man reagera på det sättet.

Fast han borde ju fattat att går man till en gård så bor det oftast hundar där oxå...

Håller med. Ingen kan mycket från början, men precis som du skriver så måste ju viljan att lära sig finnas. Många verkar vara av den uppfattningen att de redan kan allt de behöver.

Det tror jag är ett naturligt steg när man lär sig om hundar. Först inser man att man inte kan ett jota, sen börjar man lära sig och tror att man är riktigt duktigt! För att slutligen inse att det finns så otroligt mycket mer nyanser än först hade en aning om och att man aldrig blir fullärd. :)

Han kan ha varit en ignorant "korkad hundägare" eller en helt vanlig en i steg 2. :) Eller en tillfällig hundvakt utan erfarenhet.

Killen blev rädd. Då kan man reagera på det sättet.
Ja jag tolkar det också som att han blev rädd, men jag försökte få ögonkontakt med honom långt innan han var i närheten av hunden. Hade han velat ha kontakt hade jag kunnat sitta av och hållt i hunden om han hade velat. Vill man bara kommunicera så går det att lösa det mesta.
Fast han borde ju fattat att går man till en gård så bor det oftast hundar där oxå...
Han sa ju också att han visste att hunden fanns där sedan tidigare så jag föratår inte heller varför han gick hit om han är rädd. Det är ologiskt för mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 643
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 884
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 359
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka