Humelibumlan
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Anmälningar från DR då menar du?
Jag tror nämligen inte att myndigheterna som detta anmäls till; djurskyddet eller polisen, har tid att utreda något som redan har ett kontroll organ, dvs banveterinären, eller själva vara på plats för att jaga busar.
Det finns allt för många andra djur som står helt utan kontroll och faktiskt lider nämnvärt, som de bör och ska ägna sin tid åt.
Därmed inte sagt att travsporten är ren eller oskyldig, det finns mycket att förbättra, men vi har dock ett eget kontrollorgan som också har möjlighet att agera med tex böter, avstängning, indragen licens etc.
Har man ingen möjlighet att starta sin häst, så tröttnar nog väldigt många av dem som "går över gränsen" för vad som är okej och inte.
(Och då hamnar vi i nästa steg, dumpade travhästar eller slaktbil utomlands, så det ligger nog ett stort ansvar också att följa upp de tränare som lägger av )
Dock lite tröttsamt med DR och bara trav. De hade kunnat göra nytta om de jobbat på helt annat sätt. Nu är de få som tar dom på allvar utan skrattas mest åt dom
Håller numera på med islandshästar och sett betydligt fler som fått ok att få starta trots ofrächa mot när jag jobbade med travhästar. Har faktiskt stött på flera islandshästar som fart mer illa än travhästar. Exem som ägarna inte skött så man och svans vart blodiga, halta hästar som rids långturer för ryttarna märker inte att de är halta.
Titta på SVT när de visar hoppning speciellt så är de inte heller alltid direkt trevlig ridning.
De jag vill säga att de finns skit inom allt bara man tittar och MKT som kan förbättras.
Fast jag är trygg i mig själv och med min hästhantering, och tänker noga igenom mina grundvärderingar i allt jag gör, (Kanske för att jag de år jag arbetade som pedagog var tvungen att skriva en handlingsplan där värdegrund tydligt skulle ingå? ) och jag tycker det är jättebra att du tagit åt dig på ett konstuktivt sätt genom dialog med dem, men jag tror ändå att det kommer att ta väldig lång tid innan de har återupprättat sitt anseende, efter det sätt de valt att bla här angripa travet, och "oss" aktiva, nivån där har inte varit jättehög.
Sen tvivlar jag inte ett dugg på att det finns både kunniga och duktiga personer inom DR som gör mkt nytta, men det är väl inte heller bättre än sin sämsta länk?
Däremot måste travsporten som med allt här i livet följa utvecklingen, och den handlar ju inte bara om teknik och att föda fram snabbare hästar,utan även om kunskap och mjuka värden. Håller helt med dig om att många accepterar saker "för att andra gjort så" tidigare.
Var inte tanken med en hästombudsman inom travet, just att se saker från ett djurperspektiv och förbättra djuskyddet? Kom att tänka på det nu, sett några konkreta handlingar därifrån?
Hur arbetar man på travskolorna idag med hantering och värderingar ur djurperspektiv, vet du det?
Själv tror jag att man måste börja följa upp de hästar som försvinner från träningslistorna och erbjuda någon form av försäkring för de hästägare som av någon anledning måste ta bort sina hästar, av etiska skäl eftersom de har så lågt andrahandsvärde på marknaden. Det tycker jag är en etisk djurskyddsfråga vad som händer med dem.
Djurens Rätts Hästgrupp Ah, vi visste inte att man offentliggjort detta på DR:s webb ännu, men nu ska vi förstås också berätta om det på vår FB sida inom kort I all korthet så är det tränaren och ägaren som är anmälda till polisen och till ST. Även Rommetravet är anmälda till Länsstyrelsen med anledning av det inträffade.