Körhuvudlag - Bitless Bridle

Sv: Körhuvudlag - Bitless Bridle

Har du tänkt riskera livet på dig själv, din häst och alla andra rekomenderas detta huvudlag. Om inte: kör som det sig bör med bett och kedja.
Ett huvudlag som detta skulle ALDRIG någonsinn tillåtas vid en tävling eller ens på en träning oavsett vad som anförs som fördelar.

nä, jag har ingen körhäst. Ville bara höra lite tankar och funderingar runt detta från er insatta

Jag ska vara helt ärlig och berätta att jag faktiskt funderat på att köpa det huvudlaget. Det är så svårt att hitta bett till minishettisar, de är alltid för tjocka. Anledningen till varför jag inte köpte huvudlaget var pga skygglapparna och pga priset. Jag tycker det är för dyrt.

Jag har kört in unghästar med grimma så varför inte. Men jag skulle hålla mig på ett inhägnat område.

Mizz.. Det är inte burdust alls. Som domare har jag redan sett både det ena och det andra inom och utom Sverige och det är händelser jag inte vill se alltför ofta. Det var ett rakt och konsist svar om att sådana huvudlag definitivt inte behövs inom körsporten.
Frågan om kedja är att det är din broms/korregering och din trygghet som kusk när din häst inte lyder. Du har som kusk inga skänklar att påverka med.

Jag kan tänka mig att köra på ett bettlöst om jag tömkört med det en längre tid och ser att allt funkar med röst och tömtagen.Men jag skulle aldrig köra bettlöst ute på vägarna utan hållt mig till åkrar eller liknande. Man bör ju helt klart känna hästen ut och "invändigt" om man ens funderar på att prova.

Från min sida skärmen var det inte ett trevligt svar alls. För de som kör bettlöst bara en bekräftelse på att de gör rätt. Ett förklarande svar hade istället varit upplysande. Och angående ditt svar om kedja gav det samma verkan, inte ett smack mao.

När jag kör min kallblods kille så har jag kört med sidepull *uka sig för påh*** men de har fungerat jätte bra han lyssnar bättre på de än när jag har haft bett idags läget kvittar de jag körpå ett vanligt tre delat,gör jag fel då? jag kör lite skogskörning å lite fyr hjuls trilla å rockard... en undran som poppade upp.

Frågade en kilel som körde med ett postkandar snurrat å frågade om han var nöjd,jo då de var så bra så för förr hade hästen skenat men nu satte han sig på rumpan om han tog i honom hårt. Jag klurade på detta å fick en anledning att ta i min kille lite mer än jag brukar å han satte sig på baken :eek: :eek: jag SKÄMDES så hårt var de inte å på tredelat,vad ska jag ha för bett? För vill han så tar han bettet å går ju oavsett tycker jag... många funderingar.

Glöme premunera på tråden å skriva att de var knapp lån :smirk:

Så du anser att de måste köras med kedja och vilket bett? Är nyfiken då jag ju kör bettlöst el med vanligt tredelat :D

Men om man har en sten säker ponny/häst så tycker jag at man visst kan köra bettlöst.

Sten säker å sten säker vet jag väl inte han är ju häst men han är lugn men kan som alla andra bli skrämd men ingen bråkmakare ;)

Finns inga stensäkra hästar, inga trafiksäkra hästar heller, och det finns en hel drös med andra idioter runt omkring en där man kör som kanske skrämmer hästen.

Skulle hålla i hunden, barnvagnen om jag hade en om jag nånsin möter ett ekipage utan bett..Huvva!

Inte blir hästen säkare för att du har bett ;) å de är mer en myt att du har mer kontroll på hästen med bett.:smirk:
jag har både ridit å kört min kille över allt bettlöst i över tre år och han har fungerat utmärkt på de ingen skillnad när han blir rädd utan bett än med förutom att jag slipper dra honom i munnen.
Tror att de handlar om lite fördommar där FAKTISKT :D och beroende på hästen naturligtvis.

Anledning är att i början kund ehan inte ha bett och med sidepullet fungerade allt utmärkt idag variertar jag då bett ochså fungerar igen :)

Jag ser inte heller varför det ska vara så fel att köra med bettlöst. vad ska ni med bettet till, som inte ett sidepull/hackamore kan göra? Det handlar ju om att hästen ska veta vad förhållningar betyder, och att den ska vara väluppfostrad. Sen tycker jag att det är strunt samma hur man gör det. Jag har aldrig haft ett bett i min hästs mun (han är 15 och väldigt väluppfostrad). Tömkörde häromdagen, och behöver inte ens ta i tömmarna för att göra halt. Jag skulle aldrig stoppa in ett bett i munnen på honom, han kan helt enkelt kommandona bättre med bettlöst.

Jag tycker det verkar som att det är mycket tradition i detta. Enda anledningen jag ser till att fördöma allt utom bett är att man vill kunna skada hästen i munnen så mycket att den stannar, och då är det inte tal om någon hjälpgivning längre. Och sånt är inte jag intresserad av.

*kl*

Köra med bettlöst = rida utan hjälm ?!
Hur man än vrider och vänder på det så har du mer kontroll på hästen när du sitter på än om du sitter bakom, du har sits osv. som påverkar, bak i vagnen har du pisken och tömmarna. Hur säker du nu än anser att din häst är så kan det bli skrämd, så jag liknar det lite vid det här med att rida utan hjälm..hur väl du än känner din häst kan det hända saker som förändrar läget...och då är det så dags.

Bettet är inte skarpare än din hand gör de

*kl*

Köra med bettlöst = rida utan hjälm ?!
Hur man än vrider och vänder på det så har du mer kontroll på hästen när du sitter på än om du sitter bakom, du har sits osv. som påverkar, bak i vagnen har du pisken och tömmarna. Hur säker du nu än anser att din häst är så kan det bli skrämd, så jag liknar det lite vid det här med att rida utan hjälm..hur väl du än känner din häst kan det hända saker som förändrar läget...och då är det så dags.

Bettet är inte skarpare än din hand gör de

Ska bara förtydliga att jag inte tycker att det är fel att köra/rida med bett. Men jag håller inte med om att det är det enda rätta. Att jämföra med att ha hjälm ser jag ingen vits i.. hur menar du då? Hjälmen har jag för att undvika skador, bettet har jag för att visa hästen vad jag vill. Visst kan hästen bli skrämd, men vad sjutton gör du med bettet då? Drar tills hästen stannar för att den får ont i munnen? :smirk: Ridning/körning är en farlig sport, och därflr tycker jag att vi måste arbet mycket med att få så säkra hästar som möjligt. Vilka redskap man använder för tt komma dit är upp till var och en, men jag skulle aldrig använda något som skadar hästen. Inte sagt att ett bett gör det, men jag fattar inte hur du ska använda det när hästen blir skrämd?

Om min häst blir skrämd spelar det ingen roll vad jag har i munnen på honom- det viktigaste är att han vet att lita till sin ledare i sådana situationer.

Liknande trådar

Utrustning Jag tänkte prova bettlöst till min häst och vad jag förstått är sidepull bäst att börja med? Jag har tittat på dessa två, vad tror ni...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: Pudlan
·
Trav Läste i olika tidningar om Pompano Mick *länk1* *Länk2* Hästen var alltså på väg till Romme, transporten välter och skötaren får...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 871
A
Utrustning Hej alla glada!! Förlåt om det här blir lite långt... Nu är det så att jag har lite funderingar över det här med bett. Det var...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Aghak
·
U
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna typ av bettlöst? Min häst är inte alls glad för bett och har aldrig varit, det enda som funkar...
Svar
13
· Visningar
4 210
Senast: anaby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka