Körhuvudlag - Bitless Bridle

Sv: Körhuvudlag - Bitless Bridle

Det handlar inte om att slita och dra i munnen om hästen blir rädd. Jag upplever det som lättare att kontrollera hästen med ett bett i munnen än ett snöre/rep över nosryggen och tycker därmed att det är säkrare med bett.

Beträffande jämförelsen med bettlöst/hjälm så är det inte alldelses ovanligt att folk som inte rider med hjälm menar på att deras hästar är super-säkra, likväl ha det varit vissa antydningar här om detta med bettlöst också.

Hade föresten varit intressant att se fyrspann med bettlöst

*delvis kl*

Som sagt, jag har kört in unghästar med grimma och det funkade suveränt. Anledningen var att behålla den känsliga munnen. När man kör in unghästar så blir det ofta en del hopp o skutt och då vill man inte att det ska bli onödiga/obehagliga ryck i munnen. Sen när vagnen var mer bekant så började vi med bett.

Jag utgår från att dom flest kör med eftergift för att behålla känsligheten i munnen, och då slippa dra för kung och fosterland om hästen blir rädd. Å andra sidan, sticker hästen så spelar det nog inte så stor roll om man har bett eller inte. En häst är ju känslig ändå över nosryggen. Sticker hästen med bett i munnen och kör upp skallen så sitter du illa till. Har man bettlöst så kan du dra ner huvet på hästen...nackdel är ju om hästen bara viker in huvet och fortsätter springa.
Att köra med bettlöst blir ju en helt annan körteknik som kan vara svårt för en själv att anpassa om man varierar med bett. Om man vill köra bettlöst så tycker jag inte att man ska bege sig ut i trafiken.

Fyrspann på bettlöst...tja det vet jag inte, omöjligt är det ju inte. Bett har man ju inte på ett fyrspann för att kunna stanna dom om dom sticker...du har inte en suck om det händer. Har man svårt för att få stopp på en häst, tänk dig då fyra.:eek:

:bow:

Blir hästen skrämd så blir den de oavsett vad du har i munnen på den eller inte. Jag har inte mer styrka el stopp för jag använder bettet när hästen blir skrämd. INTE på MIN häst iallafall, hur andras reagerar de vet jag inte.
Sedan att gämn föra utan bett= utan hjälm, förstår jag inte vittsen med heller,förklara dig gärna.:D

Ja kommer hästen i riktigt sken så har det väl tiltat lite i skallen och då kan man nog "dra sig less" oavsett bett.
Något vi fick se igår tyvärr då en olycka hände på ett ställe vi var på. Vana duktiga kuskar med gott säkerhetstänkande, postkandar...
fick dom stopp? näe

Historien bakom är lite lång men det var inte kuskens fel på något sätt, utan en helt j-a vansinnig gubbjävel i en traktor och en annan i en vattenbil. :cry:

ja tyvär hände de ju en jätte tragisk kör olycka alldeles nyligen där hästen hamnade i sken och den unga kusken omkom,så oavsett bettlös el ej så är de svårt när hästen falle ri sken.

Vi kanske kan komma överenns om att köra med huvudet inte med vad man har i munnen el på nosryggen? Alla är ju olika och varför dömma varandra?
Jag förstår min kompis att hon inte villköra sin häst utan bett liksp hon förstår att de funkar jättte bra attkör amig alal är ju olika.

Skulle vara kul att prova fyrspann bettlöst :D

Ja jag håller helt med dig!

Huvva, var det någon olycka där någon dog?
Tack och lov så det jag såg igår så överlevde alla.

Jag upplever det som lättare att kontrollera hästen med ett bett i munnen än ett snöre/rep över nosryggen och tycker därmed att det är säkrare med bett.

Det här är väl egentligen det enda argumentet som framkommit i tråden för att inte ha bettlöst, eller?

Hackamore, tex, kan ju vara en väldigt skarp betsling jämfört med ett vanligt tvådelat bett, om man är rädd för att inte kunna bromsa. Däremot föreställer jag mig att man tappar svängbarhet med bettlöst, för så upplever jag det när jag rider med det. Då krävs det mer av vikthjälperna, som man ju inte har vid körning.

Själv har jag bara kört med vanligt rakt bett, och i grimma under inkörningen, så jag har ingen erfarenhet av att köra med bettlöst. Men jag märker själv att jag rider mer och mer på hacket, både i skog och på bana, så det är en intressant tanke i alla fall.

Ja en 25årig tjej tror hon var ordförande el liknande i tinker föreningen hon var iallafall inblandad där de hände i Gävla för tre dagar sedan :cry:

Jag har svårt för att rida i hack för just detta med sidvärtes men rider obehindrat i sidepull och kör ochså med de,nu varierar jag och tycker de fungerar bra med båda så,fast jag kör med vanligt tredelat bett :D

Jag har läst andra inlägg där folk säger precis samma sak som du om hack och sidepull, när det gäller sidvärtesrörelser, så jag funderar på att införskaffa ett sidepull också och prova.

gör de,men köp inget som de har billigt på höök *tipps* utan ett med antingen rep el läder snott annars tappar du effekten lite tycker jag. många kompisar har köpt med platt nos å de tycker att de fungerar ju inte alsl med sidepull å så har de fått lånat mitt å ändrat uppfattning. Lika de de ska inte sitta lika högt upp som ett hack. Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag tänkte prova bettlöst till min häst och vad jag förstått är sidepull bäst att börja med? Jag har tittat på dessa två, vad tror ni...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: Pudlan
·
Trav Läste i olika tidningar om Pompano Mick *länk1* *Länk2* Hästen var alltså på väg till Romme, transporten välter och skötaren får...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 871
A
Utrustning Hej alla glada!! Förlåt om det här blir lite långt... Nu är det så att jag har lite funderingar över det här med bett. Det var...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Aghak
·
U
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna typ av bettlöst? Min häst är inte alls glad för bett och har aldrig varit, det enda som funkar...
Svar
13
· Visningar
4 210
Senast: anaby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka